سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
حجت الاسلام و المسلمین موسوی فرد، امام جمعه خرمشهر

حوزه/ مسئله قطعی آب دو شهرستان آبادان و خرمشهر تا آنجا ادامه پیدا کرد که دیگر کاسه صبر مردم لبریز شد و برای احقاق حق اولیه خویش به خیابان‌ها آمدند. به خیابان آمدن مردم همانا و سوءاستفاده ضدانقلاب و بهره‌برداری سیاسی از این ماجرا همانا ...

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، این روزها ماجرای قطعی آب دو شهرستان آبادان و خرمشهر تیتر یک رسانه‌های داخلی و بعضاً بین‌المللی شده است. و سؤالی که اذهان عمومی را بیش از پیش به خود جلب کرده این بود که «چرا شهری همچون خرمشهر و آبادان که برای خرمی و آبادانی کشور از همه جان مایه گذاشت باید وضعیتی این چنین اسفناک داشته باشد».

مسئله قطعی آب دو شهرستان آبادان و خرمشهر تا آنجا ادامه پیدا کرد که دیگر کاسه صبر مردم لبریز شد و برای احقاق حق اولیه خویش به خیابان‌ها آمدند.

 به خیابان آمدن مردم همانا و سوءاستفاده ضدانقلاب و بهره‌برداری سیاسی از این ماجرا همانا....

در این راستا برای ریشه‌یابی بحران کم آبی و قطع آب سراسری در خرمشهر و آبادان به سراغ حجت الاسلام و المسلمین موسوی فرد، امام جمعه خرمشهر که بصورت جهادی در کنار مردم بوده و برای حل مشکل کم آبی همه تلاش خود را بکار گرفته، رفتیم تا اصل ماجرا را از زبان او جویا شویم.

آنچه در ادامه می آید حاصل گفتگوی خبرنگار خبرگزاری «حوزه» با امام جمعه خرمشهر است.

به‌عنوان سؤال نخست لطفاً پیرامون وضعیت کنونی خرمشهر توضیحاتی رو ارائه کنید و بفرمایید که علت اصلی شوری و قطعی کامل آب در دو شهرستان خرمشهر و آبادان چه بوده است؟

بسم الله الرحمن الرحیم

در سال 89 دولت آقای احمدی‌نژاد طرحی را با عنوان «غدیر» برای ایجاد آبی پایدار از پایین‌دست کرخه به‌سوی خرمشهر و آبادان در دو فاز آغاز کرد که تقریباً به‌طور نسبی، مشکل آب آشامیدنی این دو شهر حل شد.

گرچه انتظارات مردم از آب آشامیدنی وقتی گفته می‌شود شیرین شد، این است که وقتی شیر آب را باز می‌کنید، قابل آشامیدن بوده و دیگر نیازی به استفاده از دستگاه آب تصفیه کن نباشد اما خب در استان خوزستان و برخی دیگر از نقاط کشور این‌گونه نیست.

نحوه لوله‌کشی فاز یک غدیر هم بدین شکل بود که شاه‌لوله از پایین‌دست کرخه به‌سوی خرمشهر می‌آمد از نزدیک ایستگاه حسینیه دو انشعاب یکی به قطر ۱۴۰۰ اینچ به سمت شهرک صنعتی خرمشهر و از کنار آن به میدان عشایر و دیگری به قطر ۱۶۰۰ اینچ از کنار پل شناور منیکس به سمت آبادان می‌آمد که این دو انشعاب تقریباً بخشی از آب شرب دو شهرستان را تأمین می‌کرد.

بخش دیگری از کمبود آب باقی‌مانده را نیز خرمشهری‌ها از کارون و آبادانی ها از بهمن‌شیر تأمین می‌کنند.

این نکته را هم باید بیان کنم که میانگین مصرف روزانه خرمشهری‌ها 90 هزار و آبادانی ها ۱۵۰ هزار مترمکعب آب است. که حدوداً ۳۰ هزار مترمکعب آب خرمشهر از کارون و ۶۰ هزار مترمکعب آبادان هم از بهمن‌شیر تأمین می‌شود؛ به همین دلیل علت اصلی شوری آب در خرمشهر استفاده از سرچشمه کارون و در آبادان استفاده از بهمن‌شیر است.

متأسفانه اخیراً آب کارون به‌طور چشم‌گیری کاهش پیدا کرد و هرگاه این مشکل پدید آید، آب مد خلیج‌فارس به سمت کارون سرازیر می‌شود.

با سرازیر شدن آب خلیج‌فارس در کارون، EC یا همان شوری آب نیز چندین برابر می‌شود که به‌طور مستقیم روی آب شرب مردم اثر می‌گذارد.

سابقاً نیز آب خلیج‌فارس که EC بالای ۱۰ هزار دارد، بیشتر از نزدیکی‌های مارد پیشروی نمی‌کرد، اما با توجه به کاهش چشمگیر سطح آب کارون مخصوصاً در این ۲۵ روز گذشته آب مد خلیج‌فارس تا حدود دارخویین و ۴۰ کیلومتری خرمشهر نفوذ کرد و در نتیجه تمام آب شرب مردم را شور کرد.

 

آیا علت قطعی کامل آب در خرمشهر و آبادان همین مسئله بوده است؟

خیر. متأسفانه بعد از ماه مبارک رمضان حادثه‌ای رخ داد که هیچ‌یک از مسئولان آن را پیش‌بینی نمی‌کردند! شکستگی شاه‌لوله اصلی... یعنی آبی که از شاه‌لوله کرخه به سمت خرمشهر و آبادان می‌آمد دچار شکستگی شد و به اصلاح ترکید!.

قرارگاه خاتم الأنبیا(ص) که مسئول فاز دوم آب غدیر بود. بعد از این اتفاق عزم خود را جزم کرد تا این ترکیدگی را اصلاح کند و خوشبختانه موفق هم شد.

در این ۲ روزی هم که کارگران و مهندسان مشغول تعمیر شاه‌لوله بودند مسئولان باید تصمیم می‌گرفتند که یا آب کارون و بهمن‌شیر را به لوله‌های شهری برسانند و یا به‌طور کامل جریان آب را قطع کنند که اگر نظریه دوم را اعمال می‌کردند، بحرانی بزرگ کل منطقه را فرا می‌گرفت.

به همین دلیل تصمیم نهایی بر آن شد که آب کارون با غلظت ۱۱ هزار EC را به شاه راه لوله‌کشی خرمشهر وصل کنند. نتیجتاً مردم نیز چند روزی را با آب شور گذراندند.

 متأسفانه بازهم شاه‌لوله غدیر ۱ به دلیل فرسودگی از همان نقطه مجدد دچار ترکیدگی شد و آنچه نباید می‌شد، شکل گرفت و ۲ شهر خرمشهر و آبادان دچار بحران شد.

شوری آب به قدری زیاد بود که تمام تصفیه کن های خانگی و صنعتی از کار افتاد و شهر بی‌آب شد.

 ما دست نیاز به‌سوی استان دراز کردیم و مسئولین از اقصی نقاط کشور به‌ویژه از مرکز استان تانکرهای آب فرستادند و البته همچنان نیز این کمک‌رسانی ادامه دارد.

                                      

نحوه آب‌رسانی به مردم چگونه است؟

در این چند روزی که با بحران آب مواجه شدیم، مجبور شدیم با تانکر به محله‌های گوناگون آب‌رسانی کنیم. بنده و جمعی از روحانیون نیز مکرر به محله‌های گوناگون و روستاهای همجوار نظیر رحمانیه، زهیریه، کوی مالک اشتر، آلبونایی و حاشیه‌های شهر... بازدید کردیم و با بسیج روحانیت و افراد سرشناس، مردم را نسبت به اوضاع موجود توجیه کردیم.

 

بحران کم آبی آبادان و خرمشهر کِی و چگونه حل می‌شود؟

اگر فاز دوم غدیر به سرانجام برسد، دیگر هیچ مشکلی در زمینه کم آبی یا غلظت EC  در آبادان به‌ویژه خرمشهر نخواهیم داشت و هم‌اکنون این خط لوله تا 60 کیلومتری خرمشهر رسیده است.

اما با این اتفاقی که افتاد، مسئولین مجبور شدند یک خط انحرافی از فاز دوم «آب غدیر» به فاز یک آن وصل کنند که خوشبختانه پس از بازدیدهای چند جانبه ای که از انتقال خط لوله انحرافی به خط یک شاه‌لوله اصلی داشتم، باید بیان کنم که نهایتاً تا هفته آینده مشکل کم آبی در خرمشهر و آبادان به‌طور کامل حل خواهد شد.

 

خبری مبنی بر کاهش شوری آب در هر دو شهرستان به گوش رسید! به‌طور مشخص بفرمایید که EC آب تا چه زمانی تقلیل و ثابت می‌شود؟

بله خوشبختانه همین الان شوری آب از ۱۱ هزار به حدود ۲ هزار EC رسیده و اگرچه ممکن است در برخی ساعات شاهد گلالود بودن آب باشیم، اما این مسئله موقتی بوده و تا روزهای آتی نیز رفع خواهد شد.

                                   

در خصوص اعتراضاتی که در خرمشهر شکل گرفت. لطفاً بفرمایید ماجرا از چه قرار بود و هم‌اکنون اوضاع از چه قرار است؟

آن چیزی که باعث ناراحتی و خشم مردم شد، پخش یک شایعه کذب از سوی رسانه‌های معاند و ضدانقلاب بود. شایعه از این قرار بود «ای مردم چه نشسته‌اید که دارند آب شربتان را به‌سوی کویت و عراق صادر می‌کنند!».

این شایعه آن‌چنان برای ما و سایر مسئولان زحمت آفرین و هزینه‌بردار شد که من و جمعی از روحانیون مجبور شدیم به کوچه و بازار برویم و مستقیماً به مردم توضیح دهیم که این چنین نیست و شایعه از اساس کذب است.

 

لطفاً برای مخاطبین توضیح دهید که اصل ماجرا چیست؟

ببینید دو خط لوله آب وارد خرمشهر و آبادان می‌شود. یک خط لوله وارد تصفیه‌خانه خرمشهر و خط آب دوم از کنار پل شناور منیخ با یک فاصله‌ای از سطح زمین به سمت آبادان می‌رود.

آن خطی که به‌سوی آبادان می‌رود چون از زیر سطح زمین لوله‌کشی شده، مهندسان مقداری از لوله را در سطح قرار داده‌اند تا هم هواگیری شود و هم احشام بتوانند از آن استفاده کنند.

در این میان چند انسان جاهل و مغرض از این لوله فیلم‌برداری کرده و به دروغ نوشته‌اند که این لوله به سمت کویت می‌رود.

پس از آن ماجرا، به مسئولان گفتم یک گروه از مردم، معتمدین و رسانه‌ها را به صورت میدانی برای بازدید از خط لوله از مبدأ تا مقصد اعزام کنید تا همه شایعه‌ها خاتمه یابد.

بنده نیز از این رسانه به همه خوانندگان و سایر عموم مردم اطلاع می‌دهم که یک قطره از آب خرمشهر و آبادان به‌سوی کویت و هیچ کشور دیگری نمی‌رود. و هرکس بتواند مستند به این حقیر نشان دهد که این لوله به سمت کویت می‌رود. بنده اطمینان می‌دهم که خودم آن لوله را قطع کنم.

 

کلام آخر؛

در پایان باید بیان کنم که استان خوزستان، علی‌الخصوص آبادان و به‌ویژه خرمشهر از کم‌بهره‌ترین نقاط کشور بوده و نباید در حق مردم مظلوم این مناطق جفا کرد.

چرا باید وضعیت به گونه‌ای برسد که حتی صدای مردم صبور خرمشهر نیز دربیاید! مردم خرمشهر خواهان حقوق اولیه خویش هستند و لازم است مسئولان برای بهبود وضعیت زندگی و معیشت مردم تلاش بیشتری داشته باشند.

از عموم مردم خرمشهر نیز به دلیل صبر و بردباری‌شان کمال تشکر و قدردانی را داشته و به آن‌ها اطمینان می‌دهم که تا چند روز آینده وضعیت آب آشامیدنی آن‌ها، به‌طور محسوس حل شود.

انتهای پیام

                               

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • امین IR ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۳
    0 1
    چه آدم دوست داشتنی هستند