جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله حسینی بوشهری

حوزه/خطیب جمعه امروز قم، بر لزوم تقویت مقابله و مواجهه پیش دستانه با مشکلاتی که دشمنان به دنبال ایجاد کردن آنها در کشور هستند تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله حسینی بوشهری ظهر امروز در خطبه های نماز جمعه این هفته قم گفت: در سال 1358 که به امر امام راحل و توسط آیت الله طالقانی(ره) اولین نماز جمعه پس از انقلاب برگزار شد؛ پیش از انقلاب به شکل پراکنده شاهد برگزاری نماز جمعه بودیم، ولی شکوهی که امروز در سراسر کشورشاهد هستیم در کشور ما وجود نداشت.

وی افزود: نماز جمعه جایگاه تبلور عینی دین و سیاست است؛ نماز جمعه قرارگاه بزرگ فرهنگی جامعه اسلامی ما است؛ امروز شاهد برگزاری حدود 1500 نماز جمعه در سراسر کشور هستیم؛ یکی از پایگاه های رفیعی که در ماندگاری انقلاب ما نقشی کلیدی داشته است، همین نمازهای جمعه است.

امام جمعه قم اظهارکرد: دشمنان در دوران دفاع مقدس به بمباران و موشک باران تهدید کردند، ولی مردم مومن و شجاع ما در این سنگر ماندند و به دشمن فهماندند که اهل استقامت و مقاومت هستیم و صحنه را خالی نمی کنیم؛ امروز هم نماز جمعه، مرکز دعوت به تقوا و وحدت و بصیرت بخشی و آگاهی است؛ آفرین به ملت رشید و قهرمان ما که پیوند خود با انقلاب را همچنان ادامه می دهند.

وی اظهارکرد: امروز جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اعلامیه ای از آیت الله مشکینی تجلیل کرد؛ همچنین امروز نیز از سوی ستاد نماز جامعه از این شخصیت بزرگ که علم و عمل را به شکل توامان در زندگی خود متجلی کرد تجلیل شد؛ ایشان مسئولیت های بسیار سنگینی در کشور به عهده داشت و هنوز خطبه های مهم و تاثیرگذار ایشان فراموش شدنی نیست.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: رهبر انقلاب فرمودند که آیت الله مشکینی را باید جامع علم و عمل و جهاد و زهد و تشخیص و مستقیم و بدون انحراف معرفی کرد؛ درس اخلاق و آثار بزرگ ایشان و تاثیرگذاری ایشان در حوزه امروز گنجینه گرانبهایی است که در اختیار فضلا و اساتید و نسل جوان است.

وی با تجلیل از شخصیت آیت الله شیخ عبدالکریم حائری و سالروز وفات ایشان گفت: ایشان در دوره رضاخانی نقشی کلیدی ایفا کرد و حوزه علمیه، امروز نتیجه تدبیر ایشان بود که ااین حوزه عظیم برای جهان اسلام، نقشی اساسی دارد؛ خیرات و برکات این شخصیت بزرگ، نصیب همه عالم اسلام است.

وی با تجلیل از شخصیت آیت الله شیخ فضل الله نوری عنوان کرد: ایشان طرفدار مشروطه بود ولی برای مقابله با غربزدگان و استعمار تا پای چوبه دار رفتند؛ شیعه در راه رسالت خود شهید داده و همچنان شهید خواهد داد تا درخت تنومند اسلام محفوظ بماند.

آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به عملیات مرصاد بیان کرد: منافقان کوردل با همدستی صدام خواب فتح تهران را دیدند و سرپل ذهاب و اسلام آباد غرب رااشغال کردند و تصور می کردند که تهران را نیز فتح می کنند ولی موفق نشدند؛ این گروه به شدت سرکوب شدند و در نتیجه شرایط به گونه ای رغم خورد که پشیمان شدند.

وی با اشاره به دیدار هیئت دولت با مقام معظم رهبری گفت: علما و بزرگان و مردم و بازاریان دغدغه مند شرایط امروز کشور هستند، ولی وقتی پای سخنان سکاندار بزرگ انقلاب می نشینیم احساس آرامش می کنیم؛ سکاندار بزرگ انقلاب آیت الله العظمی خامنه ای فرمودند که شرایطی که امروز در کشور داریم، شرایط خطیری است، ولی بحران و بن بست نیست؛ همچنین فرمودند که زمانی که مسایل مشکلی در جامعه پیش می آید می توان دو نوع برخورد کرد که اولین آن بر اساس احساس مسئولیت است که منتج به کار بیشتر است و برخورد دیگر نیز حالت یاس و نا امیدی است.

امام جمعه قم تصریح کرد: ایشان فرمودند، مسئولینی که می توانند شجاعانه وارد کار شوند بایددر کنار مردم قراربگیرند، ولی کسانی که خسته هستند و احساس خستگی می کنند بهتر است صحنه را ترک کرده و زمینه را برای دیگران بازبگذارند؛ ایشان فرمودند که مردم باید از زبان مسئولان، اقتدار نظام را به گوش برسانند.

وی افزود: همچنین ایشان از صحبت رئیس جمهور تجلیل کردند و فرمودند که این سخن از سر اقتدار ملت است که اگر کسی جلوی صادرات ما را بگیرند قطعا دیگران نیز نمی توانند صادرات نفت خود را ادامه دهند؛ ایشان فرمودند، شرایط را نباید به برجام و اروپا گره بزنیم و این گونه نباشد که با خروج آمریکا همه چیز را به فنا رفته بدانیم؛ ایشان فرمودند که چرا مردم را در حالت انتظار در مقابل رفتار اروپا و آمریکا قرار می دهید.

آیت الله حسینی بوشهری اظهارکرد: ایشان فرمودند که شرایط سخت دهه شصت را پشت سر گذاشتیم و این مردم سختی ها را تحمل کرده و این سختی ها و این شرایط سخت را نیز پشت سر می گذاریم؛ ایشان رهنمودهای خاصی در حوزه اقتصادی بیان کردند و فرمودند که هر کسی نباید بی دلیل اظهار نظر کندو شرایط را بدتر کند؛ اصلاح امور و بانک ها و به حساب آوردن مردم که بارسنگین انقلاب را به دوش می کشند و برخورد قاطع با متخلفان از دیگر اوامر رهبری بود.

وی گفت: ایشان فرمودند، ستاد مبارزه با تحریم باید به شکل جدی کار کند زیرا آنها در وزارت خزانه داری آمریکا ستاد تشکیل دادند چرا باید بی تفاوت باشیم؛ ایشان فرمودند که پیش از وقوع مشکلات باید برای حل آنها اقدام کرد.

نائب رئیس  جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اعتراضات مرتبط به کم آبی در کشور بیان کرد: نباید در خرمشهر و... مردم ما نسبت به آب اعتراض کنند؛ باید پیش دستانه تدبیر کنید تا کار به این اعتراضات نکشد؛ باید مبارزه با فساد را جدی بگیریم؛ بحث اقتصاد مقاومتی را باید جدی بگیرید؛ زیرا اگر اقتصاد مقاومتی در جامعه پیاده شود تلاش دشمن برای تحریم ها بی فایده می ماند؛ امیدواریم که این ملت هوشمند با مسئولان خود با قدرت در مقابل این دشمن بایستند.

امام جمعه قم در خطبه اول نیز با اشاره به مساله امربه معروف و نهی از منکر گفت: شناخت امر به معروف و نهی از منکر، ناظر به شناخت معیارهای این امر است؛ هر سیاست و برنامه ریزی و رفتاری که موجب پیشرفت جامعه اسلامی در بعد مادی و معنوی شود، به عنوان مطرح می شود؛ کارگزاران جامعه اسلامی در برنامه ریزی و رفتار خود باید سبب ساز پیشرفت جامعه شوند؛ هر نوع سیاستگذاری که موجب رکود و سستی و پسرفت و نارضایتی و بدبینی در یک جامعه اسلامی را فراهم سازد به عنوان منکر مطرح است.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: در مرحله سیاستگذاری وبرنامه ریزی و هر اقدامی که در جهت تحقق عدالت اجتماعی در انجام شود، معروف است و هرچه مانع و عامل تقابل عدالت اجتماعی باشد، نماد منکر است.

وی افزود: قرآن کریم روی مساله عدالت اجتماعی اصرار می ورزد و از تک تک مکلفین جامعه خواسته است که در مسیر عدالت اجتماعی گام بردارند؛ زمانی که به بحث رسالت انبیای الهی می نگریم می بینیم که فلسفه انبیای الهی پس از دعوت به توحید، اجرای عدالت است.

آیت الله حسینی بوشهری تصریح کرد: در تعریف عدالت اجتماعی مطالب و مسایل مختلفی مطرح شده و تعاریف خاصی نیز بیان شده است که هیچکدام کامل و جامع نیست بلکه مجموعه ای این تعاریف است؛ علامه طباطبایی بیان می دارد عدالت اجتماعی آن است که که با هریک از افراد اجتماعی به شکلی رفتار شود که مستحق آن هستند و در جایی قرارگیرند که باید در آن جایگاه قرار گیرند.

وی گفت: شهید مطهری بیان می کنند که بود و نبود عدالت اجتماعی در همه چیز از جمله اخلاق و فکر و عقیده جامعه و عمل و رفتار اجتماعی تاثیر گذار است؛ ایشان بیان کردند که اگر حقوق مردم محفوظ بماند و تبعیض و محرومیت و حس مغبونیت در جامعه نباشد، عقاید و اخلاق پاک و صفای قلب و اعمال خوب مردم از عوامل وجوب عدالت اجتماعی است.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha