چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
کوروش زارعی

حوزه/ بازیگر سینما و تلویزیون گفت: سیما در سال‌های اخیر نتوانسته عملکرد مطلوبی از خود به جای بگذارد، برای همین هم مردم آنچنان که باید از برنامه‌های سیما رضایت خاطر ندارند. آنها این موضوع را بارها به من که به عنوان یک بازیگر در سیما مشغول بازی هستم، گوشزد کرده‌اند.

کوروش زارعی بازیگر سنما و تلویزیون در گفت‌و‌گو با خبرگزاری «حوزه»، عملکرد سیما در سال‌های اخیر را نامطلوب توصیف کرد و گفت: متاسفم که بگویم سیما در سال‌های اخیر نتوانسته عملکرد مطلوبی از خود به جای گذارد، برای همین هم مردم آنچنان که باید از برنامه‌های سیما رضایت خاطر ندارند. آنها این موضوع را بارها به من که به عنوان یک بازیگر در سیما مشغول بازی هستم، گوشزد کرده‌اند.

وی افزود: از سخنان مردم اینگونه استباط می‌شود که برنامه‌های سیما کارهایی هستند که حتی به لحاظ آموزشی بازخورد خوبی برای خانواده‌ها ندارند، چون می‌بینند روابطی که بین والدین و فرزندان حاکم است، به هیچ وجه مطلوب نیست، حتی رفتار همسران نسبت به یکدیگر با اخلاقیاتی که ما در خانواده اسلامی سراغ داریم، همخوانی ندارد، البته ممکن است مسئولان سیما متذکر شوند تولیدات مورد نظر در جهت نشان دادن مشکلات است، اما آنها از این نکته غافل هستند که برخی مواقع، نشان دادن برخی رفتارهای زشت، به معنای ترویج آن است.

این بازیگر ادامه داد: وقتی می‌بینیم که گرایش به سمت برنامه‌های سخیف ماهواره زیاد می‌شود، دلیلش را نباید در جاهای دور جستجو کرد، بلکه باید عملکرد خودمان را بررسی کنیم تا ببینم چه اتفاقی رخ داده که مردم به سمت تولیدات ماهواره سوق پیدا کرده‌اند. در همین رابطه باید اضافه کنم تماشای برنامه‌های ماهواره توسط مردم به معنای تایید آن نیست، بلکه در بسیاری از مواقع مخاطبان تنها برای گذران وقت و تنوع برنامه‌های شبکه‌های فارسی زبان ماهواره آنها را مشاهده می‌کنند. برای همین نیز با هر یک از آنها گفت‌و‌گو شود، به روی بی‌کیفیت بودن سریال‌های ماهواره صحه خواهند گذاشت.

زارعی متذکر شد: شاید این سوال در ذهن برخی به وجود آید چه اشکالی دارد مردم بیننده برنامه‌های متنوع باشند؟ جواب این است که ممکن است برخی شبکه‌های ماهواره، برنامه‌های خوب هم داشته باشند، اما عمده تولیداتی که در شبکه‌های فراسی زبان روی آنتن می‌رود، کارهای جهت دار هستند. یعنی مدیران شبکه‌های مورد نظر با هدف خاص، برنامه‌هایی را روی آنتن می‌فرستند تا خانواده‌های ایرانی را تحت تاثیر قرار دهند.

بازیگر سریال «کیمیا» گفت: در شرایط حساس موجود رسانه ملی ما به جای این‌که با ساخت برنامه‌های قوی حملات فرهنگی دشمن را خنثی کند، با ساخت کارهای ضعیف به نوعی با آنان همراه نیز می‌شود. در این میان کارهایی نیز به طور استثنا تولید می‌شود که از کیفیت خوبی بهره برده‌اند، اما با معدود کارهای خوب، نمی‌توان در مقابل حجم گسترده کارهای جهت‌دار مبارزه کرد.

این بازیگر ادامه داد: برای من قابل درک است گاهی اوقات سیما برای پر کردن آنتن مجبور به پخش برنامه‌های گوناگون است، اما می‌شود در شرایط موجود با کمی دقت برنامه‌های بهتری تولید کرد. برای مثال به بحث فیلمنامه اشاره می‌کنم. آسیب رایج تولیدات نمایشی ما در سال‌های اخیر فیلمنامه‌ها هستند، چون عموماً کمترین دستمزد و توجه به این حوزه صورت می‌گیرد، درصورتی‌که می‌شود با انتخاب عوامل خوب و حرفه‌ای تا حدی کارهای با کیفیت تولید کرد.

زارعی با بیان این‌که توجه به جوانان به معنای کنار گذاشتن اساتید نیست، گفت: برخی مواقع این توجیه از سوی مسئولان به کار برده می‌شود که استفاده از فیلمسازان تازه کار به معنای فرصت دادن به جوانان است. این گفته به نظرم دچار تناقص است. در کلامی تازه کار بودن به معنای بی‌کیفیت بودن تولیدات نیست، چون ما سینماگران جوانی داریم که در قدم اول کارهایی فاخر تولید کرده‌اند. نکته دیگر اینکه در کنار جوانان، بهره بردن از تجربه سینماگران پیشکسوت، قادر است اقدام خوبی برای رونق تولیدات با کیفیت در سینما و تلویزیون باشد.

وی در پاسخ به این سوال که جای چه موضوعاتی را در فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی خالی می‌بیند، گفت: به نظرم در حوزه انقلاب و موضوعات قرآنی بسیار کم کار هستیم، درصورتی‌که این دست مفاهیم با ارزش‌های انقلاب اسلامی گره خورده، همچنین مفاهیم مورد نظر برای مردم مقبولیتی دارد که با هیچ معنا و مفهومی قابل برابری نیست. تنها کافیست در این زمینه کاری با کیفیت تولید شود.

زارعی درباره آثار خارجی سیما نیز تاکید کرد: بخش عمده‌ای از محصولات نمایشی سیما را کارهای خارجی تشکیل می‌دهد. این حوزه بسیار مهم است، اما ما باز هم در این زمینه بد عمل کرده‌ایم، چون کارهایی را به نمایش در می‌آوریم که یا مبلغ فرهنگ غرب است یا این‌که در آن ارزش‌های کیفی جایگاه چندان مطلوبی ندارد. برای مثال فیلم‌های آمریکایی که با حجم گسترده از شبکه‌های مختلف سیما روی آنتن می‌رود در حقیقت نوعی جلوه‌گری غرب است که ما خود مبلغ آن هستیم! همچنین در کنار این تولیدات کارهای بی‌کیفیت چینی یا کره‌ای نیز از جمله تولیداتی هستند که تاثیرات آن به روی سلیقه مخاطبان مخرب است.

وی در انتهای سخنانش تاکید کرد: ما اگر بخواهیم در حوزه تولیدات نمایشی کم کار باشیم، در حقیقت به مخاطبان خود اجازه داده‌ایم که جذب رسانه‌های خارجی شود، پس اگر می‌خواهیم در این حوزه موفق عمل کنیم، باید با سرمایه گذاری در امر تولید بر کیفیت کارهای خود بیفزاییم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha