شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
تصاویر/ بازدید مدیر روابط عمومی مجمع تقریب مذاهب اسلامی

حوزه/ مدیر کل روابط عمومی و بین الملل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: جهش خبرگزاری حوزه خصوصا در بخش شبکه های اجتماعی در یک سال گذشته بسیار عالی و محسوس بوده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام محمداسماعیل پور هواشمی با حضور در جلسه شورای دبیران خبرگزاری حوزه که با هدف بررسی راهکارهای تعامل در خصوص انعکاس اخبار و فعالیت های مجمع تقریب در رسانه حوزه برگزار شد، با اشاره به لزوم استفاده از یک طرح و برنامه کاربردی برای نیل به اهداف در همه امور، گفت: یکی از نکاتی که خیلی جاها دیده نمی شود، این است که منظومه های فکری، معمولا با توجه به فضای موجود برنامه ریزی نمی شوند. خود این اتفاق باعث می شود یک خلأ جدی بین برنامه، کادر، نیروها و اهداف ایجاد شود که نه تنها آن اهداف محقق نمی شوند، بلکه چنین برنامه ریزی اشتباهی سبب می گردد تا به بسیاری از اهداف در دسترس هم نرسند.

حجت الاسلام پور هواشمی افزود: در رسالات و اهداف و تاکتیک های  خبرگزاری حوزه حتما این مباحث مدنظر هستند. در مورد رسانه ها هم تقریبا می شود، گفت غیر ممکن است رسانه ای بی طرف باشد در رسانه چنین چیزی معنا ندارد، اما اینکه به صورت مشخص موضع گیری هایی انجام بشود و موجب برچسب گذاری هایی به  رسانه شود، صحیح نیست.

جهش محسوس خبرگزاری حوزه در یک سال گذشته

مدیر کل روابط عمومی و بین الملل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در ادامه، با تقدیر از تلاش های خبرگزاری حوزه، خصوصا در یک سال اخیر گفت: بنده چون قبلا هم خبرگزاری را بطور مرتب رصد می کردم و واقعا جهش خبرگزاری حوزه در این ایام که محسوس و ملموس بوده است را درک می کنم و باید از زحمات شما تشکر نمایم و خصوصا از تلاش شما در شبکه های اجتماعی که کاملا محسوس است تقدیر کنم. البته با توجه به انرژی و ظرفیتی که در حوزه علمیه وجود دارد، چه در سطح طلاب و چه در سطح اساتید و مراجع و علما، خیلی جای کار هست و نسبت به آنچه که باید بشود فاصله وجود دارد.

حجت الاسلام پورهواشمی افزود: این نکته نباید فراموش شود که هدف اول خبرگزاری حوزه این است که باید روی مسائل بنیادین حوزه کار کند. رسالت دیگر هم بازتاب نقش حوزه در مسائل جامعه است. تبلیغ فعالیت ها در جامعه هم از کارهای خبرگزاری حوزه است که مخصوصا باید در شبکه های اجتماعی صورت بگیرد.

بازتاب فعالیت اجتماعی و خدمات ائمه جمعه و روحانیت

وی بیان داشت: یکی از فعالیت های خبرگزاری حوزه در بخش اجتماعیمی تواند  پرداختن به خدمات ائمه جمعه و روحانیونی که بین مردم علاقه مندان زیادی دارند باشد، تا از طریق بازتاب این اخبار در جامعه، به بدنه حوزه کمک شود.

حجت الاسلام پور هواشمی در ادامه با توجه به لزوم پرداختن هر چه بیشتر به شبکه های اجتماعی گفت: امروز باید بیش از هر چیزی به  شبکه های اجتماعی  توجه کرد، چون بازخوردی که در شبکه های اجتماعی وجود دارد، واقعا در سایت ها نیست.

وی در پایان با اشاره به راه های جذب مخاطب بیشتر گفت: یکی از فعالیت های دیگر باید پرداختن به مسائل جذاب و مخاطب پسند باشد و در این راه باید توجه ویژه ای به ظرفیت مراکزی همچون،جامعه المصطفی (ص) بشود.

در سال 1400 نود و پنج درصد پهنای باند اینترنت ایرانی ها  صرف ویدئو خواهد شد

در ادامه این نشست حسن صدرایی عارف سردبیر خبرگزاری حوزه نیز ضمن خیر مقدم و با تاکید بر لزوم همکاری های اداره کل روابط عمومی و بین الملل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و رسانه رسمی حوزه های علمیه و همچنین تشریح  اجمالی بخشی از فعالیت های خبرگزاری حوزه در یک سال اخیر، گفت: امیدواریم این نشست ها موجب کمک هر چه بیشتر به بحث تقریب مذاهب در حوزه علمیه و رسانه ها بشود.

وی با توجه به لزوم حضور رسانه حوزه در شبکه های اجتماعی گفت: یکی از فعالیت های اصلی ما ورود به شبکه های اجتماعی بوده است. ما سال گذشته فقط در دو شبکه حضور داشتیم؛ اما امسال در 16 شبکه اجتماعی عضو هستیم. در برخی از این شبکه ها هم رتبه اول را داریم. مثلا در پیام رسان سروش هیچ یک از کانال های مذهبی به اندازه کانال خبرگزاری حوزه مخاطب ندارد. در تلگرام هم که بودیم اعضای بسیار خوبی داشتیم و رتبه یک  در خبرگزاری ها دینی در اختیار ما بود. در اینستاگرام هم تعداد مخاطبین ما نسبت به سال گذشته دو برابر شده است.

سردبیر خبرگزاری حوزه افزود: در بحث مولتی مدیا ما ورود جدی داشته ایم. طبق اخبار در سال 1400 نود و پنج درصد پهنای باند مصرف اینترنت ایرانی ها  صرف مشاهده ویدئو خواهد شد که به همین دلیل ما فعالیت هایی را در این زمینه آغاز کرده ایم.

وی افزود: یک فعالیت دیگر هم کادرسازی رسانه ای در میان طلاب بوده تا بتوانند در دو حیث نسبت به مباحث رسانه ای آمادگی داشته باشند. یکی اینکه خودشان به عنوان یک طلبه بتوانند در شبکه های اجتماعی مثل توئیتر و اینستاگرام صفحه داشته باشند و دوم هم اینکه آموزش سواد رسانه ای و روزنامه نگاری را برای علاقه مندان خواهیم داشت که در سطح کشور و حتی در فضای بین الملل یک کادر سازی رسانه ای انجام دهیم. الان در تهران این حرکت پاشیده شده و در یکی از مدارس علمیه تهران در تابستان امسال کارگاه های آموزشی ما آغاز خواهد شد.

صدرایی عارف گفت: رویکرد تعاملی ما با مخاطب هم از کار های جدیدی بوده که سعی کرده ایم، رسانه را از حالت روابط عمومی بودن خارج کنیم.  وقتی می گوییم خبرگزاری حوزه منظور همه طلبه ها با همه طیف ها و در همه جای کشور و حتی دنیا است و تا آن نقطه هنوز فاصله بسیاری داریم.

سردبیر خبرگزاری حوزه افزود: وارد بحث نقد و ایده پردازی هم شده ایم. تا کنون چند پویش برگزار شده و ما از خودمان هم شروع کردیم و سپس به سراغ آیت الله اعرافی رفتیم و پویش «صریح و بی پرده» با این بزرگواران را راه انداختیم که نتیجه اش یک دفتر قطور شد که از آن هفت دفتر تحلیلی به صورت نموداری استخراج و خدمت مدیر حوزه های  ارائه گردید و بسیار مورد استقبال ایشان قرار گرفت. در گام جدید هم برای رئیس دفتر تبلیغات حاج آقای واعظی پویش صریح و بی پرده را آغاز کردیم که نتایج را هم خدمت ایشان ارسال کردیم.

صدرایی عارف گفت: تلاش ما این است که در رویکرد نقد و ایده پردازی و مطالبه گری، به هیچ جهت خاصی کار نداشته باشیم و همه آنهایی که باید نقد شوند را نقد کنیم. حوزه باید ناقد ناصحی باشد و با هیچ جایی هم تعارف نداشته باشد.

وی افزود: نکته دیگر هم تعاملات و ارتباطات رسانه ای بوده است. ما در سال گذشته 80 ملاقات رسانه ای با افراد مختلف و با سلایق فکری متفاوت داشته ایم.

سردبیر خبرگزاری حوزه گفت: در نشست های شورای دبیران  خبرگزاری حوزه هم سعی می شود هر چند جلسه میزبان یک شخصیت ویژه باشد و از آنها هم می خواهیم که خیلی صریح ما را نقد کنند. گاهی هم در ارتباطات رسانه ای بزرگوارانی که به ما لطف دارند و از ما تعریف می کنند که ما به آنها می گوییم لطفا ما را نقد کنید.

صدرایی عارف گفت: یکی از نکات مهم برای کنفرانس وحدت اسلامی بازتاب خبری خوب این کنفرانس است. نکته مهم در این مورد برقراری ارتباطات خوب با خبرنگاران است، اگر بشود در کنفرانس های آتی این ارتباطات به خوبی برقرار شود بسیار مناسب است.

وی بیان داشت:  اعتقاد ما به تقریب مذاهب تاکتیکی و استراتژیک نیست، بلکه یک اعتقاد قلبی است. از آن سوی ماجرا هم اینکه رسانه رسمی حوزه اینطور به مسئله تقریب می پردازد اتفاق کوچکی نیست.در دوران قبلی خبرگزاری حوزه حتی یک دوره به عنوان خبرگزاری برتر بحث تقریب انتخاب شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha