جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله العظمی نوری همدانی

حوزه/ حضرت آیت الله نوری همدانی با بیان این که همه پیامبران خدا در یک دست کتاب هدایت و در دست دیگر شمشیر داشتند که امروز نیز باید تفقه در دین توامان با مبارزه با دشمنان باشد، گفت: اساتید بسیجی باید ضمن حفظ انقلاب مردم را نیز همراه کنند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، حضرت آیت الله حسین نوری‌همدانی، در اولین دوره مشترک تعالی اساتید و نخبگان بسیجی حوزه های علمیه استان های قم، خراسان رضوی، تهران و اصفهان، در مشهد در مجتمع آموزشی فرهنگی امامت مشهد با بیان این که خط رسالت و امانت داران آنان یعنی فقیهان از حضرت آدم آغاز شده گفتند: این خط رسالت همچنان ادامه خواهد داشت و ما نیز رسالت خود را در راستای انبیا و ائمه اطهار(ع) و به عنوان فضیلتی بزرگ می دانیم.

ایشان با بیان این که قرآن کریم همواره تاکید بر این داشته که باید حرکت و جوشش داشته باشید و همواره شما در این حرکت دخیلید، تصریح کردند: امروز عده ای برای تبلیغ دین باید به حوزه های علمیه قدم گذاشته و راه امثال شیخ طوسی و علامه حلی ها را با اخلاص و اراده و جدیت بپیمایند.

این مرجع تقلید با بیان اینکه ما گاهی فقه را منحصر در حوزه ها و احکام عملی می دانیم در صورتی که فقه در لغت معنای وسیع‌تری دارد، خاطر نشان کرد: فقه در قرآن در همه ابعاد زندگی اسلامی دستوراتی دارد و کسی که همه این رهنمودها را درک کند و بتواند به خوبی بفهمد، این فرد، یک فقیه اسلامی و قرآنی است.

حضرت آیت‌الله نوری همدانی با بیان اینکه معارف فقهی به 10 قسمت تقسیم می‌شود، ادامه داد: اولین مرحله فقه در دین، کسب معارف اعتقادی و ایمانی است و باید در حوزه های علمیه ایمان و عقیده با استدلال و برهان ایجاد شود.

ایشان با اشاره به معارف عبادی به عنوان دومین مرحله تفقه در دین، بیان کرد: اسلام برای آنکه مسلمانان با خداوند متعال ارتباط داشته باشند عبادت را قرار داده  است که ارتباط انسان با خداوند متعال را حفظ و تحکیم می‌کند.

این مرجع تقلید با اشاره به سخنان دیروز رهبر معظم انقلاب اسلامی در جمع کارگزاران حج امسال، با بیان این که عبادت با برائت از مشرکان توام است، ابراز کرد: یکی از معارف فقه ما معارف عبادی است و هنگامی که این عبادت از حالت فرد و انفرادی به جمع و اجتماع تبدیل می شود، ارزنده تر است چراکه عبادت اجتماعی اتحاد و وحدت میان مسلمانان را نمایش می دهد.

حضرت آیت الله نوری همدانی به ضرورت متخلق بودن به اخلاق اسلامی اشاره و تاکید کرد: معارف اخلاقی از جمله بخش های فقه ما است که بسیار در سعادت انسان ها تاثیر گذار بوده و متخلق به اخلاق نیک بودن همراه با اجتناب از اخلاق رذیله در فقه اسلامی بسیار تاکید شده همانطور که خداوند متعال نیز پس از 11 قسم در سوره ضحی رستگاری را در تخلق به اخلاق نیک می داند.

ایشان با اشاره به معارف اقتصادی به عنوان بخش دیگری از فقه اسلامی، به آیه پنجم سوره نساء مبنی بر «وَلَا تُؤْتُوا السُّفَهَاءَ أَمْوَالَكُمُ الَّتِي جَعَلَ اللَّهُ لَكُمْ قِيَامًا وَارْزُقُوهُمْ فِيهَا وَاكْسُوهُمْ وَقُولُوا لَهُمْ قَوْلًا مَعْرُوفًا» اشاره و بیان کرد: اموال خود را که خداوند آن را وسیله قوام شما قرار داده به سفیهان ندهید اما از عواید آنان به آنان بخورانید که در حقیقت در این بیان به خوبی معین می شود خداوند قوام زندگی را در مال قرار داده اما در این زمینه نباید مالتان را به سفیهان بدهید.

این مرجع تقلید با بیان این که امروز مساله بانک ها برای شما فقها مساله بزرگی است و باید به نحوی از مال در مسیر تولید و اشتغال استفاده کرد، گفت: موضوع تحصیل و توزیع مال در قرآن بارها مورد تاکید بوده و با بررسی شایسته مساله بانک ها می توان به نحوی تولید و اشتغال را راه انداخت و بحث فقر در جامعه را با مدیریت اموال از بین برد.

حضرت آیت الله نوری همدانی در ادامه ضمن اشاره به معارف مدنی به عنوان بخش دیگری از معارف فقهی، به رساله حقوق امام سجاد(ع) به عنوان بهترین مصداق تبیین معارف مدنی اشاره و ابراز کرد: معارف مدنی کیفیت معاشرت انسان ها را بیان می کند.

ایشان با بیان این که  گاهی برخی ها برای تضعیف اسلام بیان می کنند که در فقه گفته شده مسلمانان باید با کفار همواره در حال جنگ باشند در صورتی که هرگز اینگونه نیست، بیان کرد: قرآن دستور داده با کفار با عدالت و خوبی رفتار کنید اما با کسانی که با دین شما در ستیز هستند و با شما کینه ای دارند بجنگید همانطور که امروز نیز کشورهایی که به طور صریح با اسلام عداوت دارند معین هستند و بنا بر معارف مدنی باید راه معاشرت و نحوه برخورد با آنان را از زبان قرآن درک کرد.

این مرجع تقلید با بیان این که هر یک از شما طلاب باید نمونه باشید چراکه اسلام دین صداقت، محبت و عدالت است، افزود: بنابر احادیث انسان ها یا برادر دینی و یا برادر در خلقت هستند که بدین سان باید با همه برخورد مناسب داشت و الگو و نمونه بود.

حضرت آیت الله نوری همدانی با اشاره به معارف سیاسی به عنوان بخش دیگری از معارف فقهی اظهار کرد: اسلام دینی است که همواره با سیاست توام بوده و بسیاری از آیات، مدیریت را بیان می کند؛ از سوی دیگر نامه 5 نهج البلاغه حضرت امیرمومنان(ع) به ملاک اشتر در حال حاضر به عنوان منشور اداره امور کشورها بایگانی می شود که تا کنون کامل تر از آن ارائه نشده است.

ایشان در ادامه ضمن اشاره به معارف فرهنگی، با بیان این که مسلمانان در موضوع فرهنگ بسیار غنی هستند و فرهنگ شیعه فرهنگ خاصی است، بیان کرد: ما امروز در حوزه فرهنگ کتبی همچون نهج البلاغه و صحیفه سجادیه را داریم که باید در حوزه های علمیه تدریس شوند و یکی از ویژگی های فرهنگ ما نیز آن است که به اهل بیت(ع) می رسد.

این مرجع تقلید با بیان این که شیعیان باید فرهنگ غنی شان را به مردم دنیا بشناسانند و آنان را تشویق به تفکر کنند، اظهار کرد: تشویق به تفکر از جمله ویژگی های فرهنگ اسلامی و شیعی است و مسلمانان نیز باید افرادی متفکر، دقیق و هوشیار باشند.

حضرت آیت الله نوری همدانی در ادامه با اشاره به معارف حکومتی، با تاکید بر لزوم حکومت سالم و کارآمد برای اداره امور جامعه ابراز کرد: امام علی(ع) در نهج البلاغه این چنین بیان می کند که ما به دنبال رقابت بر سر حکومت نیستیم بلکه می‌خواهیم از مظلومان دفاع و احکام خدا را اقامه کنیم.

ایشان با بیان این که هر کس امر خداوند را بهتر اجرا کند می تواند حکومت را نیز ایجاد کند، گفت: ولایت فقیه مساله کاملا روشن است و امام خمینی(ره) این عارف حماسه آفرین، قهرمان عرصه قلم و بیان که فرمایشاتش دنیا را به لرزه در می آورد، توانست حکومت انقلاب اسلامی را تاسیس کند که در دنیا تحولی شگرف را ایجاد کرد؛ همچنین اسلام در دوران غیبت مبین، حافظ و مجری می خواهد که در زمان غیبت امام معصومان، فقیهان حکومت این مسئولیت را بر عهده دارند.

این مرجع تقلید با اشاره به معارف جهادی و امر به معروف و نهی از منکر به عنوان بخش دیگری از معارف فقهی، بیان کرد:جهاد سه نوع دارد که یکی برای دعوت کفار به اسلام، دومی برای دفاع از مرزهای اسلامی و دیگری برای جلوگیری از فساد است.

حضرت آیت الله نوری همدانی با بیان این که علمای ما تفقه در دین داشتند و همزمان در میدان جنگ نیز پای کار می آمدند، گفت: قرآن دستور داده که مسلمانان باید آمادگی فکری، روحی و فیزیکی خود را در مواجهه با دشمنان حفظ کنند و بدون شک اگر زمان جنگ تحمیلی شما طلاب و روحانیون به میدان نمی آمدید این انقلاب نیز پیشرفت نمی کرد.

ایشان با بیان این که علما و روحانیون در آغاز انقلاب کفن پوش به میدان آمدند که امروز نیز باید همانطور باشد، افزود: امروز هم شرایط مهم‌تر از آن دوران است و دشمنان نظام و انقلاب همه قدرتشان را برای از بین بردن اسلام بسیج کرده‌اند، بنابراین حوزه‌ها باید انقلابی باشند، این انقلاب را نگاه داشته و در درس‌هایشان درباره مبانی و ارکان انقلاب صحبت کنند.

این مرجع تقلید با بیان این که همه پیامبران خدا در یک دست کتاب هدایت و در دست دیگر شمشیر داشتند که امروز نیز باید تفقه در دین توامان با مبارزه با دشمنان باشد، بیان کرد: وقتی آرایش نظامی صورت می گیرد در صف اول حافظان قرآن، در صف دوم فقها و در صف سوم افراد شجاع قرار دارند؛ بنابراین با عنایت به تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی بر حوزه انقلابی باید اساتید بسیجی پا در میدان عمل گذاشته و ضمن حفظ انقلاب مردم را نیز با خود همراه کنند.

انتهای پیام/۳۱۳/۴۹

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha