جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
علی رویین تن

حوزه/ کارگردان و مدرس سینما گفت: آنگونه که از شواهد پیداست رسانه ملی نتوانسته در جذب مخاطب موفق باشد، چون اگر چنین بود، امروز شاهد اتفاقات خوبی در این رسانه بودیم، اما متاسفانه چنین اتفاقی رخ نداده است .

علی رویین‌تن کارگردان و مدرس سینما در گفت‌و‌گو با خبرگزاری «حوزه» با بیان این‌که صدا و سیما نتوانسته در رقابت با رسانه‌های بیگانه به موفقیتی مطلوبی دست یابد، اظهار کرد: آنگونه که از شواهد پیداست رسانه ملی نتوانسته در جذب مخاطب موفق باشد، چون اگر چنین بود، امروز شاهد اتفاقات خوبی در این رسانه بودیم، اما متاسفانه چنین اتفاقی رخ نداده و می‌بینیم شبکه‌های بیگانه هر روز بیش از گذشته بر تعداد مخاطبانشان افزوده می‌شود. این موضوع دردی است که برای درمان آن هنوز نتوانسته‌ایم راهکاری پیدا کنیم.

وی افزود: رسانه ملی برای به حاشیه راندن ماهواره طی سال‌های گذشته تنها یک راهکار را مد نظر قرار داده، آنهم این‌که دائما در حال محکوم کردن کلامی تولیدات مورد نظر است. منظور این که ما از شبکه‌های مختلف سیما دائما می‌شنویم که ماهواره و برنامه‌هایش بد است، اما این بد بودن را به درستی برای تماشاگر قابل باور نکرده‌ایم. برای مثال وقتی ما از بد بودن مثلث‌های عاشقانه در فیلم‌ها و سریال‌های ترکیه‌ای ایراد می گیریم، آیا خود منزه از این عیب هستیم؟ آیا اینکه به صرف این‌که هنرپیشه‌هایم ما حجاب دارند، اجازه داریم هر موضوعی را مد نظر قرار دهیم؟

این کارگردان ادامه داد: نظیر سوالات فوق بسیار است که مسئولان سیما عموماً آنها را بی‌جواب می‌گذارند، چون می‌دانند اگر بخواهند به آنها پاسخ دهند، باید از کم کاری های خود نیز حرف زنند. باور من است اگر سیما بتواند با تولیدات جذاب تماشاگر را سمت خود جذب کند، ناخودآگاه ماهواره‌ها نیز به حاشیه رانده خواهند شد. رسیدن به این خواسته نیز در وهله اول مبتنی بر کیفیت تولیدات است. در گام بعد باید از پخش تولیدات تکراری تا حد ممکن پرهیز کنیم، چون تجربه نشان داده پخش کارهای تکراری، تماشاگر را از سیما دور خواهد کرد.

کارگردان فیلم «دلشکسته» گفت: موضوع دیگری که می‌خواهم به روی آن تاکید داشته باشم به دغدغه‌های جامعه مربوط می‌شود؛ مردم باید در فیلم‌ها یا سریال‌های تلویزیونی، مشکلات و حرف‌های خود را ببینند، چون اگر مخاطب حس کند، حرف‌های زده شده، تنها برای خوشایند عده‌ای خاص بیان می‌شود آن را پس خواهند زد. در همین رابطه ذکر نکته‌ای را ضروری می‌دانم آنهم این‌که صرف پرداختن به مشکلات دلیل برای موفقیت یک کار تلویزیونی نیست.

وی اضافه کرد: چون در برخی مواقع  نشان دادن ضعف‌ها با این انگیزه صورت نمی‌گیرد که جامعه به مشکلاتش پی ببرد، بلکه صرف نشان دادن یک معضل برای خوشایند گروهی خاص دلیل تولید چنین کارهایی است، این قبیل آثار را اصطلاحاً سیاه‌نما گویند، اما کارهایی که در کنار پرداختن به نداشته‌ها، امید را نیز به تماشاگر منتقل می‌کنند، در حقیقت تولیدات متعهدانه هستند.

رویین‌تن در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: سینمای دینی یا دفاع مقدسی متاسفانه در سال های اخیر آن گونه که باید با استقبال مخاطب مواجه نمی‌شود، چون در این قبیل تولیدات نیز ما شاهد تکرار نگاه‌هایی خاص هستیم، والا اگر غیر از این بود، باید از کارهای مورد نظر استقبال می‌شد. برای نمونه به فیلم خودم اشاره دارم. چند سال پیش «دلشکسته» را ساختم، این فیلم به دلیل عدم حمایت در اکران با استقبال خوبی مواجه نشد، اما در نمایش خانگی فروشی خیره‌کننده داشت.

وی ادامه داد: اینکه چرا فیلم نتوانست در گیشه، فروشی موفق داشته باشد، دلیلش را من در یک امر توصیف می‌کند. تصور عموم تماشاگران سیما از فیلم‌های دفاع مقدسی، کارهایی است که بارها آن را دیده‌اند، برای همین نبود تبلیغات مناسب باعث شد «دلشکسته» در گیشه موفق نباشد، اما در شبکه نمایش خانگی به دلیل ارزان‌تر بود فیلم خریداری شد و مردم وقتی دیدند حرف و پیامی جدید در کار مطرح می‌شود از آن استقبال کردند. این اتفاق می‌تواند در فیلم‌های دیگری نیز رخ دهد، اما انگار اراده‌ای وجود دارد تا کارهای مربوطه آنگونه که باید دیده نشود.

این سینماگر در پاسخ به این سوال که سینمای آرمانی از نگاه وی چه سبک از فیلم‌هایی را در بر می‌گیرد؟ گفت: نمی‌خواهم منظورم را در قالب با ژانری خاص محدود کنم، چون ممکن است من از دیدن یک فیلم کودک همان اندازه لذت ببرم که از تماشای یک کار دینی یا اکشن لذت می‌برم. برای همین باید بگویم صرف جذاب بودن فیلم برای من مهمترین انگیزه برای تماشای آثار سینمایی است، ولیکن به دلیلی ارداتی که به شهدا دارم آثار دفاع مقدسی را با میل و اشتیاق  بیشتر تماشا می‌کنم.

رویین‌تن در انتهای سخنانش تاکید کرد: باید قبول کنیم که ما در بحث جلوه‌های ویژه توان رقابت با هالیوود را نداریم. برای همین اگر می‌خواهیم به موضوعات اینچنین بپردازیم، بهتر است چندان درحوزه جلوه‌گری نظامی ورود نکنیم، بلکه از موضوعاتی حرف بزنیم که در آن خبره هستیم و ارزش‌هایمان بر پایه آن شکل گرفته است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha