جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
تصاویر/ نشست علمی «حقوق بشر آمریکایی از دیدگاه مقام معظم رهبری»

حوزه/ دبیر کل مجمع تقریب مذاهب اسلامی گفت: چالش های حقوق بشرآمریکایی نمونه پیشرفته حقوق بشر سکولار در جهان است و این حقوق بشر در سه عرصه دچار چالش جدی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه» آیت الله محسن اراکی عصر امروز در نشست علمی «حقوق بشر آمریکایی از دیدگاه مقام معظم رهبری» که در سالن آیت الله حائری مرکز مدیریت حوزه علمیه در قم  برگزار شد، اظهار داشت: چالش های حقوق بشرآمریکایی نمونه پیشرفته حقوق بشر سکولار در جهان است و این حقوق بشر در سه عرصه دچار چالش جدی است.

وی گفت: در عرصه تئوری حقوق بشر سکولار از ارائه مبنای برهانی و قابل اعتمادی برای حقوق بشر و مکاتب سکولار برای ارائه یک مبنای قابل اعتماد نا توان اند.

دبیر کل مجمع تقریب مذاهب اسلامی افزود: ما معتقدیم در حوزه های علمیه باید به این مسئله پرداخته شود و از حقوق بر سکولار اگر هر تعریفی ارائه شود قراردادی است.

وی تصریح کرد: ما معتقدیم حقوق بشر آمریکایی با یک چالش اساسی در بعد تئوری رو به رو است که این چالش قابل حل نیست و معتقدیم حقوق اسلامی مبتنی است بر یک اصل برهانی و قابل استدلال.

آیت الله اراکی با بیان اینکه همه حقوق به نظر ما به حق اطاعت الهی بر می گردد و ریشه در اطاعت خداوند دارد، گفت: یکی از عالی ترین مقوله های فکری در فرهنگ اسلامی این مقوله بزرگ است که خدای متعال سؤال از او نمی شود و او سؤال می کند.

وی ادامه داد: چالش دیگر  در عرصه واژگان است که تعریف درستی از واژگان نمی یابیم  و تعریف ثابتی از ظلم و حق ندارند و لذا نظام سکولار نمی تواند تعبیر درستی را ارائه دهد؛ در قرار داد هایی که با آن ها داریم باید به این موضوع بسیار دقت نماییم.

دبیر کل مجمع تقریب مذاهب اسلامی، چالش رفتاری را ازدیگر چالش های مهم عنوان کرد و افزود: حقوق بشر آمریکایی و اروپایی دچار این چالش جدی شده است.

وی ابراز داشت: ‌قبل از انقلاب شرایط به گونه ای بود که حوزه های علمیه، نظم خاصی نداشت و بعد از انقلاب حوزه قم از نظر سازو کار و نظم بسیار متحول شد و کار های خوبی انجام گرفت.

آیت الله اراکی عنوان کرد:‌ ما محققان زیادی در حوزه داریم و تولید فکری که در حوزه علمیه قم صورت گرفته از نادرترین تولیدات علمی در مراکز علمی است و از این نظر بسیار پیشرفته ایم اما این تولید ما محبوس و منزوی است.

وی گفت: حوزه علمیه در تولید علم در همه عرصه ها خوب کار کرده است، اما این علم در دنیا و حتی در داخل کشور به خوبی عرضه نمی شود و دیگر این که تقسیم کار در حوزه ها وجود ندارد و این اشکالاتی است که هنوز وجود دارد و باید رسیدگی شود. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha