سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
حجت الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری در جمع طلاب در مدرسه فیضیه بابل گفت: در دهه های اخیر دنیا در یک پیچ تاریخی قرار گرفته و مسیر زندگی بشر در حال تغییر تمدنی است و در این پیچ تاریخی، مناسبات عالم در حال تغییر است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از مازندران، حجت الاسلام والمسلمین سید مفید حسینی کوهساری، مسئول مرکز ارتباطات و امور بین الملل حوزه‌های علمیه کشور، در مراسم اختتامیه نهمین دوره علمی- آموزشی مدرسه علمیه فیضیه مازندران از این مدرسه به عنوان یک حوزه خوشنام و باسابقه یاد کرد و گفت: این حوزه ما را به یاد بسیاری از شخصیت‌ها و بزرگانی از جمله آیت الله کوهستانی  می‌اندازد که حق بزرگی بر گردن همه اهالی این منطقه دارند.

مدیرعامل خبرگزاری رسمی حوزه با اشاره به این که هر کس در مازندران دو رکعت نماز می‌خواند، آیت الله کوهستانی در ثواب او شریک است، افزود: اینجا خیلی‌ها آمدند و بهره‌ها بردند، نباید فرصت حضور در این فضای معنوی را از دست دهیم.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری با طرح این سؤال که مهم‌ترین ویژگی‌های دنیای کنونی ما چیست و این تحولات از کجا شروع شده و به کجا می‌رود و اگر این تحولات رخ می‌دهد نقش حوزه‌های علمیه کجا است و وظیفه طلاب چیست؟ خاطرنشان کرد: در تحلیلی فرا تاریخی نسبت به جهان معاصر، اگر بخواهیم  ۲۰۰ سال اخیر را خلاصه کنیم، دو انقلاب اتفاق افتاد که منجر به تغییر عالم شد، یکی انقلاب کبیر فرانسه بود که منشأ آن شکل گیری یک نظام لیبرال دموکراسی در غرب بود.

مسئول مرکز ارتباطات و امور بین الملل حوزه‌های علمیه کشور با اشاره به این که یک انقلاب دیگری هم در اوایل قرن بیستم در روسیه رخ داد که منجر به تشکیل نظام سوسیالیستی بود و نظام فکری‌شان مخالف با لیبرال دموکراسی بود، ادامه داد: با این موضوع دنیا به بلوک غرب و شرق تبدیل شد و تفکیک دنیا به این صورت بود.

وی ادامه داد: محصول این دو انقلاب، دو نظام می‌شود که تقریباً همه کشورهای دنیا را تحت سیطره خود داشتند و یک دنیای دو قطبی با محوریت آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی تشکیل شد.

مدیرعامل خبرگزاری رسمی حوزه افزود: کشورهایی هم داشتیم که نه در بلوک شرق و نه در بلوک غرب بودند و عمدتاً این کشورها نظام ناسیونالیستی داشتند و اگر به تاریخ آنها دقت کنیم به همان بلوک شرق و غرب می‌رسیم.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری با اشاره به این که این کشورها در دو نقطه با هم اشتراک داشتند، تصریح کرد: یکی این که در مبنای نظری و تئوریک دین توانایی نقش آفرینی‌های اجتماعی و سیاسی را ندارد و بر این باور بودند که دین محصول اوهام بشری است تا عده‌ای به اهداف خود برسنند و مردم هم به آن عمل می‌کنند.

وی با بیان این که در مبانی عمل هم این دو بلوک یک نقطه اشتراک داشتند و آن هم این بود که تا جایی که می‌شود دنیای اسلام را باید چاپید و غارت کرد، ادامه داد: این دو بلوک که با هم اختلاف داشتند به کمک هم به غارت اسلام می‌پرداختند و بعد از جنگ جهانی دوم که خونبار ترین حادثه تاریخ بشر است و خروحی ان ۷۰ میلیون کشته و ۲۰۰ میلیون زخمی و آوراره داشتند.

مسئول مرکز ارتباطات و امور بین الملل حوزه‌های علمیه کشور افزود: در ایران ۲۰ میلیونی آن زمان بعد از جنگ، یک قحطی محصول جنگ انفاق افتاد که  از چهار میلیون تا نه میلون نفر ایرانی کشته شدند و بعد از جنگ جهانی در همین تهران و در سفارت روسیه جلسه گرفتند و رئیس جمهور آمریکا و رئیس شوروی که به کنفرانس تهران معروف شد، دنیا را بین خود تقسیم کردند.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری با اشاره به این که در دهه‌های اخیر دنیا در یک پیچ تاریخی قرار گرفته و مسیر زندگی بشر در حال تغییر است و در این پیچ تاریخی، مناسبات عالم در حال تغییر است، تصریح کرد: مؤلفه‌های این پیچ این است که در کنار این دنیای اسلام هم در این صد سال اخیر پیشرفت‌های قابل توجهی داشت، که یکی انقلاب اسلامی است.

وی در ادامه سخنان خود افزود: همان اسرائیلی که در قلب اسلام تعبیه شد، الآن در شهرک‌هایش زندانی شده و برای این که از گروه‌های مجاهدین در امان باشد، علاوه بر دیوارهای بتنی بالای زمین، چهار متر صفحه آهنی زیر زمین گذاشتند تا از تونل‌های زیر زمینی مجاهدین در امان باشند و بحث دنیای بعد اسرائیل بسیار شدت گرفته، همان طور که رهبر معظم انقلاب در فرمودند که ۲۵ سال آینده اسرائیل را نخواهیم دید.

مسئول مرکز ارتباطات و امور بین الملل حوزه‌های علمیه کشور با بیان این که ما در آستانهٔ یک تمدن سازی نوین اسلامی هستیم، افزود: تمدن و تمدن سازی فرق عظیمی دارد که باید بدانیم اینکه می گوییم اسلام می‌تواند تمدن ساز باشد آن قرائتی از اسلام است که باید شرایطی را داشته باشد.

وی در ادامه سخنان خود با تأکید بر این که طلبه باید اسلام تمدنی را خوب بشناسد و برای این بیشتر مطالعه کند، گفت: طلبه باید کتاب‌های شهید مطهری را بیشتر مطالعه کند و با اندیشه‌های امام راحل و مقام معظم رهبری بیشتر آشنا شود.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری افزود: طلبه باید هم تمدن را بشناسد و هم تمدن رقیب و یک قرائت درست از اسلام داشته باشد و علاوه بر این‌ها تمدن نظری داشته باشیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha