جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام محمدحسین حق جو

حوزه/ کارشناس و مشاور امور خانواده تصریح کرد: از جمله رموز موفقیت در زندگی زناشویی ، تکیه بر اخلاق و حفظ حریم و حرمت زن و شوهر است.

حجت الاسلام و المسلمین محمد حسین حق جو در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» با اشاره به مطلب فوق، اظهار داشت: اگر ما به شاخصه های سبک زندگی اسلامی در زندگی زناشویی توجه کردیم، زندگی خوب ، آرام و توام با رضایتمندی خواهیم داشت و گرنه شاید به آسایش ظاهری برسیم اما آرامش حقیقی را درک نخواهیم کرد.

وی افزود: بی شک معنویت گرایی و اخلاق مداری در زندگی باعث می شود که زوجین در کنار یکدیگر بتوانند دنیای بهتری برای خود خلق کرده و اوقات خوش و آرامی را در کنار هم سپری کنند.

سوءظن و سخت گیری بیجا، ممنوع!

وی همچنین سوءظن داشتن و سخت گیری های بیجا را یکی از عوامل برهم خوردن آرامش و تشدید ناآرامی و اضطراب در محیط خانواده برشمرد و گفت: چه در مرحله قبل از ازدواج و مقدمات آن و چه در حین زندگی زناشویی ، اگر هر کدام از طرفین نسبت به دیگری سخت‌گیری کند، طرف مقابل نیز با او سخت‌گیری خواهد کرد و بر این اساس آنان از در کنار هم بودن لذت نخواهند برد و به همین خاطر است که نبی مکرم اسلام فرمودند : «اِرحم تُرحم» رحم کن تا به تو رحم شود.

افزایش سن ازدواج، زنگ خطر را به صدا درآورده است

این محقق و پژوهشگر حوزوی در ادامه با بیان این نکته که افزایش سن ازدواج جوانان، زنگ خطری برای جامعه ما به شمار می رود، ابراز داشت: یکی از دلایل این مساله ناظر به مسایل مالی است و حال آن که باید توجه داشت هیچ گاه مهریه بالا و ازدواج های تشریفاتی ، ضامن خوشبختی نبوده و نیست، چه آن که رمز خوشبختی ، ساده زیستی و توجه به مکارم اخلاقی و اسلامی در زندگی خانوادگی است.

مهریه بالا و ازدواج تشریفاتی، ضامن خوشبختی نیست

وی همچنین با بیان این که تشریفات بیش از حد و خارج از عرف در امر مقدس ازدواج و نیز تعیین مهریه بالا آثار و تبعات منفی فراوانی به همراه خواهد داشت، گفت: چه بسا به خاطر همین مسایل، والدین پسر و دختر از تزویج فرزندان خود فرار می‌کنند، چرا که والدین پسر باید مهریه بالایی پرداخت کنند و والدین دختر نیز باید جهیزیه آنچنانی تدارک ببینند که در این اوضاع و احوال اقتصادی، این امر بسیار دشوار و گاه غیرممکن است.

پول زیاد، نشانه شخصیت نیست!

حجت الاسلام و المسلمین حق جو با اشاره به این که از منظر آموزه های دینی ما هزینه کردن زیاد در ازدواج، نشانه شخصیت افراد نیست، تصریح کرد: متأسفانه برخی افراد که باید نسبت به هزینه‌های زیاد ازدواج موضع‌گیری کنند، بر عکس، آن را تایید می‌کنند، علاوه بر این برخی افراد که چهره فرهنگی و دینی دارند نیز بعضاً مجالس پرخرج برگزار می‌کنند و حال آن که بزرگان دین به ما دستور داده اند در این امور مقدس تا حد امکان باید تاکید بر سادگی و آسانی کرد نه سخت گیری و پیچیده تر کردن قضایا.

لزوم ترویج ازدواج آسان در جامعه

وی همچنین ضرورت توجه به اصل فرهنگ سازی در راستای ترویج ازدواج آسان در کشور را مورد توجه قرار داد و افزود: ائمه جمعه و جماعات مساجد، اساتید و معلمان، مدیران و دست اندرکاران امور فرهنگی، رسانه های جمعی به ویژه صدا و سیما، خانواده ها و گروه های خویشاوندی هر کدام به سهم خود در این راستا باید تلاش کنند چرا که ما حقیقتاً در این باره نیازمند یک احساس مسئولیت جمعی هستیم تا وضعیت ازدواج و نرخ آن رو به بهبودی رفته و سن ازدواج به رقم و عدد معقول و مناسب خود برسد.

گلایه ای از رسانه ملی

این مشاور و پژوهشگر مسایل جوانان و خانواده در بخش دیگری از سخنان خود، انتقاد صریحی نیز از برخی رسانه های جمعی از جمله صدا و سیما داشت و خاطرنشان کرد: از سویی گاهی مشاهده می شود که در یک سریال تلویزیونی زوج جوانی نشان داده می شوند که در همان روزهای آغازین زندگی، دارای خانه آن‌چنانی،‌ آشپزخانه مجهز، مبلمان و ماشین مدل بالا هستند و حال آن که با واقعیت های امروز ما مگر چند درصد جوان ها می توانند در همان آغاز تشکیل خانواده، از همه این امکانات برخوردار باشند.

چرا باید جوانان را تحقیر کرد؟!

وی ادامه داد: بنده در یک جلسه‌ای خطاب به برخی از مسئولان صدا و سیما عرض کردم شما با این کار ، جوانان را به نوعی تحقیر می‌کنید.؛ چرا که جوان با دیدن چنین صحنه‌هایی می‌گوید؛ من عُرضه داشتن چنین خانه‌ای را ندارم، تا آخر عمر نیز اگر تلاش کنم نمی‌توانم چنین خانه‌ای را برای خود فراهم کنم، از این رو به اعتقاد من، رسانه‌ها با این کار خود، مدل اشتباهی را تبلیغ می‌کنند و حال آن که اکثر جوان‌ها در ابتدای زندگی خود، از داشتن پنجاه متر خانه شخصی هم محروم هستند.

وی یادآور شد: اساساً هیچ مرد و زنی نسبت به خود، در ابتدای ازدواج، امکانات کامل نداشتند یا از صفر و یا نزدیک به صفر شروع کرده‌اند. ماهم باید همین نگاه و درخواست را از یک جوان داشته‌باشم.

  سبک زندگی اسلامی در امر ازدواج

حجت الاسلام و المسلمین حق جو ، راهکار مقابله با آسیب ها و آفت های ناشی از طولانی شدن ازدواج جوانان را بازگشت به سبک زندگی دینی و توجه به آموزه ها و تعالیم قرآن و اهل بیت(ع) برشمرد و بیان داشت: چنانچه ما بخواهیم دنباله رو راه غلط و پوچ غربی ها باشیم، وضعیتمان از این که هست بهتر نخواهد شد اما اگر دنباله رو راه نورانی بزرگان دینمان باشیم هم به سعادت دنیا می رسیم و هم این که انشاالله در آخرت سعادتمند خواهیم بود.

وی یکی از راه های بسیار مهم ممانعت از بروز و گسترش مفاسد اخلاقی در جامعه را ازدواج به موقع و مناسب دانست و گفت: باید به این نکته توجه داشت پسر یا دختری‌ که ازدواج آن‌ها به تأخیر افتاده‌، قدرت کنترل غرایز جنسی را نخواهند داشت و چه بسا به ورطه بی‌عفتی بیفتند که در نتیجه، بی‌عفتی چنین افرادی، دامن‌گیر خانواده‌های آنان نیز خواهد شد.

رشد آسیب های اجتماعی در پرتو تاخیر در ازدواج

وی همچنین در خاتمه سخنان خود ترویج نا امنی‌های اجتماعی و آسیب پذیری جامعه را از دیگر آثار و تبعات تاخیر در ازدواج دانست و گفت: امروز اگر می خواهیم که امنیت اجتماعی در کشور ما تا حد زیادی برقرار باشد، یکی از اصلی ترین راهکارهایش ، همین توجه به مساله ازدواج و حل مشکلات سر راه آن است.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • ح IR ۲۲:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۱
    0 0
    همسایه ای داریم که آهنگ مبتذلش را بلند میکند. آیا باید به او احترام گذاشت؟ اینگونه افراد جزو چه دسته از افراد هستند؟