جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
تصاویر/ غرفه خبرگزاری حوزه در هفتمین روز نمایشگاه مطبوعات-۲

حوزه/ تنی چند از خبرنگاران و فعالان رسانه ای استان قم به بیان دیدگاه خویش درباره خبرگزاری حوزه و نقاط ضعف و قوت فعالیت آن در سال های اخیر پرداختند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، فرارسیدن هفدهم مردادماه و بهانه ای به اسم روز خبرنگار فرصتی فراهم آورد تا با تنی چند از خبرنگاران و فعالان رسانه ای استان قم درباره نگاه آن ها به خبرگزاری رسمی حوزه از منظر نقاط قوت و ضعف فعالیت در سال های اخیر گپ و گفتی داشته  باشیم.

نوع نگاه همکاران رسانه ای به خبرگزاری حوزه با توجه به این که این طیف کم و بیش جزو مخاطبان اصلی و حرفه ای اخبار ما هستند ، حایز نکات دقیق و ظریفی است که بی شک در تداوم حرکت پویای رسانه رسمی حوزه های علمیه به سمت اهداف مدنظر بسیار موثر و مفید است.

آن چه در ادامه می آید مشروح این دیدگاه ها و نظرات است؛

از دوران اخبار فاکسی تاکنون مخاطب خبرگزاری حوزه هستم

سید جواد اشرفی، مدیر خبرگزاری فارس استان قم که حدود 17 سال سابقه فعالیت رسانه ای دارد، با اشاره به این که خبرگزاری حوزه در سال های اخیر روند رو به رشدی داشته است، اظهار داشت: به شخصه از دورانی که اخبار فاکسی حوزه به رسانه ها ارسال می شد و هنوز بستر جدی اینترنت شکل نگرفته بود تا به امروز مخاطب اخبار حوزه بوده ام و به خصوص در سال های اخیر با توجه به حوزه فعالیتم، همواره با اخبار حوزوی سر و کار داشته ام.

وی افزود: با توجه به جایگاه این خبرگزاری، ما در خبرگزاری فارس اخبار متعددی را به نقل از حوزه بر روی خروجی قرار می دهیم و در استان قم نیز از تنها خبرگزاری که نقل خبر داریم، همین خبرگزاری حوزه است چرا که این رسانه اخبار دست اول حوزه های علمیه را منتشر می کند و خود در متن و بطن تحولات حوزوی قرار دارد.

ضعف در تیترزنی و تنظیم اخبار مشهود است

اشرفی همچنین گفت: البته در زمینه نگاه حرفه ای به اخبار آنچه به نظر بنده به عنوان یک نقطه ضعف می رسد این است که در تنظیم و ویرایش اخبار ، تیترزنی و مباحث تخصصی هنوز جای کار بسیاری در خبرگزاری حوزه وجود دارد و از آن جا که بنده اخبار را به طور مرتب رصد کرده و ویرایش می کنم گاهی می بینم که برخی اخبار مرتبط با شخصیت های مهم و تراز اول حوزوی به گونه ای منتشر می شود که نیاز است با دقت بیشتری مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: همچنین از حیث گرافیکی و بصری نیز لازم است که تغییر و تحولاتی در صفحه اصلی خبرگزاری صورت بگیرد که برای مخاطب جذاب تر و دلنشین تر بوده و در عین حال به روزتر باشد.

مدیر خبرگزاری فارس استان قم همچنین ابراز داشت: در بخش سوژه یابی اتفاقات خوبی صورت گرفته به عنوان مثال اخیراً مصاحبه خوبی با مستبصر آلمانی در خبرگزاری حوزه دیدم که بسیار جالب بود و از این دست سوژه ها که دست یابی خبرگزاری حوزه به آن ها بیشتر است و دارای اهمیت و جذابیت خاصی است باید بیشتر کار شود و حتی می توان از منظر نهاد اطلاع رسانی حوزه این سوژه ها را در تعاملی هماهنگ شده با رسانه ها و خبرگزاری های دیگر نیز به اشتراک گذاشت که اگر این موارد دنبال شود قطعاً خبرگزاری حوزه یکی از بهترین و کارآمدترین خبرگزاری های تخصصی کشور خواهد بود.

رویکرد تخصصی خبرگزاری حوزه، ارزشمند و موثر است

وجیهه غلامحسین زاده، خبرنگار روزنامه همشهری و خبرگزاری مهر استان قم نیز با اشاره به این که رویکرد تخصصی خبرگزاری حوزه نسبت به برنامه ها و تحولات حوزوی موثر و ارزشمند بوده است، گفت: عموماً اهالی رسانه برای مطلع شدن از اخبار دینی و حوزوی به این خبرگزاری مراجعه می کنند چرا که نوعی جامعیت خبری در این عرصه در این رسانه وجود دارد که در رسانه ها و خبرگزاری های دیگر به این شکل مطرح نیست.

سید سعید سید هاشمی، سرپرست خبرگزاری تسنیم استان قم نیز با اشاره به این که خبرگزاری حوزه به عنوان تریبون و نهاد رسمی خبری حوزه ، در سال های اخیر انصافاً فعالیت خوب و رو به رشدی داشته است، خاطرنشان کرد: با این وجود و تحولات قابل تقدیر به نظر بنده، هنوز ارتباط خبرگزاری حوزه با بدنه و توده حوزویان چندان قوی و مناسب نیست که باید این نقطه ضعف را در آینده جبران کرد.

اخبار و تحولات بدنه حوزویان را بیشتر انعکاس بدهید

وی افزود: معمولاً خبرگزاری حوزه در این سال ها با افراد مطرح و سرشناس حوزه و علما و روحانیت مصاحبه گرفته و یا اخبار مراکز و نهادهای شناخته شده حوزوی را انعکاس داده که البته در جای خود لازم است اما باید به اخبار بدنه حوزه نیز توجه بیشتری نشان دهد.

هاشمی همچنین گفت: از سویی دیگر به نظرم می توان برخی برنامه های حوزه را با همکاری رسانه های دیگر و در سایه تعامل و هم افزایی انجام داد که قطعاً تاثیرگذاری بهتری هم خواهد داشت.

پوشش تخصصی برنامه های حوزوی؛ نقطه متمایزکننده رسانه حوزه

مهدی بخشی سورکی، خبرنگار و عکاس خبرگزاری مهر استان قم که از سال 88 به فعالیت خبری و رسانه ای مشغول است ، بیان داشت: با توجه به استقرار خبرگزاری حوزه در قم از همان سال های آغاز فعالیت خبرنگاری ام ، توفیق آشنایی با این رسانه را داشته ایم، ضمن آن که به خاطر فعالیت در زمینه حوزوی، بسیاری از اخباری که در خبرگزاری حوزه کار می شود شاید در رسانه های دیگر به این شکل مورد توجه نباشد و این مساله از نقاط متمایزکننده خبرگزاری حوزه از سایر رسانه هاست.

وی ارتباط خوب با دفاتر علما و مراجع تقلید و نیز ارتباط تنگاتنگ با بسیاری از اساتید و نخبگان حوزوی را از مزایای فعالیت حرفه ای خبرگزاری حوزه برشمرد و افزود: با توجه به این که معمولاً خبرنگاران خبرگزاری حوزه با مراکز و نهادهای مختلف حوزوی و نیز انجمن های علمی ارتباط خوبی دارند و اخبار آن ها را پوشش داده، اشراف مناسبی نسبت به این عرصه دارند ، ضمن آن که در عین حال با مصاحبه با کارشناسان و مسئولان و اساتید این نهادها و مراکز ، نگاه حوزویان به مسایل روز را به خوبی منعکس می کنند.

بخشی ادامه داد: به خصوص از حیث علمی مصاحبه ها و اخبار خوبی تولید می شود که گاهی نیز خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری حوزه آن ها را منتشر می کند و به ویژه در دوره جدید با تغییر و تحولاتی که این خبرگزاری داشته حرفه ای تر به فعالیت می پردازد و ما هم برای مسئولان و خبرنگاران آن آرزوی موفقیت بیش از پیش داریم.

عکاس پیشکسوت: حق الزحمه خبرگزاری حوزه برایم پربرکت بوده است

امیر حسامی نژاد، عکاس باسابقه قمی که سابقه فعالیت با بسیاری از خبرگزاری ها و رسانه های مطرح کشوری و استانی را هم دارد، این گونه به بیان نظر خویش پرداخت و گفت: یکی از افتخارات بنده این بوده که در این چند سال هر از گاهی و به مناسبت و بهانه ای در زمینه تهیه و انتشار عکس با خبرگزاری حوزه ارتباط داشته ام و انصافاً هم باید بگویم که پول آن پربرکت بوده است.

وی افزود: با توجه به این که تخصص بنده در زمینه عکس است، به نظرم آن انتظاراتی که از خبرگزاری حوزه با توجه به پتانسیل قابل توجه این رسانه که زیر نظر مرکز مدیریت حوزه های علمیه فعال می کند، هنوز به طور کامل برآورده نشده است.

ضعف خبرگزاری حوزه در زمینه عکس را برطرف کنید

حسامی نژاد همچنین ابراز داشت: از این حیث معتقدم که جایگاه ویژه خبرگزاری حوزه می طلبد که بانک اطلاعاتی بسیار خوبی برای عکاسان در زمینه مسایل حوزوی فراهم کند که متاسفانه در این چند ساله به هیچ وجه نتوانسته این مساله را محقق سازد؛ البته گویا این رسانه حوزوی اخیراً تغییر و تحولاتی در بخش عکس داشته اما وقتی صفحه ویژه عکس را ملاحظه می کنیم، هنوز چیز خاصی مشاهده نمی شود ، ضمن آن که به نظرم باید بخش فیلم و عکس از هم تفکیک شود.

وی افزود: در هر صورت گرچه خبرگزاری حوزه در سال های اخیر جایگاه خوبی در بین رسانه ها پیدا کرده اما هنوز در بخش عکس نتوانسته تاثیرگذاری مطلوب و مناسب را داشته باشد.

تحولات خوبی در یکی دو سال اخیر داشته اید

محمد حسین رضایی، مدیر مسئول پایگاه خبری تحلیلی 598 نیز بیان داشت: حقیقتاً در یکی دو سال اخیر با تغییر مدیریت و سردبیری، تحول بسیار خوبی در خبرگزاری حوزه ایجاد شده که نشان از فهم نوین و همچنین توجه به عرصه های جدید و حضور قابل توجه در شبکه های اجتماعی از جمله اینستاگرام، توئیتر و غیره دارد.

وی همچنین گفت: وقتی نگاه حوزه و دیدگاه علما و مراجع به نقل از خبرگزاری حوزه در شبکه های اجتماعی به زبان های مختلف انعکاس پیدا می کند، نشان از رویکرد خوب این رسانه است که به اقتضائات فعالیت های نوین رسانه ای اشراف و آگاهی مناسبی پیدا کرده است.

توجه به کارکردهای اجتماعی روحانیت؛ حرکتی ارزشمند در خبرگزاری حوزه

این فعال رسانه ای افزود: پیشتر از این ، بیشتر توان خبرگزاری حوزه صرف پرداخت کلی به اخبار حوزوی می شد اما اکنون خیلی وسیع در حوزه های مختلف اجتماعی فعالیت دارد.

وی تاکید کرد: از نگاه بنده ، نگاه خبرگزاری رسمی حوزه به شئون اجتماعی حوزه و پرداختن به کارکردهای ویژه روحانیت بسیار مهم و ارزشمند است به خصوص به عنوان مثال توجه به مباحثی چون فقه حکومتی، فقه شهرسازی و معماری و فقه رسانه و مباحث نوظهور و مورد نیاز جامعه نشان دهنده پیشرفت خبرگزاری حوزه است.

رضایی افزود: قطعاً خبرگزاری حوزه بسیار می تواند موثرتر از وضعیت فعلی هم باشد چون یکی از خبرگزاری های مهم و مورد وثوق است و حال آن که قبلاً خبرگزاری حوزه محدود به یک نگاه خاص بود اما این که در حال حاضر دریچه های مختلفی به روی خود باز کرده و می کوشد که با زبان فهم جامعه موضوعات حوزوی را مطرح کند، قطعاً این ارتقای سواد رسانه ای در خود خبرگزاری حوزه بسیار مهم و کلیدی است.

توجه ویژه به شبکه های اجتماعی در دوره جدید فعالیت

این که بتوان با زبان رسانه و در عین حال قابل فهم برای عموم به فعالیت مشغول شد، نکته بسیار مهمی است که به نظرم مدیریت شخص آقای صدرایی عارف و حضور در شبکه های اجتماعی و انعکاس تحولات و اخبار مهم و جریان ساز از نقاط قوت خبرگزاری حوزه در دوره اخیر است که باید این روند مبارک همچنان تداوم یابد.

عباس منجمی که حدود 26 سال سابقه فعالیت خبرنگاری و رسانه ای دارد و هم اینک نیز چند سالی است که در خبرگزاری جمهوری اسلامی( ایرنا) فعالیت دارد، اظهار داشت: خبرگزاری حوزه به عنوان تنها رسانه رسمی و تخصصی حوزه های علمیه توانسته خلایی که در این سال ها احساس می شد از حیث وجود یک خبرگزاری تخصص در حوزه علمیه را جبران کند.

خلأیی که تا حدود زیادی رفع شد

وی افزود: سال ها بود که احساس نیاز می شد که حوزه های علمیه با توجه به جایگاه مهم در تحولات ملی و بین المللی به خصوص جهان اسلام، یک رسانه رسمی و مستقل داشته باشد تا اخبار را پوشش داده و در مسایل اسلامی و شیعی با صاحب نظران گفتگو داشته باشد

منجمی همچنین گفت: در این خصوص خبرگزاری حوزه و نیز هفته نامه افق حوزه فعالیت خوبی داشته اند و به عنوان یک منبع هم برای سایر رسانه ها و علاقه مندان به اخبار و تحولات حوزوی تا حدود زیادی توانسته اند پاسخگوی نیازها باشد

وی اضافه کرد: بی شک از رموز مهم موفقیت یک خبرنگار ، صداقت و درستی و اشراف به موضوعات کامل است و این که بتواند به شکل تخصصی در عرصه ای که بدان ورود کرده به شکل مطلوبی رسالت خود را انجام دهد که در این خصوص رسانه های تخصصی مثل خبرگزاری حوزه با توجه به تعهد و اصولی که دارند بهتر می توانند پاسخگوی نیاز مخاطبان خود باشند.

گزارش از: سید محمد مهدی موسوی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha