پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
آیت الله سید احمد خاتمی

حوزه/ امام جمعه موقت تهران با تاکید بر این که باید با مفسدان اقتصادی منتسب به هر فرد و جایگاهی شدیدا برخورد شود، تصریح کرد: با هر نوع فساد باید مبارزه شود، به ویژه دست انداختن به بیت المال که بدترین نوع فساد است و باید جدی‌ترین برخوردها با این دست از فسادها صورت گیرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از تهران، آیت الله سیداحمد خاتمی در خطبه های امروز ( 29 تیرماه ) نماز جمعه تهران با تبریک دهه کرامت، با اشاره به منوّیات مقام معظم رهبری در خصوص فعالیت های دیپلماتیک کشورمان، اظهارداشت: اصل 152 قانون اساسی می‌گوید دیپلماسی ما شش پایه دارد که اولین پایه آن، نفی هرگونه سلطه و سلطه‌پذیری است و ما بر اساس آن با همه دنیا ارتباط داریم، جز آمریکا و رژیم جعلی صهیونیستی. رژیم صهیونیستی، رژیمی جعلی است و آمریکا هم تا وقتی آدم نشود با آن رابطه نخواهیم داشت که تا الان، آدم نشده است.

وی ادامه داد: شعار نه شرقی نه غربی، یعنی اینکه شرق و غرب حق سلطه بر ما را ندارند، لکن ارتباط با کشورهای دنیا، متن قانون اساسی است. اینکه مقام معظّم رهبری و رئیس جمهور، نماینده ویژه به روسیه می‌فرستند و یا با چین و هند مراوده داریم، این رفتاری است کاملاً بر اساس قانون.

امام‌جمعه موقّت تهران با بیان اینکه اگر آمریکا و اروپا ببینند ما در بن‌بست هستیم فشار را افزایش می‌دهند، خاطرنشان کرد: سیاست عزّت، حکمت و مصلحت می‌گوید ما با همه دنیا بر اساس «لا تَظْلِمُونَ وَلا تُظْلَمُونَ»؛ یعنی نه ظلم بپذیر و نه ظلم بکن، روابط‌مان را تنظیم کرده‌ایم و این، سیاست حق و ثابت نظام اسلامی است.

آیت الله خاتمی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به جلسه روزهای گذشته رئیس جمهور و وزرا با رهبر معظم انقلاب، گفت‌: در دیدار رئیس جمهور و وزرا با رهبر معظم انقلاب، ایشان راهکارهای برون رفت از شرایط کنونی از جمله ضرورت برخورد قاطع با متخلفان، اشراف دولت بر مبادلات مالی، جدی گرفتن اصول اقتصاد مقاومتی، حرف زدن رو در رو با مردم، هماهنگی همه دستگاه‌ها با دولت و  بازتاب فعالیت‌های دولت توسط صداوسیما را بیان کردند.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری افزود: در بین این رهنمودها من به مبارزه با فساد به صورت جدی تاکید می‌کنم. فساد، خوره هر نظامی است و حتی اگر در نظام باطل هم خوره فساد ایجاد شود آن نظام را نابود خواهد کرد.

خطیب موقت جمعه تهران تصریح کرد: فساد کار غیرقانونی است و بدترین نوع فساد دور زدن قانون است. این که عده‌ای کار غلط و اشتباه و خلاف قانونی را انجام دهند و با توجیهات قانونی اقدام غیر قانونی خود را به پیش ببرند.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه کشور با تاکید بر این که باید با مفسدان اقتصادی منتسب به هر فرد و جایگاهی شدیدا برخورد شود، اظهار کرد: با هر نوع فساد باید مبارزه شود، به ویژه دست انداختن به بیت المال که بدترین نوع فساد است و باید جدی‌ترین برخوردها با این دست از فسادها صورت گیرد.

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه باید گزارش شفاف، صریح و با دقّت در مورد فساد اقتصادی به مردم داد، تصریح کرد: مردم صاحب انقلاب و نظام هستند. امام علی(ع) فرمود اگر دیدی رعیت سؤال دارند، باید افشا کرد. مقام معظّم رهبری هم به صدا و سیما تأکید فرمودند که این گزارش‌ها را پخش کنید. البته نباید در این عرصه مبالغه کرد و حق خدمتگزاران پاک را ضایع کرد.

آیت الله خاتمی یادآور شد: در بدنه نظام اداری، قضایی و قانون‌گذاری کشور، انبوه کارگزاران پاک حضور دارند، لذا نباید طوری برخورد کرد که انگار فساد، همه جای کشور را فرا گرفته است. این، هم خلاف واقع است و هم سیاه‌نمایی.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه افزود: پاکی هم بسیار است، اما باید با همان مقدار فسادی که وجود دارد، بی‌محابا و بدون ملاحظه، و به صورت قاطعانه برخورد شود.

امام جمعه موقت تهران در بخش دیگری از سخنان خود سخنان خود با اشاره به لزوم توجه انسان‌ها  به مراقبت از اعمال و رفتارشان گفت: قرآن مراقب نبودن را با خروجی خسران و غفلت بیان می‌کند.

وی با اشاره به راه‌‌های مراقبت از خود برای انسان‌ها، افزود: داشتن باورهای دینی یکی از راه‌های مراقبت از خود است. البته  باور داشتن با علم داشتن تفاوت دارد. ممکن است شخصی کتابی در مورد توحید نوشته باشد، اما رفتار خود او رفتار مشرکانه باشد. قرآن می‌گوید باور داشتن به مبدا و معاد و  تمامی صفات خدا، رکن اساسی مراقبت از خود است.

خطیب موقت جمعه تهران گفت: قرآن کریم بر روی علم خدا تاکید خاصی دارد و  در بسیاری از آیات پس از اشاره به لزوم داشتن تقوا، به علم خدا اشاره کرده است.

آیت خاتمی ادامه داد: انسان وقتی احساس کند که برای خودش کسی شده است، شروع به طغیان می‌کند. اگر انسان‌ها خود را در محضر خداوند ببینند و آگاه باشند که خداوند همواره نظاره گر اعمال آنهاست هیچگاه طغیان‌گری نمی‌کنند. بنابراین باور داشتن به خدا و معارف دینی یکی از راه‌های مراقبت انسان از خود است.

وی همچنین با اشاره به ایام دهه کرامت یادآور شد: امروز  روز بزرگداشت حضرت احمد بن موسی(ع) است و علاوه بر ایشان، امامزادگان زیادی در استان فارس مدفون هستند که نشان می‌دهد مردم این استان ارادت خاصی به نوادگان ائمه اطهار(ع) داشته‌اند.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: بعد از شهادت امام کاظم(ع) عده ای با حضرت احمدبن موسی(ع) بیعت کردند، اما ایشان فرمودند «امام من هم حضرت علی‌بن موسی‌الرضا(ع) است».

آیت الله خاتمی در پایان با بیان اینکه امامزادگان، ذخائر و ثروت‌های معنوی هستند، اظهار کرد: امامزادگان، مبلّغان خاموش هستند. در زمان حیات، مبلّغان گویا بودند و بعد از شهادت، مرقدشان کانون معنویت است.

انتهای پیام   313/17

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha