جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
تصاویر/ بخش حوزوی و غرفه خبرگزاری حوزه در دوازدهمین روز نمایشگاه قرآن کریم(۳۸)

حوزه/ مدیر حوزه علمیه تهران : ما امروز در مدارس تعلیمات دینی داریم نه تربیت دینی. تربیت مقوله ای فراتر از تعلیم است. هر چند برخی از مسائل دینی را در قالب کتاب به دانش آموزان عرضه می کنیم، ولی به معنای تربیت و پرورش دینی نیست. پرورش یک کار مداوم و لحظه به لحظه است.

حجت الاسلام والمسلمین محمدهادی رحیمی صادق، مدیر حوزه علمیه تهران در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی قرآن، درباره حادثه تلخ مدرسه ای در غرب تهران عنوان داشت: این حادثه بسیار تلخ و یک استثنا بود.

مدیر حوزه علمیه تهران افزود: عمده عزیزانی که در آموزش و پرورش مشغول خدمت هستند انصافاً نیروهای متدین، مذهبی، مقید و مواظب در بحث تربیت دانش آموزان هستند و این حادثه یک استثنا بود.

حجت الاسلام والمسلمین رحیمی صادق با بیان این که براساس گفته ها فرد متخلف استخدام رسمی آموزش و پرورش نبوده و فراتر از قوانین و به صورت سلیقه ای در مدرسه جذب شد، خاطرنشان کرد: این حادثه را نباید به پای جامعه عظیم و متدین آموزش و پرورش گذاشت، حساب این فرد را نباید به حساب آموزش و پرورش نوشت.

وی ادامه داد: البته هر چند حادثه استثنا بود ولی نسبت به آموزش و پرورش حادثه عمیق و تلخی است که باید به آن توجه داشت.

مدیر حوزه علمیه تهران افزود: به هیچ وجه این گونه نیست بگوییم چون سند 2030 امضاء اجرا پس چنین حادثه ای رخ داد؛ اگر بخواهیم ریشه یابی کنیم حادثه در اثر کم توجهی به مسائل تربیتی و دینی و ضوابط موجود رخ داد.

حجت الاسلام والمسلمین رحیمی صادق خاطرنشان کرد: اجرای سند 2030 در مدارس مانند این است که در یک فضا ویروسی را پخش کرده و بگوییم این کار را می کنیم تا افراد واکسینه شوند، اصلا چنین چیزی صحیح نیست.

وی تأکید کرد: رخ دادن چنین حادثه ای نه معلول عدم اجرای سند 2030 و نه معلول نداشتن تربیت دینی در مدارس است، بلکه معلول این است که تربیت دینیمان آن گونه که باید باشد، نیست. آنچه در این حادثه اتفاق افتاد از یک نگاه بی توجهی به مبانی دینی و از نگاه دیگر بی توجهی و یا کم توجهی نسبت به قوانین و ضوابط آموزش و پرورش است که در سند تحول هم به آنها تأکید شده است. مجموعه این عوامل سبب رخ دادن چنین حادثه ای شد.

مدیر حوزه علمیه تهران با بیان این که پرورش باید در متن آموزش قرار گیرد، خاطرنشان ساخت: امروزه زمانی که صرف آموزش می شود چندین برابر زمانی است که صرف تربیت و پژورش می شود که این خود سبب ایجاد رخنه می شود.

وی ادامه داد: نکته دیگر این است که به موضوع گزینش در آموزش و پرورش توجه کافی صورت گیرد و اجازه ندهیم هر کسی مشغول به کار شده و تدریس داشته باشد، بلکه باید از افراد نخبه، متعهد، متدین و مستعد و با انگیزه استفاده کرد.

حجت الاسلام والمسلمین رحیمی صادق اظهار داشت: ما امروز در مدارس تعلیمات دینی داریم نه تربیت دینی. تربیت مقوله ای فراتر از تعلیم است. هر چند برخی از مسائل دینی را در قالب کتاب به دانش آموزان عرضه می کنیم، ولی به معنای تربیت و پرورش دینی نیست. پرورش یک کار مداوم و لحظه به لحظه است، به همین دلیل لازم است که مربی تربیتی و مربی پرورشی همیشه در مدرسه باشد.

وی در پایان درباره همکاری حوزه علمیه تهران با آموزش و پرورش نیز گفت: تعامل ما با آموزش و پرورش خوب است و هر جا اعلام نیاز شده، ورود کرده ایم، گرچه ظرفیت حوزه های علمیه بیشتر از چیزی است که اتفاق افتاد است. البته حوزه های علمیه نیز باید ظرفیت خود را از آن چه هست به روزتر کنند و معتقدیم باید همپای رشد دانش آموزان و تهاجم فرهنگی که غرب صورت می دهد ما نیز باید خود را به روز کنیم.

انتهای پیام/

313/43

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha