پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
کد خبر: 450959
۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۹
خبر گزاری حوزه

حوزه/ یکی از اساتید حوزه با بیان اهمیت علم تجوید به ویژه برای ائمه جماعات، گفت: کتاب «تجوید الصلاة مصور» به صورت فشرده، گویا و قابل استفاده برای همه، به صورت پرده نگار آماده و منتشر شده است.

حجت الاسلام علی حبیبی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در نمایشگاه قرآن تهران، در خصوص قرائت صحیح قرآن و نماز، گفت: شکی نیست که نماز باید به صورت عربی خوانده شود و ملاک عربیت هم این است که حروف را آن گونه که عرب ها تلفظ می کنند، تلفظ نماییم، همان گونه که در رساله های عملیه آمده است.

وی ادامه داد: باید حروف را به زبان عربی تلفظ کنیم، اما نه عرب  امروز چون عرب امروز هزار و 400 سال با زمان پیامبر گرامی اسلام(ص) فاصله دارد و زبان های دیگر با آن مخلوط شده و اصالت خودش را از دست داده است.

این استاد تجوید اظهار داشت: برای این که پی به زبان عرب اصیل ببریم باید ببینیم بزرگان ما که علم ادبیات را وضع کردند و برای آن قوانین گذاشتند، چگونه این حروف را برای ما تعریف کردند، محل تولیدش کجاست و نحوه تلفظ صحیح آن چگونه است.

وی افزود: اگر تلفظ ما بر اساس معیار هایی بود که علمای گذشته در کتاب هایشان آورده اند، تلفظ عربی ما صحیح است، در غیر ین صورت ممکن است حروف را صحیح تلفظ نکنیم.

حجت الاسلام حبیبی گفت: علم تجوید برای این وضع شده که افرادی که می خواهند قران را به صورت صحیح بخوانند مخرج حروف و محل تولیدش را بدانند، حال آنکه برخی حروف مخرج مشترکی دارند که باید به آن توجه شود.

مؤلف کتاب تجوید تصریح کرد: با توجه به این که همه مسلمانان وظیفه دارند نماز بخوانند و باید این نماز صحیح خوانده شود، لذا براساس تجربه آموزش تجوید، به چاپ کتاب تجوید الصلاة مصور به صورت خلاصه، فشرده و گویا  اقدام نمودیم.

وی گفت: در این کتاب نیز واجبات و مستحبات را از نظر شرعی تقسیم کردیم تا عموم مردم بتواند و اجبات و مستحبات نماز را از نظر قرائت تشخیص دهند به ویژه ائمه جماعات که وظیفه آموزش و اصلاح قرائت را بر عهده دارند.

گفتنی است، حجت الاسلام حبیبی، مؤلف کتاب روان خوانی و تجوید حوزه و کتاب هایی در زمنیه آموزش و رو خوانی، آداب و احکام تلاوت، روش های حفظ قران، ترجمه و مفاهیم است و در حال حاضر نیز اقدام به نوشتن لغت نامه ای برای اصطلاحات قرائت و تجوید نموده است که این اثر تا آخر ماه مبارک رمضان تکمیل می شود.

قابل ذکراست، جلسه آشنایی با شیوه های نوین اصلاح قرائت نماز ویژه مبلغین و طلاب علوم دینی توسط حجت الاسلام حبیبی در ایام ماه مبارک رمضان هر روز از ساعت 11 صبح در دفتر آیت الله العظمی فاضل لنکرانی(ره) واقع در سه راه بازار برگزار می شود.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha