جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت‌الاسلام‌والمسلمین علیرضا ایمانی مقدم

حوزه/ هر فردی نمی تواند به علم تفسیر قرآن کریم دست یابد، زیرا این علم به اولیای خداوند عنایت می‌شود و علوم زیادی باید فرا گرفت تا به این علم دست یافت.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»،  حجت‌الاسلام‌والمسلمین علیرضا ایمانی مقدم در مراسم ویژه ماه مبارک رمضان که با حضور اساتید، طلاب و کارمندان جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) در حسینیه امام خمینی (ره) برگزار شد، به ادامه مباحث روز گذشته پرداخت و اظهار داشت:امام حسین (علیه‌السلام) مراتب و معارف قرآن کریم را این گونه بیان می‌فرمایند: «کتاب خدا بر چهار چیز استوار است: عبارات، رمزها (اشاره‌ها)، لطایف و حقایق؛ عبارات قرآن برای توده مردم و اشاره و رموزات، از آنِ خواص و بندگانِ ویژه است، لطایف آن برای اولیا و حقایق آن برای پیامبران و انبیا است».

انسان با طلب حاجت از خدا اوج می‌گیرد

معاون فرهنگی مجمع جهانی اهل بیت (علیهم‌السلام) در ادامه به آیات هفت و هشت سوره انشراح که خداوند می‌فرماید: «فَإِذا فَرَغْتَ فَانْصَبْ وَ إِلی رَبِّکَ فَارْغَبْ؛ پس هنگامى كه از كار مهمى فارغ مى‏شوى به مهم دیگرى پرداز و به سوى پروردگارت توجه كن» اشاره کرد و در لایه‌های مختلف مراتب و معارف قرآنی مورد بررسی قرار داد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ایمانی مقدم با اشاره به اینکه عبارت این آیات همان ترجمه آیات و توجه به آن است، به و رمز و رازهای این آیات اشاره کرد و گفت: این آیات می‌خواهند فرهنگی را ایجاد کنند که بازنشستگی در فرهنگی دینی ما جایگاهی ندارد و زمانی که از کاری فارغ شدید، دوباره آغاز کنید و خود را به زحمت بیندازید و راحتی‌ها و لذت‌های زندگی خود را برای بهشت بگذارید.

وی همچنین درباره لطائف و تفسیر این آیات، بیان داشت: بنا بر نظر مفسران، لحن آیات لحن عبادی است و خداوند می‌خواهد به ما بگوید که تنها به نماز اکتفا نکنیم و بعد از نماز دعا هم بخوانیم؛ به طوریکه انسان با گدایی و طلب حاجت از خداوند متعال اوج می‌گیرد.

استاد جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) با اشاره به حقایق این آیات که در حقیقت تأویل این آیات است، عنوان کرد: امام محمد باقر (علیه‌السلام) درباره این آیات می‌فرمایند: این آیات خطاب به شخص پیامبر گرامی اسلام (صلی‌الله‌علیه‌وآله) است و معنای باطنی این آیات این است وقتی رسالت تو رو به پایان است علی را به جانشینی خود منصوب کن.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ایمانی مقدم تصریح کرد: یک آیه می‌تواند در لایه‌های مختلفی معنا شود و این معجزه قرآن کریم است که ظاهر آن شیوا و باطن آن ژرف و عمیق است.

وی تأکید کرد: قرآن کریم سفره گسترده ای است که بستگی دارد چقدر از آن خوشه بر می‌چینیم، پس باید سطح فهم و معرفت خود را نسبت به آن بالا ببریم تا به معانی و معارف آن تا حدودی دست پیدا کنیم.

تأویل قرآن کریم تنها در اختیار اهل بیت (علیهم‌السلام) است

معاون فرهنگی مجمع جهانی اهل بیت (علیهم‌السلام) گفت: هر فردی نمی تواند به علم تفسیر قرآن کریم دست یابد، زیرا این علم به اولیای خداوند عنایت می‌شود و علوم زیادی باید فرا گرفت تا به این علم دست یافت.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ایمانی مقدم اضافه کرد: حقایق یا تأویل قرآن کریم نیز تنها به انبیا و ائمه معصومین (علیهم‌السلام) که راسخان در علم هستند و به منبع لایزال الهی متصل اند، اختصاص دارد

وی با اشاره به تفاوت تفسیر و تأویل قرآن کریم، گفت: تفسیر قرآن کریم دست یافتنی است و باید 12 علم را بیاموزیم تا به علم تفسیر قرآن دست پیدا کنیم اما تأویل قرآن کریم تنها در اختیار اهل بیت (علیهم‌السلام) است.

استاد جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) بیان داشت: ما درباره حقایق قرآن کریم تنها نقال هستیم و سخنان ائمه هدی (علیهم‌السلام) را نقل می‌کنیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ایمانی مقدم در ادامه تصریح کرد: قرآن کریم معجزه الهی است و حتی کسانی که در خواندن آن فقط به لقلقه زبان اکتفا می‌کنند، بهره می‌برند؛ اما ما نباید به کم بسنده کنیم که اگر تنها به تلاوت آیات قرآن اکتفا کنیم، مانند زغال فروشی هستیم که درّ گرانبهایی در دست داریم و به جای سنگ ترازو از آن استفاده می‌کنیم.

وی با بیان اینکه قرآن کریم کتاب زنده‌ها است، عنوان کرد: اگر این کتاب آسمانی بر سر سفره عقد یا مراسم ختم و غیره باشد، ارزشمند است، اما تلاش کنیم که از برکات آن بهره مند شویم و به وسیله آن اوج بگیریم.

همه حاجت‌های خود را به زبان بیاورید

معاون فرهنگی مجمع جهانی اهل بیت (علیهم‌السلام) با بیان اینکه در آیات قرآن کریم تأمل کنیم، گفت: عبارت قرآن کریم که برای عموم مردم است، بدین معناست که قرآن کریم را بفهمیم و تنها به لقلقه زبان اکتفا نکنیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ایمانی مقدم در پایان توصیه کرد: باوجود اینکه خداوند حاجت‌های ما را می‌داند، اما در شب‌های قدر همه حاجت‌های خود را به زبان بیاورید و از خداوند درخواست کنید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha