جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
 آیت الله العظمی نوری همدانی

حوزه/حضرت آیت الله نوری همدانی گفتند: اگر امروز در حوزه های علمیه بتوانیم، نهج البلاغه را به عنوان یک کتاب درسی تدریس کنیم، قطعا برکات بسیاری را درخواهیم یافت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حضرت آیت الله نوری همدانی امشب در آیین ضیافت افطاری دارالقرآن کریم علامه طباطبایی که باحضور جمعی از اساتید حوزه برگزار شد، گفتند: در تاریخ اسلام پس از قرآن کریم، هیچ کتابی به جامعیت و عظمت نهج البلاغه نیست.

ایشان افزودند: در حالات امام علی(ع) ذکر شده است که  488 خطبه از امام(ع) در دست مردم بوده است، ولی 300 خطبه در نهج البلاغه وجود دارد؛ امام راحل بیان می دارند که افتخار می کنیم که نهج البلاغه از امام و پیشوای اول ما است، زیرا این کتاب همه ابعاد زندگی بشر را در خود جای داده است.

معظم له بیان کردند: ابن ابی الحدید بیان می دارد، پیش از امام علی(ع) اگر عرب ها با فصاحت و بلاغت می سرودند از شتر و صحرا بود، ولی امام علی(ع) این عظمت ادبی را پیرامون خداوند و معارف الهی بیان کردند؛ در خطبه 228 که امام علی(ع) مطالبی را بیان می دارند که در توحید عنوان شده است و تنها در این خطبه وجود دارد.

ایشان اظهارکردند: امام علی(ع) 5 مرتبه از علما در نهج البلاغه سخن به میان آورده اند؛ خطبه شقشقیه اولین خطبه ای است که از علما سخن به میان آمده است؛ ایشان فرمودند، خداوند این پیمان را از علما گرفته است که در مقابل ظلم ظالمان و مظلومیت مظلومین ساکت نباشند؛ علما همیشه نسبت به مردم در عرصه هدایت و مدیریت و... عنایت داشته اند.

حضرت آیت الله نوری همدانی تصریح کردند: آیت الله مرتضی حائری جلسه ای در قم داشتند و هفته ای دو مرتبه تشکیل می شد و همه فقرا و ایتام و بی بضاعت های قم را در یک دفتر ثبت کرده بود و عده ای را نیز مامور بررسی احوالات مردم نموده و به آنها نیز سفارش می کردند که به کسی نگویند از کجا به آنها کمک می شود.

ایشان افزودند: امام (ع)در نهج البلاغه به عبادت های علما می پردازند و در خطبه 184 خصایل علمای حقیقی را در عرصه سلوک آنها بیان می دارند؛ در خطبه 188 نیز در جایی که در خصوص قرآن بحث می کنند به بحث علما نیز اشاره می کنند؛ ایشان بیان می کنند که هیچ علمی علما را سیراب نمی کند و تنها کسی که علما را سیراب می کند، قرآن کریم است؛ علامه طباطبایی با زحمت عظیم خود این تفسیر بی نظیر را نوشتند؛ ایشان وقتی که به آیات عذاب می رسید، دستمال خود را بر می داشتند و می گریستند؛ این مساله از این جهت بود که آیات قرآن در وجود آن ریشه دواندند.

معظم له با ذکر این مطلب که علامه طباطبایی شهید این راه شد گفتند: امام علی(ع) بیان کردند که قرآن بهار قلوب علما است؛ چند جلد تفسیر از امام راحل وجوددارد؛ برداشت های عمیق امام راحل از قرآن باب های جدیدی به روی ما بازگشودند.

این مرجع تقلید اظهارکردند: چهارمین جایی که امام از علما سخن به میان می آوردند، در سفارش به مالک اشتر بود؛ امام فرمود، هر کس می خواهد کشور اسلامی را اداره کند باید با علمای آن کشور ارتباط و مراوده داشته باشد زیرا ساختن کشوری که در آن منکرات جایی نداشته باشد، نیازمند مجالست با علما است.

حضرت آیت الله نوری همدانی تصریح کردند: امام علی(ع) در جای دیگری بحث «العلما باقون... » را مطرح می کنند؛ خداوند را شاکر هستیم که در مکتب اهل بیت(ع) اشتغال داریم و این افتخار بزرگی است که مشمول این کلام امام شویم؛ اگر امروز در حوزه های علمیه بتوانیم نهج البلاغه را به عنوان یک کتاب درسی تدریس کنیم قطعا برکات بسیاری را درخواهیم یافت.

ایشان افزودند:

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha