پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت‌الاسلام هادی شفیع‌زاده - مدیرکل اعزام مبلغ سازمان اوقاف

حوزه/حجت الاسلام شفیع زاده گفت: در سال گذشته ۹هزار مبلغ به امام زادگان کشور اعزام شدند، براساس برنامه مصوب در سازمان اوقاف و امور خیریه، قرار است در مناسبت های تبلیغی امسال، این اعزام ها به ۱۲هزار نفر برسد.

حجت الاسلام هادی شفیع زاده، در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به فعالیت های اداره کل اعزام مبلغ سازمان اوقاف و امور خیریه در ایام تبلیغ در امام زادگان، گفت: رهبر انقلاب در یکی از دیدارها در جمع مسئولین سازمان اوقاف و امور خیریه، بر اهمیت« قطب شدن بقاء متبرکه و امام زادگان تأکید فراوان کردند»، دلیل سخن ایشان این است که امام زادگان با مساجد تفاوت هایی دارد از جمله این که همه نوع افراد در آن رفت و آمد می کنند و همین حضورشان منجر به شرکت در برنامه ها می شود.

مدیرکل اعزام مبلغ سازمان اوقاف و امور خیریه کشور عنوان کرد: از همین رو باعث شده امام زادگان از ظرفیت خاصی در جذب مردم برخوردار باشند، چون زائرین امام زادگان می توانند اقشار مختلف باشند و همین مسئله ظرفیت خوبی برای تبلیغ دین، پیام رسانی و اجرای برنامه های ایجاد کرده است.

حجت الاسلام شفیع زاده اضافه کرد: سازمان اوقاف و امور خیریه کشور به عنوان متولی اصلی مسائل فرهنگی در امامزادگان، برای اجرای منویات رهبر انقلاب وارد میدان شد و  معاونت  «فرهنگی اجتماعی» مأمور این امر خطیر در کشور و امامزادگان شد.

وی اظهارداشت: معاونت فرهنگی اجتماعی این سازمان،‌این مسئولیت مهم را به اداره کل اعزام مبلغ سازمان اوقاف واگذارکرد تا بتواند براساس برنامه های ابلاغی در این معاونت به اجرای برنامه های فرهنگی، اجتماعی و تبلیغی که رسالت ذاتی آن است، اقدام کند.

حجت الاسلام شفیع زاده افزود: در برنامه های ابلاغیه و مصوب شده از سوی معاونت فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف، مناسبت های تبلیغی برای اعزام مبلغ به امام زادگان و حضور حداکثری مبلغ برای تبدیل شدن به قطب فرهنگی تعیین شده است.

وی ابراز داشت: از این رو این اداره، برای اجرای منویات رهبر انقلاب همه تلاش و همت را بکار گرفته تا بتواند از حضور گسترده زائرین در امام زادگان و مبلغین توانمند حوزه در این راستا حرکت کند؛ از جمله مناسبت های تبلیغی، طرح آرامش بهاری درایام عید نوروز و فصل بهار، ضیافت الهی، محرم، صفر،فاطمیه، طرح نشاط معنوی و استفاده از ظرفیت اوقات و فراغت جوانان و نوجوانان در تابستان است.

حجت الاسلام شفیع زاده بابیان اینکه امروز سازمان اوقاف برای اجرای درست و صحیح امر ابلاغ دین، تنها تبلیغ سنتی را محور قرار نداده گفت: تمام تلاش براین است برای اثرگذاری بهتر تبلیغ، مبلغین اقدام به برپایی خیمه های معرفت در موضوعات مختلف اجتماعی، فرهنگی، خانواده، پاسخگویی به شبهات دینی، عقیدتی و شرعی و مشاوره، خلاقیت و سایر موارد نمایند.

مناسبت های تبلیغی

وی ابراز داشت: این نوع فعالیت باعث می شود تبلیغ از حالت منبری و سنتی خارج شود و مبلغین با حضور در بین مردم و جوانان، چهره به چهره آنها بشینند و مشغول صحبت، ابلاغ پیام دین و مشاوره درمسائل مختلف شوند. تجربه نشان داده برپایی خیمه های معرفت برکات خوبی به همراه داشته است.

طرح آرامش بهاری و ضیافت الهی

مدیرکل اعزام مبلغ سازمان اوقاف و امور خیریه بابیان اینکه در طرح آرامش بهاری و نوروزی امسال حدو 2 هزار300 و در طرح ضیافت الهی ماه مبارک رمضان 1هزار600 مبلغ به امام زادگان اعزام شدند، عنوان کرد: در همه این مناسبت ها، مبلغین به اجرای برنامه های متنوع در موضوعات تفسیر، مشاوره، پاسخگویی به شبهات دینی، عقیدتی و شرعی در قالب برپایی خیمه های معرفت پرداختند.

طرح نشاط معنوی

وی بابیان اینکه طرح نشاط معنوی یکی از فرصت های تبلیغی برای حضور مبلغ درامام زادگان و اجرای برنامه های شاد است، اظهار داشت: این برنامه با هدف استفاده از ظرفیت از دانش آموزان درایام تابستان برگزار می شود.   زمانی اهمیت آن برای سازمان اوقاف دو چندان می شود که رهبر انقلاب در بازدید از ستادنیروهای مقاومت بسیج  به اهمیت «اوقات فراغت جوانان به مسئولین توصیه می کنند و می فرمایند« اوقات فراغت بسیارمهم است کشور ما جوان است، این همه نیروی جوان و انرژی متراکم که ممکن است با انواع انرژی مختلف مصرف شود و این مسئولیتی است که به عهده شما مسئولین گذاشته شده است».

مدیرکل اعزام مبلغ سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: ایشان اوقات فراغت را فرصت برای جذب جوانان و آشنایی مبانی دینی  می دانند و بعد تأکید کردند« اگر از این فرصت استفاده نکنیم تبدیل به تهدیدمی شود».

وی عنوان کرد: از دیگر اهداف طرح نشاط معنوی ایفاء نقش فعال برای تبدیل شدن بقاء متبرکه به قطب فرهنگی، بهینه سازی اوقات فراغت جوانان و نوجوانان در تابستان، تقویت بنیه های فرهنگی و اعتقادی جوانان و نوجوانان با استفاه از فضای معنوی امام زادگان، ترویج اندیشه ناب امام راحل و رهبر انقلاب است.

حجت الاسلام شفیع زاده ابراز داشت: طرح نشاط معنوی 45 روز در امام زادگان به اجرا گذاشته خواهد شد. در این مدت مبلغین به اجرای برنامه های متفاوت فرهنگی و اجتماعی، کاربا کاغذ وبرگزاری اردوی درون استانی خواهند پرداخت. برای اثرگذاری امر تبلیغ وتوانمند شدن مبلغان درس نامه1 تا 3 و به تعداد 6 هزار کتاب چاپ شده و در اختیار مبلغین قرارگرفته است.

اعزام هزار مبلغ به امام زادگان در ایام غدیر

وی اظهارداشت: در کنار مناسبت های چون محرم وصفر، فاطمیه و سوگواره یاس نبوی، یکی از دیگر فعالیت ها که سال گذشته در اداره کل اعزام مبلغ اجرایی شده، مناسبت ایام غدیر است. در سال گذشته540 و امسال  هزار مبلغ به امام زادگان شاخص در کشور اعزام خواهند شد. نگاه سازمان در بحث تبلیغ، ارتباط چهره به چهره در قالب طرح برپایی خیمه معرفت در امام زادگان شاخص به صورت دائمی در موضوعات چون غرفه کودک و نوجوان، چندرسانه ای و غرفه همه واقف باشیم و سایر موارد است.

ارتقاء سطح تبلیغی

مدیرکل اعزام مبلغ سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه این اداره برای ارتقاء و توانمندی مبلغین در سال 96، ۹ دوره آموزشی برگزار کرده است، اظهارداشت: این دوره ها در عناوین ارتباط کلامی و رفتاری با جوانان ونوجوان، تبلیغ نوین، محتوای آموزشی، روش بیان احکام شرعی و مشاوره برگزار شد. در این دوره ها، هزارو ۳۰۰ مبلغ شرکت کردند و به ازاء هر نفری 45 ساعت دوره آموزشی با حضور کارشناسان توانمند عرصه تبلیغ و متخصصین در امر مشاوره برگزار شد.

گامی رو به جلو برای تخصصی شدن تبلیغ

حجت الاسلام شفیع زاده با اشاره به اهمیت توانمند سازی مبلغین وتخصصی شدن امرتبلیغ اظهار داشت: برای اثرگذاری ابلاغ دین و استفاده از ظرفیت امام زادگان، لازم است فعالیت های تبلیغی به سمت تخصصی شدن و توانمند سازی مبلغین در موارد مختلف علمی و ارتباط با مردم و اقشار مختلف جامعه پیش رود و در این مسائل گام های قوی تری برداشت. اولین گام برای تخصصی شدن امر تبلیغ شناسایی افراد توانمند و در مراحل بعد جمع آوری اطلاعات مبلغین است.

شناسایی مبلغین متخصص

حجت الاسلام شفیع زاده عنوان کرد: به زودی رتبه بندی و شناسایی مبلغین متخصص از طریق سایت معاونت فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف آغاز خواهد شد.

مدیرکل اعزام مبلغ سازمان اوقاف و امور خیریه بابیان اینکه بیشترین مبلغینی که در این اداره کل پرونده تبلیغی دارند، درموضوع خاصی تخصص دارند؛ ولی فعلا شناسایی نشده اند اضافه کرد: بیشتر مبلغینی که در مناسبت مختلف در تخت جمشید و یا ایام اربعین مشغول تبلیغ هستند، با توریست ها در ارتباط می باشند و چون زبان دان هستند می توانند با توریست های که به مکان های تفریحی مانند تخت جمشید و امام زادگان می آیند، ارتباط برقرار کرده و به سؤالات آنها پاسخ دهند. این مسئله نشان می دهد در بین مبلغین، افراد توانمند زبان و متخصص در موضوعات مختلف وجود دارند، ولی هنوز اطلاعات آنها به درستی استخراج نشده تا بهتر بتوان از ظرفیت شان استفاده کرد.

 

استفاده از مبلغین سطح 4 و زبان دان برای تبلیغ

وی عنوان کرد: یکی از ظرفیت های خوب، اداره کل تبلیغ استفاده از مبلغین سطح 4 و زبان دان است. این سازمان برای استفاده مطلوب تر از این گروها و به دلیل جایگاه علمی، برخلاف سایر مبلغین بدون مصاحبه، برای آنها پرونده تبلیغی تشکیل می تا بهتر بتواند ازاین ظرفیت حوزه استفاده کند.

اعزام 9 هزار مبلغ به امام زادگان در سال گذشته

وی بابیان اینکه در سال گذشته 9هزار مبلغ به امام زادگان کشور اعزام شدند، افزود: براساس برنامه مصوب در سازمان اوقاف و امور خیریه، قرار است در مناسبت های تبلیغی امسال، این اعزام ها به 12هزار نفر برسد.

اعزام 12 هزار مبلغ در سال جاری به امام زادگان

مدیرکل اعزام مبلغ سازمان اوقاف و امور خیریه بابیان اینکه اعزام های این اداره کل به امام زادگان از قم و حوزه های علمیه شهرستانها به صورت مبلغ بومی انجام می شود، گفت: مبلغین بومی کسانی هستند که در جوار امام زادگان سکونت دارند. تلاش داریم از ظرفیت حوزه علمیه شهرستانها برای اعزام مبلغ بومی به امام زادگان نهایت استفاده را ببریم. دلیل استفاده از مبلغین بومی حضور هفتگی آنها درکنار و جوار امام زاگان شاخص مانند امام زاده صالح و سایرامام زادگان در تهران و شهرستانها است.

برگزاری دوره های آموزشی برای مبلغین

حجت الاسلام شفیع زاده با اشاره به برگزاری دوره های آموزشی برای مبلغین ایام غدیر اظهارداشت: یکی از برنامه برگزاری کارگاه های آموزشی تبین وقف علوی برای مبلغین اعزامی به ایام غدیر است.   براساس آمارهای موجود، وقف های که منتصب به امام اول شیعیان و حتی حضرت صاحب الامر(عج) باشد، کم است، با برگزاری این دوره های آموزشی به مبلغین در صدد هستیم بتوانیم به تبیین وقف علوی بپردازیم تا مبلغین با حضور در بین مردم بتوانند احیاگر وقف علوی باشند.  

 تشکیل 11 هزار پرونده تبلیغی در اداره کل اعزام مبلغ اوقاف

مدیرکل اعزام مبلغ سازمان اوقاف و امور خیریه با تأکید بر تشکیل 11هزار پرونده تبلیغی در این اداره کل افزود: از میان این تعداد، ولی 4 هزار پرونده فعال است و این افراد کسانی مبلغینی هستند که در همه مناسبت ها به امام زادگان شاخص اعزام می شوند.

وی بابیان اینکه در اداره کل اعزام مبلغ،  برای مبلغین از سطح دو حوزه پرونده تبلیغی تشکیل می شود افزود: این افراد بعد از موفقیت در آزمون و مصاحبه در مناسبت های تبلیغی اعزام خواهند شد.

برگزاری آزمون تبلیغی  برای1هزار600 طلبه

حجت الاسلام شفیع زاده اظهار داشت: سال گذشته 1هزار600 طلبه در آزمون تبلیغی سازمان اوقاف وامور خیریه شرکت کردند و از این میان برای850 طلبه در دو آزمون عملی و مصاحبه، پرونده تبلیغی تشکیل شد، این مسئله نشان دهنده اهمیت تبلیغ و پذیرش از افراد توانمند است.

مبلغ موفق

مدیرکل اعزام مبلغ سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به برخی آسیب های تبلیغی افزود: مبلغ موفق کسی است که بتواند شرایط زی طلبگی را رعایت کند، در برخورد با مردم رفتار صحیح داشته، همراه مردم باشد، خود را از جامعه و برآمده مردم بداند، عالم به عمل، دارای تقوای الهیبوده  و بتواند درموارد مختلف پاسخ گوی مردم باشد.

وی عنوان کرد: مبلغی موفق است که از ظرفیت حوزه برای رشد علمی و تبلیغی بهره ببرد، تنها به درس حوزه اکتفاء نکند، از همه ظرفیت ها برای بروز شدن خود استفاده کند و دنبال کسب معلومات علمی باشد و در عین حال راه های کسب ارتباط با مردم را یاد بگیرد، به عنوان مثال در هر نقطه ای از شهر حتی متروی تهران  برای تبلیغ رفت، بتواند با مردم ارتباط برقرارکند و آنها را با نوع برخورد و فعالیت های که انجام می دهد، مردم و جوانان را جذب دین و مسائل ارزشی کند. امروز مردم دوست دارند، مبلغ و روحانی حرف آنها را بشنود پای مشکلات و حرف های مردم بنشیند وگوش کند.

حجت الاسلام شفیع زاده  بابیان اینکه آسیب های تبلیغی، عدم ارتباط درست با مردم است گفت: باید بدانیم امروز در شرایطی قرار داریم که تنها با تبلیغ سنتی مانند منبر، نمی توان مانند سابق اثرگذار بود و اساسا سخنرانی مشکل را حل نمی کند، گره حل مشکلات تبلیغ، برقرارکردن ارتباط چهره به چهره یعنی ارتباط مستقیم با مردم مانند برپایی خیمه و پاسخ گویی به شبهات و شنیدن در و دل مردم است. اگر این گونه رفتارکردیم باید بدانیم  هم در رفع آسیب و ارتباط با اقشار جامعه به موفقیت خواهیم رسید.

استقبال مردم از خیمه های معرفت

مدیرکل اعزام مبلغ سازمان اوقاف و امور خیریه اظهارداشت: امروز نیازهای جامعه زیاد است. سازمان هم رفع نیازهای تبلیغ را به سمت برپایی خیمه معرفت در امام زادگان شاخص استانها و شهرستانها برده است. مبلغان با حضور در خیمه ها از 8 تا 12 شب و در ماه رمضان تا سحرگاه مشغول ارائه خدمت رسانی و تبلیغ هستند و مردم استقبال می کنند. این حضور مردم و استقبال باعث می شود، مبلغین از ساعت 8 تا 12 شب و حتی تا سحرگاه مشغول فعالیت دینی می باشند.

وی گفت: به گواه مردم برپایی خیمه های معرفت، توانسته آثار مثبتی از خود به جای بگذارد؛ چون روحانیون و مبلغین درکنار و همراه با مردم هستند و به سخنان و گلایه های آنها گوش  داده و به سؤالات متنوع پاسخ  می دهند و سعی شان  برای رفع مشکلات است.

حجت الاسلام شفیع زاده اظهار داشت: تبلیغ تنها به منبر رفتن نیست، مردم دوست دارند، روحانی به سمت شان برود. راه های ارتباط با مردم را بداند. موضوع زمانی مهمتر می شود، می بینیم امروز سؤال های متعددی در ارتباط با جوانان مطرح می شود، جوان درمورد فِرق و ادیان و مسائل اعتقادی سؤال آگاهی داشته باشند، برای اثرگذاری و موفقیت لازم است طلبه و مبلغی تنها اکتفاء به دروس حوزوی نکند و به علوم مختلف و اخلاق مجهز باشد.

 وی تأکید کرد: روحانیون رهبران دینی جامعه هستند و برای جذب لازم است، مانند بزرگان و صلحا رفتارکنند و همان طورکه بزرگان به فکر رفع مشکلات مردم بودند، ما مبلغین هم همین روش را انتخاب کنیم تا به نتیجه مطلوب برسیم.

تهیه و تنظیم: قربان اسلامی نژاد

313/40

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha