شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
اردوهای جهادی

حوزه/ اردوهای جهادی و همت دانشجویان داوطلب برای خدمت کردن، نقطه ی امید مردمانی است که ۲۰ سال با خشکسالی دست و پنجه نرم می کند و از بسیاری امکانات محروم‌اند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از بیرجند، آغاز فصل تابستان و تعطیلی کلاس‌های درسی به نوعی فصل اردوهای جهادی دانشجویان و جوانان محسوب می‌شود.

تجربه موفق اردوهای جهادی که مورد تأیید رهبر انقلاب و مسئولان دلسوز نظام نیز هست، هر ساله در اوقات تعطیلی دروس دانشگاهی و حوزوی چه در ایام تعطیلات عید نوروز و چه در ایام تعطیلات تابستان موجب هجرت بخش قابل توجهی از جوانان از شهر و دیار خود و حرکت به سمت مناطق محروم برای خدمت رسانی به این مناطق در قالب اقدامات عمرانی، فرهنگی، بهداشتی و آموزشی می‌شود و یک نیروی کارآمد اجتماعی را همانند جهاد سازندگی رقم می‌زند.

رهبر معظم انقلاب در دیدار با جوانان جهادگر، اردوهای جهادی را همطراز با جهاد سازندگی اوایل انقلاب دانسته و تآکید کرده‌اند:"یک روز نيازِ حركت دفاعى در درون جامعه بود، يك روز نيازِ حركت دفاعى در مرزهاى كشور بود، يك روز نيازِ به علم و دانش است، يك روز نيازِ به تحكيم عقايد و ايمان‌هاست، يک روز نيازِ به خدمت‌گزارى است... شما سفيران كار و تلاش خواهيد شد. وقتى شما در يك محيطى حاضر مي‌شويد؛ در كوير، در كوهستان، در نقاط دور از دسترس، در ميان مردم محروم مشغول كار مي‌شويد، جوانى كه در آنجاست، از شما الهام مي‌گيرد و شما مي‌شويد سفير تلاش و كار و خدمت و جهاد و مجاهدت."

نیروهای انسانی حاضر در چنین اردوهایی نیز بدون کمترین چشم داشتی و با روحیه‌ای جهادی و ایثارگونه، به دنبال محرومیت زدایی از مناطق محروم و کمتر دیده شده کشور هستند، بازتاب کلی چنین عملی در دراز مدت کاهش فاصله طبقاتی، ساماندهی اقتصادی مناطق محروم و شناسایی آن‌هاست، مناطقی که بسیاری از آن ها از ابتدایی ترین امکانات نیز محروم هستند.

دانشجویان جهادگر دانشگاه علوم پزشکی بیرجند این بار راهی روستای کلاته نظر شهرستان درمیان شدند تا مرحمی بر روی دردهای بی امان مردمان این منطقه گذارند، مردمانی که از آب آشامیدنی محروم هستند و نگاهشان به آسمان است تا شاید خداوند به خشکسالی 20 ساله پایان دهد.

گروه جهادی حضرت فاطمه زهرا(س)، همدلی و وحدت را در عمل نشان داد

 گروه جهادی فاطمه الزهرا(س) دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، با حضور در مناطق محروم خراسان جنوبی، جانی دوباره به مردم روستاهای شهرستان درمیان دادند و وحدت و همدلی را باری دیگر به صحنه عمل کشاندند.

این گروه جهادی بدون فیش حقوقی، به هم نوعانشان خدمتی صادقانه ارائه دادند و نشان دادند، بدون منت و با کمترین امکانات هم می شود اقدامات شایسته ای انجام داد و دل های بسیاری از مردم را شاد کرد.

6 دندانپزشک و 30 دانشجوی دختر و پسر از تمامی لذت های دنیایی خود گذشتند و راهی منطقه ای شدند که مردمانش حتی آبی برای خوردن نداشتند، اما امید را در چشمان تک تک اهالی دیدند و گاهی بر آن حسرت خوردند.

حجت الاسلام صدقی، مسئول تیم جهادی حضرت فاطمه زهرا(س) در گفتگو با خبرنگار «حوزه» در بیرجند، اظهار کرد: تیم پزشکی حضرت فاطمه زهرا(س) دانشگاه علوم پزشکی بیرجند نزدیک به سه سال است که فعالیت خود را در مناطق محروم آغاز کرده که علاوه بر بحث سلامت در مباحث عمرانی، فرهنگی، علمی، کارآفرینی و آموزشی نیز ارائه خدمت می کند.

وی با بیان اینکه سلامت مهمترین بخش این گروه جهادی است، عنوان کرد: ارائه خدمات دندانپزشکی، در این دوره از اردو مدنظر قرار گرفت، که نزدیک به 500 نفر از اهالی روستاهای تحت پوشش از خدمات آن استفاده کردند.

مسئول اردوی جهادی فاطمه زهرا(س) با اشاره به اینکه 11 روستای شهرستان درمیان، در این دوره تحت پوشش خدمات، پزشکی، فرهنگی، آموزشی قرار گرفتند، عنوان کرد: ویزیت رایگان و همچنین توزیع رایگان دارو در بین بیماران از جمله موارد قابل ارزشی است که درا ین دوره صورت گرفت.

1500نفر از مردم محروم منطقه، تحت پوشش خدمات درمانی قرار گرفتند

حجت الاسلام صدقی با بیان اینکه 1500 نفر از مردم منطقه تحت پوشش خدمات درمانی قرار گرفتند، ادامه داد: در بحث کارآفرینی نیز آموزش شیرینی پذیری را در روستای اسکندر آغاز کردیم که با استقبال بی نظیر مردم همراه و قرار شد بعد از اردو، برای افرادی که در این طرح شرکت کردند، لوازم مورد نیاز را به صورت رایگان تهیه و در اختیارشان قرار دهیم.

مسئول اردوی جهادی فاطمه زهرا(س) افزود: ساخت غسالخانه روستای تغندیک که در حال حاضر پیشرفت فیزیکی 60 درصدی را طی کرده و همچنین افتتاح پروژه آبرسانی و لوله کشی روستای دونخی از جمله اقدامات عمرانی گروه جهادی فاطمه الزهرا(س) دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بود.

وی با اشاره به اینکه اگر مسئولان قرار است از اردوهای جهادی حمایت کنند، آن را به عرصه میدان آورند و در حد حرف باقی نگذارند، ادامه داد: با 30 میلیون هزینه ای که در بخش دندانپزشکی صورت گرفت، نزدیک به 400 میلیون به مردم محروم منطقه، خدمت ارائه شد.

تنها مشکل اردوهای جهادی، عدم حمایت مسئولان است

مسئول اردوی جهادی فاطمه زهرا(س) گفت: دانشجویان، دندانپزشکان و دکترین مشتاق حضور در اردوهای جهادی هستند، اما تنها مشکلی که وجود دارد، حمایت های واقعی مسئولان از این اردوهاست.

حجت الاسلام صدقی با بیان اینکه امنیت منطقه را همین مردم محروم تأمین می کنند، خاطر نشان کرد: مناطق مرزی نیاز به خدمت رسانی دارند، زیرا اگر این روستاها خالی از سکنه گردد، مرز ناامن گشته و آنوقت مشکلات بیشتری برای استان و کشور به وجود خواهد آمد

دکتر نوید نصر آبادی فارغ تحصیل دانشگاه شهید بهشتی که برای اولین بار به اردوهای جهادی اعزام شده است، در گفتگو با خبرنگار «حوزه» در بیرجند، در خصوص چگونگی و علت حضور خود در اردوهای جهادی اظهار کرد: با توجه به اینکه به انجام کارهای خیرخواهانه علاقه بسیار زیادی دارم، لذا از طریق یکی از هم دانشگاهی های خود به این اردو دعوت شدم و برایم باعث افتخار است که به همنوعان خود خدمت می کنم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در شهرستان بیرجند به کار طبابت مشغول هستم، افزود: این مناطق در قیاس با دیگر مناطق شهرستان، از امکانات کمتری از جمله، نداشتن آب آشامیدنی، گاز و برق برخوردار است، لذا نیاز به خدمت بیشتری هستند.

محرومیت ذهنی، بزرگ‌تر از دیگر محرومیت‌هاست

دکتر نصرآبادی بیان کرد: محرومیت ذهنی و اینکه جوانان روستا به این باور برسند که مشکلات برطرف نمی شود و باید با همین امکانات و محرومیت زندگی کرد، بزرگ‌تر از محرومیت های دیگر است.

وی با اشاره به اینکه هدفم از آمدن به این اردوها این است که دردی را از روی دوش مردم بردارم، بیان کرد: حضور در بین مردم محروم و خدمت کردن به آن ها حس بسیار خوبی به انسان می دهد، که امیدوارم بتوانم در سال های آینده نیز این راه را ادامه دهم.

دکتر نصرآبادی با بیان اینکه عصب‌کشی از دندان‌های بیمارانی که به ما مراجعه می‌کنند، را بنده به عهده دارم، گفت: همین عمل، می‌تواند کاهش دهنده دردهای افرادی باشد که شاید هزینه رفت و آمد به شهرها را نداشته باشند، لذا می‌طلبد تا ما از جان و دل برای مردم محروم تلاش کنیم.

وی ضمن اشاره به اینکه امیدوارم مردم این منطقه نیز از این فرصت چند روزه کمال استفاده را ببرند و مشکلاتشان را عنوان کنند، تا بتوانیم در حد توان آن‌ها را برطرف کنیم، تأکید کرد: اقداماتی که برای مردم این منطقه انجام می شود بدون منت است، اما برخورد و تشکرهای برخی از اهالی این روستا آنگونه است که شرمنده می‌شویم.

لذت اردوهای جهادی قابل وصف نیست

دکتر نصرآبادی عنوان کرد: با توجه به اینکه اردوهای جهادی دارای لذت و شوق فراوان است، لذا به دانشجویان و دیگر دکترین توصیه می کنم که برای یک بار هم که شده گام در این عرصه گذارند.

وی در خصوص اینکه برای مردم این منطقه چه آرزویی می کنید، گفت: امیدورام روزی برسد که مردم از محرومیت خارج و در کمال آسایش از تمامی امکانات بهره‌مند شوند.

در ادامه با آسیه رضایی، دندانپزشک عمومی، فارغ التحصیل از دانشگاه تهران که از سال 87 مشغول به کار شده و در سال 89 مطب خود را تأسیس کرده است به گفتگو نشستیم.

وی گفت: دومین باری است که در اردوهای جهادی شرکت کرده ام، اولین بار به روستای اسکندر اعزام شدم، اما این منطقه از محرومیت بیشتری برخوردار است.

خودسازی، اولین هدف اردوهای جهادی

این بانوی جهادگر با بیان اینکه اولین هدفم برای حضور در این اردوها، خودسازی است، ادامه داد: به دلیل اینکه تعرفه مطب های خصوصی بالاست، افراد ناتوان کمتر مراجعه می کنند، اما این اردوها فرصت مناسبی است که آن ها به آرزویی که دارند برسانیم.

 

رضایی خاطر نشان کرد: اینکه با تمام سختی ها و کمبود امکانات، به صورت رایگان برای مردم خدماتی ارائه دهی برای دیگران عجیب است، اما حس و لذتی که در این اقدامات وجود دارد، قابل وصف نیست.

وی بیان کرد: حضور در اردوهای جهادی فرصت طلایی است که اگر آن را از دست بدهم، افسوس می خورم، لذا سعی می کنم هر ساله در این اردوها شرکت کنم.

این بانوی جهادی در پایان گفت: عاقبت به خیری همه ی بچه های روستا از جمله آرزوهایی است که از خداوند می خواهم آن را برآورده کند.

سخن پایانی

در شرایط کنونی، دیگر شعار دادن کافی نیست و باید همانند داوطلبان خط جهاد، وارد عرصه میدان شد و محرومیت را پایان داد و امید را در دل مردم روشن کرد، امیدی که این روزها توسط دشمنان مورد هدف قرار گرفته و سعی در ناامید کردن مردم از نظام و انقلاب هستند.

ترویج اردوهای جهادی و برگزاری این اردوها نمونه‌ای بارز از اقدام آتش به  اختیاری است که مقام معظم رهبری بارها به آن اشاره کرده اند، شاخصه بارز اردوهای جهادی تربیت نسلی انقلابی و مؤمنی می باشد، که حافظ آرمان‌های نظام و انقلاب اسلامی است، شاخصه ای که می تواند سدی محکم در مقابل تهاجمات گسترده دشمنان اسلام باشد.

در کنار این هدف مهم، تربیت و تعالی دانشجویان، یکی دیگر از اهدافی است که در اردوهای جهادی مدنظر می باشد، همین‌که این دانشجویان از زندگی و خانواده خود و دنیای مجازی دل می‌کنند و در مناطق محروم برای خدمات‌رسانی حضور پیدا می‌کنند یک کار تربیتی است که اهداف برگزاری این اردوها را تحقق می‌بخشد.

امید است مسئولان نیز در این راستا آنگونه که باید نقش خود را به خوبی ایفا کنند و حمایت‌هایشان را از دانشجویانی که به صورت کاملا داوطلبانه وارد عرصه میدان شده‌اند و بدون منت از جان و دل مایه می گذارند، دریغ نکنند.

گزارش: یونس نوفرستی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha