پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام والمسلمین رئیسی

حوزه/ تولیت آستان قدس رضوی خطاب به اساتید و نخبگان بسیجی گفت: در هر حوزه ای که با گفتمان انقلابی فاصله ایجاد شد دچار مشکلاتی شدیم و آسیب های اجتماعی همه را رنج می‌دهد که این حاصل فاصله گرفتن از گفتمان امام و رهبری است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت‌الاسلام والمسلمین سید‌ابراهیم رئیسی، در اولین دوره مشترک تعالی اساتید و نخبگان بسیجی حوزه های علمیه استان های قم، خراسان رضوی، تهران و اصفهان در مجتمع آموزشی فرهنگی امامت در مشهد با بیان این که امیدواریم این نشست همراه با آگاهی، امید و نشاط و توام با تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری برای حوزه‌های علمیه انقلابی باشد، گفت: شناخت رسالت و وظائف ما طلاب و روحانیون در شرایط کنونی یک دغدغه خاطر مهمی است.

وی ادامه داد: رسالت اساتید و طلاب بسیجی حوزه های علمیه در سه ساحت جای می گیرد که ساحت نخست علم، دانش افزایی و معرفت افزایی، ساحت دوم تبلیغ، رساندن پیام دین و تربیت نفوس و ساحت سوم عمل  و اجرا است.

تولیت آستان قدس رضوی با بیان این که در مساله حوزه و علم و دانش اصل به روز بودن، بهنگام بوده و آنچه مبتنی بر فقه نیاز جامعه می باشد در اولویت است، تصریح کرد: برخی بر مساله حوزه های علمی تاکید دارند و برخی بر مساله حوزه انقلابی؛ آنچه که در این میان امروز مورد بحث واقع شده  در مقوله تفکر سکولار اجتماعی در حوزه های علمیه است.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با بیان این که بحث امروز جامعه تفکر سکولاریسم معنوی و یا عرفان های کاذب نیست، بلکه حوزه تفکر سکولاریسم اجتماعی است که امروز حوزه های علمیه را تهدید می کند، خاطر نشان کرد: حوزه های علمیه که به عنوان مبدا انقلاب اسلامی بودند، امروز نیز باید حامی انقلاب باشند و این نوع نگاه که ما چه کاری با مسائل حکومتی داریم و یا دفاع از حریم اهل البیت(ع) چه ارتباطی با ما دارد در واقع همان تهدید اندیشه سکولاریسم اجتماعی است.

وی با بیان این که شما اساتید حوزه های علمیه به خوبی می دانید که امروز این اندیشه سکولاریسم اجتماعی به فضای حوزه تزریق می شود که بدین سبب باید ملاپروری در حوزه های علمیه محور و معیار باشد، بیان کرد: دانش آموختگان حوزه باید با مسائل انقلاب و نیازهای اجتماعی که حوزه های علمیه باید پاسخگوی آن باشند آشنا بوده و به نیازهای حکومت پاسخ دهند.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با اشاره به ساحت دوم در حوزه علم و دانش یعنی تبلیغ و رساندن پیام دین، راهکار ایفای شایسته این رسالت را شجاعت، ایستادگی و امید بخشی عنوان و اظهار کرد: راه حل برون رفت از موانع خشیت خداست؛ امروز مجموعه ای از بدعت ها جامعه اسلامی را تهدید می کند که شما باید نسبت به اینگونه مسائل اظهار علم کرده و جامعه را آگاه کنید.

حجت الاسلام والمسلین رئیسی با بیان این که شما رصد کنندگان وضعیت جامعه و مرزبانان فکری و عقیدتی هستید که باید هشیار باشید و فریاد آگاهی بخشی سر دهید، ابراز کرد: امروز مساله تنها نهادهای خاصی و یا دولت نیست؛ بلکه دین و کل نظام مورد هجوم قرار گرفته و همه داشته ها مورد تهدید است به گونه ای که حتی فرهیخته ای جذب همکاری می شود و پس از مدتی با جذب در خارج از کشور، به عنوان نیروی دشمن فعالیت کرده و همه داشته های ما را در اختیار آنان قرار می دهد.

وی با بیان این که در اندیشکده های غربی میزگرد و کرسی های نظریه پردازی شکل گرفته و کتابهایی نوشته می شوند تا داشته های حوزه مورد هجوم قرار بگیرند، خاطر نشان کرد: وظیفه ماست که ضمن آگاهی‌بخشی متناسب با نیازهای جامعه ایفا نقش کرد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان این که معیار اعتدال در جامعه اسلامی تبعیت از ولایت فقیه است، بیان کرد: امروز معیار و ملاک عوض شده و موضوعی که جامعه ما را تهدید می کند نیازمند تفکر جمعی است؛ اگر تا دیروز استاد انقلابی زمان شناس و آسیب شناس را منزوی کرده و مورد تهدید قرار می دادند، امروز این نوع نگاه به حوزه های علمیه نیز تسری پیدا کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی خطاب به اساتید و نخبگان بسیجی با بیان این که امروز پشتوانه عظیمی برای تبلیغ دین مبین اسلام وجود دارد، چراکه پشتوانه همه جهان اسلام ایران اسلامی است، بیان کرد: امروز با گذشت بیش از 4 دهه از انقلاب اسلامی به خوبی همه درک کردند که هرکجا فرهنگ دینی حاکم بود پیشرفت دیده شد و در هر حوزه ای که با گفتمان انقلابی فاصله ایجاد شد دچار مشکلاتی شدیم و آسیب های اجتماعی همه را رنج می دهد که این حاصل فاصله گرفتن از گفتمان امام و رهبری است.

وی با بیان این که اگر امروز در مسائل اقتصادی دچار مشکل شده‌ایم، نتیجه زاویه پیدا‌کردن نظرات مسئولان با گفتمان انقلاب، امام و رهبری است، خاطر نشان کرد: حوزه در جایگاه مطالبه گری باید قرار گیرد و عدالت اجتماعی برقرار شده را بسنجد.

تولیت آستان قدس رضوی با بیان این که این استان ظرفیت عظیمی دارد و بسیاری از مشکلات را در پرتو عنایات امام رضا(ع) رفع می کنیم، اظهار کرد: مدنیتی که در این منطقه پس از هجرت حضرت رضا(ع) با سنگ بنای کلمه لا اله الاّ الله حصنی شکل گرفته برکاتی را در این مملکت شک داده که باید از این ظرفیت گسترده نهایت استفاده صورت بگیرد.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با بیان این که نخستین ماموریت آستان قدس رضوی ماموریت فرهنگی و دومین نکته در ماموریت بحث زیارت و استقبال از زائر اولی‌ها است، گفت: سومین موضوع آماده‌سازی زمینه زیارت است که تا امروز بالغ بر 700 هزار نفر زائر اولی به دلیل مشکلات مالی موفق به شرف‌یابی به محضر حضرت رضا(ع) نشده بودند.

وی با بیان این که امروز در سراسر کشور باب خدمت باز شده و افراد مختلف در زمینه مسائل فرهنگی و تبلیغی از جمله خادمان حضرت رضا(ع) شده و به محرومین خدمت می کنند، اظهار کرد: امید داریم در این استان با ظرفیت بالقوه و بالفعل در حوزه علم و دانش اساتید و فرهیختگان کار گسترده ای را ترتیب داده و پژوهش های روز و کارآمد داشته باشند.

تولیت استان قدس رضوی با بیان این که این افراد از حوزه های مختلف می توانند با آستان قدس در ارتباط باشند، بیان کرد: آنان می توانند اقداماتی را با عزم ملی ترتیب داده و دنبال کنند که این فعالیت ها نیز در راستای منشور مورد تاکید مقام معظم رهبری و خدمتی بزرگ و کاربردی از جنس دیگر به محرومان، فقرا و مستمندان است.

انتهای پیام/۳۱۳/۴۹

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha