پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
بحران خانواده در غرب

حوزه/ دکتر فرشته روح افزا فارغ التحصیل دانشگاه منچستر و محقق و پژوهشگر ارشد در حوزه زنان و خانواده گفت: خودکشی در جوامع غربی به سن ۷ سال رسیده است. در کشورهای اروپایی و آمریکا استفاده از تفنگ و اسلحه برای اعتراض و اضمحلال خانواده، لطمات زیاد جانی و کاری را برای آنها به جای گذاشته است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، در سال های اخیر به دنبال موج اسلام هراسی در بسیاری از کشورهای جهان حضور بانوان محجبه در برخی از مجامع و مراکز اداری و علمی با مشکلاتی روبرو شده؛ به طور مثال فرانسه از ده سال پیش قانون منع حجاب در مدارس را عملی کرده و از سال 2001 منع پوشیدن روبنده در اماکن عمومی را نیز اعلام کرد. این در حالی است که فرانسه با بیش از 5 میلیون مسلمان بیشترین تعداد مسلمانان اروپا را در خود جای داده است. از سوی دیگر مسئولان جوامع غربی و اروپایی به دنبال از هم گسیختگی خانواده در غرب به دنبال راه حل هایی برای بازگشت به اصالت خانواده و کم رنگ کردن ناهنجاری های اخلاقی در کشورهایشان هستند.

در همین راستا  خبرگزاری حوزه با دکتر «فرشته روح افزا» فارغ التحصیل مقطع دکترا از دانشگاه منچستر انگلستان، پژوهشگر و محقق فرهیخته حوزه زنان و خانواده به گفت و گو پرداخته است.

حوزه: در حال حاضر نحوه برخورد با حجاب اسلامی در مراکز و دانشگاه ها و ادارات دولتی کشورهای اروپایی چگونه است؟

برخورد با حجاب اسلامی در کشورهای مختلف اروپایی متفاومت است، اما فرانسه از جمله آن کشورهایی است که از  فشار زیاد بر روی بانوان محجبه اعمال می کند و حتی در برخی از دانشگاه ها این فشار و ممانعت وجود دارد. در واقع در مراکز اداری و سایر اماکن نیز حتی اگر قانونی هم نباشد فشار بر روی بانوان محجبه اسلامی هست و اگر کسی فکر کند می تواند راحت در این کشورها می تواند حجاب داشته باشد اشتباه است .

در سال های اخیر فشار بر روی مسلمانان و زنان محجبه بیشتر شده است. حتی در زمانی هم که  ما در کشور انگلیس حضور داشتیم از حجاب استقبال نمی کردند و بالاخره در رفتارشان نشان می دادند و به کسانی که حجاب داشتند خیلی احترام نمی گذاشتند چرا که با  فرهنگ آنها سنخیت ندارد.

برخی از دانشگاه ها در غرب اجازه ورود زنان محجبه را نمی دهند  

در واقع در برخی از دانشگاه ها که سکولار هستند، معتقدند نماد دینی نباید وجود داشته باشد  و می گویند نباید دین را تبلیغ کنید، اما ما دین داریم، البته کسی هم که موهایش را مدل خروس درست می کند او نیز دارد تبلیغ مکتبی را می کند، اما نسبت به چنین اشخاصی عکس العملی نشان داده نمی شود. مثلا کسی که لباس و شلوار لی پاره بپوشد دانشگاه نمی پذیرد، اما با او برخورد هم نمی کنند، ولی با حجاب اسلامی در برخی از دانشگاه ها سخت تر رفتار می کنند مگر این که در بعضی از دانشگاه ها دانشجو را  بشناسند و دانشجو نیز بداند چطور رفتار کند. با همه این شرایط من توانستم در دانشگاه منچستر انگلیس حجابم را رعایت کنم.

 

رعایت حجاب در خیلی از دانشگاه های اروپا آزاد است، اما تعدادی از دانشگاه های  فرانسه خیلی سختگیری می کنند.

در برخی از کشورهای اروپایی مثل آلمان و انگلیس مهاجران ترک که همه با حجاب هستند حضور دارند و اگر بخواهند مانع حضور آنها شوند کار و اقتصادشان لطمه می بیند یا در  فرانسه الجزایری ها حجاب اسلامی دارند و  نمی توانند خیلی مانع از حضورشان شوند. در انگلیس نیز پاکستانی ها و  عرب های  مختلف و مهاجران عراقی و افغانی و بحرینی در این کشورها زندگی می کنند و با مانتوها و مقنعه های  بلند تردد می کنند، اما به هر حال جوامع غربی سکولارند و آزادی کاملی برای محجبه ها به طور کامل وجود ندارد.

در برخی دیگر از کشورهای اروپایی همچون اتریش، سوئد و سوئیس محدودیت وجود دارد و آنچه ممکن است افراد با حجاب را در این کشورها  آزار دهد، حس نژاد پرستی آنها است. آنها به  به نژاد مسلمان عکس العمل تند نشان می دهند، حتی در انگلیس شاهد بودم که ممکن هست فرد  بی حجاب هم باشد، اما تحت فشار زیادی قرار گیرد .

 

حوزه: با وضعیت بی بند و باری در کشورهای اروپایی آیا مسئولان اروپایی به دنبال راهی برای جبران وضعیت از هم گسیختگی جوامع غربی هستند؟

اروپایی ها به دنبال بازگشت به اصالت های گذشته برای رهایی از فساد جامعه هستند .

من  یک سخنرانی از نخست وزیر انگلیس چند سال پیش شنیدم که  به دنبال "بک تو بیسیک" یعنی  باز گشت به اصالت های گذشته هستند. آنها به دنبال راهکارهایی هستند و به ته خط رسیدند با همه حمایت های مالی خیلی موفق نیستند و دنبال پیدا کردن راهی هستند تا  آسیب ها را در جامعه شان کم کنند. افزایش نوع مصرف شیمیایی مواد مخدر در حال حاضر 700 نوع مواد مخدر داریم به روایت گزارش روزنامه انگلیسی 1000 نوع وجود دارد.

 در دنیا بازی های اینترنتی فاسد خیلی زیادی وجود دارد. فرزندانی که به دست پدران و مادرانشان کشته می شوند و معضلات اجتماعی دارند. بچه هایی که زیر 18 سال بچه دار می شوند و در خانه های شهرداری نگه داری می شوند. فرزندانی که پدران خود را نمی شناسند در بانک های دی ان ای به دنبال آنها می گردند. مشکلاتشان عدیده است. خودکشی بچه ها به سن 7 سال رسیده است. در اروپا و آمریکا استفاده از تفنگ و اسلحه برای اعتراض به خانواده اضمحلال خانواده و  لطمات زیاد جانی و کاری برای آنها به جای گذاشته است.

دنیا نیازمند الگوی صحیح و زیبای خانواده اسلامی است

 تشکیل خانواده با مدل های  5 گانه حضور 5 زن و 5مرد در یک خانواده و یا این که  آنها به دنبال راه حل ها زمینی اند. اگر ما بتوانیم یا می توانستیم در طول این سال ها الگوی صحیح و زیبایی از اسلام در خانواده ارائه می دادیم، مطمئن باشیم که دستگیر فرهنگی کل دنیا بودیم. اگر آمار طلاق ما پایین بود اگر دنباله رو هنر پیشه و بازسازی مدل فوتبال آنها نبودیم این ها موثر در فرهنگ هستند.

همین الان هم ما یک الگوییم اگر این الگوی کامل را ارائه می دادیم  می توانستیم دنیا را نجات دهیم تمام کسانی که کم گذاشتند مسئولند و در روز قیامت باید پاسخ بدهند.

حوزه: به نظر شما آزادی در نوع پوشش می تواند حد و چارچوبی داشته باشد که برخی خواهان آن هستند؟

حد یقف ندارد، در هیچ کجای دنیا فساد و بی حجابی پایانی ندارد. در انگلستان جزیره ای هست که افراد عریان هستند بدون هیچ پوششی زندگی می کنند از بچه تا پیر. "نفست  اژدرهاست  او کی مرده است  از غم بی آلتی افسرده است " برای همین نباید تن به این پیشنهادات بدهیم، بلکه باید جامعه را آگاه کنیم که از وضعیت بی حجابی چه لطماتی می خورند تا آگاهانه به این سمت بیایند.

افراط گرایی در برخورد با حجاب کار منافقین اوائل انقلاب بود

متاسفانه ما حجابی را اجرایی نمی کنیم و نمی خواهیم بگوییم که کارهای افراطی اوایل انقلاب کار انجام می شد کار صحیحی است. اتفاقا  خائنین به حجاب این کارها را کردند و در حال حاضر خارج از مرزها حضور دارند و برنامه دستچین آمریکایی برای ضعیف کردن حجاب را در ایران پیاده می کردند. کسانی که قبلا نوکریشان را برای آمریکا اثبات کردند و تندروی می کردند نه اسلام را شناخته بودند و نه اسلامی بودند، بلکه برای لطمه زدن به اسلام  این برخورد ها را انجام می دادند. کسانی که طرفدار اندیشه های تندروی هستند ممکن است در آینده سر از  رسانه های غربی همچون  بی بی سی یا من و تو در آورند.

 

حوزه: آیا سایر ادیان در کشورهای مختلف مثل دین یهود آزادانه می توانند حجاب مخصوص خود را داشته باشند؟

 امروز در اینترنت عکس حجاب زنان یهودی شبیه به حجاب زنان عربستان سعودی هست، منتشر شده است. زنان یهودی در کشورهای اروپایی موهایشان مشخص نیست و کلاه گیس های خاص دارند. در بیمارستانی در انگلیس شاهد بودم که خانمی یک روب دوشامبر بلند و پوشش مو داشت و فهمیدم که او یهودی است.

گفت و گو: وجیهه سادات حسینی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha