چهارشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ |۱۴ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Sep 18, 2024
دکتر جعفر قادری

حوزه/ کارشناس و تحلیلگر مسایل اقتصادی گفت: زمینه های روانی و برخی سوء مدیریت ها باعث تشدید التهاب در بازار سکه و ارز کشور شده است.

دکتر جعفر قادری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با اشاره به وخامت کنونی و التهاب در بازار ارز و سکه اظهار داشت: جدای از علل و عوامل روانی که باعث تشدید اوضاع نابسامان بازار شده، نباید از کوتاهی و سوء مدیریت برخی مسئولان در عدم کنترل مناسب این وضع غافل شد و از این رو باید نهادهای نظارتی و مسئول پیگیر مساله باشند.

وی افزود: از سویی وقتی که سیاست‌های اقتصادی با اسناد بالادستی مغایرت داشته و این روند سال ها به طول بینجامد، به شکلی که حجم نقدینگی از 400 هزار میلیارد تومان به بیش از 1500هزار میلیارد تومان برسد، طبعاً باید منتظر آثار و تبعات سوء آن در فضای اقتصادی کشور هم باشیم.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی همچنین گفت: این میزان بالا از نقدینگی باید در قسمت هایی مصرف شود وکه به رونق تولید ملی کمک می کند نه این که به شکل افسارگسیخته به سمت بازار ارز، سکه، خودرو و یا مسکن سوق پیدا کند.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر این یک مساله ثابت شده در علم اقتصاد است که افزایش نقدینگی، تورم نیز افزایش می‌یابد و بسیاری از مردم و صاحبان سرمایه برای حفظ ارزش پول و قدرت خرید خویش به اجبار به سمت بازارهای غیرمولد جذب می شوند.

قادری ابراز داشت: از این نکته مهم نیز نباید غافل شد که کاهش دستوری نرخ سود سپرده‌های بانکی بدون آن که برای خروج آن‌فکری شده باشد، باعث شد تا سیلی از نقدینگی از بانک‌ها خارج شده و به سمت بازار سکه و ارز سرازیر گردد و به خاطر عدم کنترل دقیق بر بازارهای یادشده، تقاضا برای ارز و سکه را آن چنان افزایش داد که وضعیت فعلی نتیجه آن است.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha