پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حامد عنقا

حامد عنقا به خبرگزاری حوزه گفت: برخی معتقدند سریال پدر به موضوعات نگاهی غیر واقعی دارد مثلا می‌گویند که پسر کارخانه دار، امکان ندارد که در کارواش مشغول کار شود. این تصور به نظرم از آنجا به وجود آمده که تماشاگر هنوز تا انتهای کار را تماشا نکرده، والا پاسخ بسیاری از این قبیل انتقادات در خود سریال داده می‌شود.

حامد عنقا در گفت‌و‌گو با خبرگزاری «حوزه» با بیان این‌که این مجموعه سریال «پدر» توانسته مخاطبان بسیاری را جذب کند، اظهار کرد: به گواه آماری که سیما ارائه کرده، این سریال توانسته یکی از پرمخاطب‌ترین آثاری باشد که در چند سال گذشته از شبکه 2 سیما روی آنتن رفته است.

نویسنده و تهیه‌کننده سریال «پدر» بیان داشت: در این کار ما همانند سریال «تنهایی لیلا» که در تیتراژ یک حدیث قدسی آورده می‌شد، سعی کردیم با بهره‌گیری از کلام خدا، پیام اثرمان را هر چه بیشتر بر دل و قلب تماشاگر بنشانیم.

وی افزود: شاید این گفته را در سطح جامعه شما هم شنیده باشید که جوانان ما دین گریز شده‌اند. من با این نظر موافق نیستیم، چون آنچه که ما علایق و سلیقه جمع کثیری از جوانان در کشورمان می‌بینیم نشان دهنده این مهم است که گرایش به سمت موضوعات قرآنی رشد افزونی پیدا کرده است، حتی این قبیل گرایشات در خارج از ایران شکل وسیع و همه جانبه ای دارد، اما متاسفانه به دلیل تبلیغات مسموم بنگاه‌های خبر پراکنی غرب تصور دیگر در جامعه به وجود آمده است.

این فیلمنامه‌نویس در پاسخ به این سوال که برخی معتقدند این سریال به موضوعات نگاهی غیر واقعی دارد چنین توضیح داد: من نیز این نقدها را شنیده‌ام. برای مثال می‌گویند که پسر کارخانه دار، امکان ندارد که در کارواش مشغول کار شود. این تصور به نظرم از آنجا به وجود آمده که تماشاگر هنوز تا انتهای کار را تماشا نکرده، والا پاسخ بسیاری از این قبیل انتقادات در خود سریال داده می‌شود. برای مثال در بخشی از این مجموعه حاج علی قهرمان سریال که نقشش را مهدی سلطانی ایفا کرده به پسر خود تاکید می‌کنند برای گذران زندگی باید با تلاش خود، راحتی و آرامش کسب کند.

وی درباره پوشش حجاب در این سریال اظهار کرد: برخی شاید تصور کنند که ما با نگرشی سیاسی سعی کرده‌ایم به موضوع حجاب در این سریال بپردازیم. این گفته به هیچ وجه درست نیست، بلکه صرف بیان یک قصه زیبا تنها هدفی بوده که ما دنبال آن هستیم. در ضمن درباره حجاب، حاج علی و حامد (دو تن از شخصیت‌های اصلی سریال) بارها نظر نویسنده و کارگردان را گفته‌اند، برای همین بهتر است یک رفتار و پوشش اسلامی را با انگ‌های سیاسی کم ارزش نکنیم.

عنقا درباره تکراری بودن داستان این سریال هم اظهار کرد: عده‌ای در ابتدای این سریال تصور می‌کردند که قصه ما داستان یک دختر و پسر با فرهنگ‌های متفاوت است، در صورتی‌که اگر تماشاچی تا انتها این کار را تماشا کند متوجه خواهد شد که قصه کاملاً با آن چیزی که در ذهن دارد متفاوت است. در این کار ما به دغدغه‌ها و اوج و فرودهای یک پدر در مقابل مشکلات توجه داشته‌ایم.

این فیلمنامه نویس تاکید کرد: سریال‌های خانوادگی، عمدتاً مشکلات خاص خود را دارد، چون هر تماشاگری سعی می‌کند با توجه به فرهنگ خانواده خود پیرامون پیام فیلم نظر دهد، پس ما می‌بایست به برداشتی نزدیک می‌شدیم که همه آن را به نوعی می‌پسندیدند.

وی درباره تیم بازیگری این سریال و بازی تماشایی مهدی سلطانی توضیح داد: درباره بازی خیره کننده مهدی سلطانی نمی‌توان نکته‌ای را از یاد برد آنهم این‌که این بازیگر توانا هر نقشی را چه مثبت چه منفی را به بهترین شکل ممکن بازی می‌کند. در سریال «پدر» نیز چنین امتیازی را شاهد هستیم، هر چند برای اینکه بازیهای خیره کننده مهدی سلطانی را بیشتر ببینیم باید تا قسمت 15 صبر کنیم، چون هنرنمایی وی تازه بعد از مرگ فرزندش شروع می‌شود.

نویسنده و تهیه‌کننده سریال «پدر»، با بیان این‌که این سریال قرار بود ماه رمضان روی آنتن رود، گفت: شاید خبر داشته باشید که این سریال قرار بود در ماه مبارک روی آنتن رود، اما درست لحظات آخر این سریال جای خود را به مجموعه‌ای دیگر داد. همین مسئله برای برخی از بازیگران ناخوشایند بود، ولیکن به هر حال این سریال در این ایام روی آنتن رفت و اتفاقاً توانست مخاطبان وسیعی را به سمت خود جذب کند. مطلب دیگری که می‌خواهم درباره آن حرف بزنم این است که مجموعه‌هایی نظیر پدر می‌توانند در تمام ایام سال تولید شوند، زیرا سینما و تلویزیون نیازمند چنین کارهایی است.

عنقا در پاسخ به این سوال که آیا پدر ادامه برای تنهایی لیلا است، تاکید کرد: چند سال پیش قرار شد تا سه گانه‌ای با محوریت تکریم خانواده و عشق ساخته شود. در همین راستا اولین تجربه تنهایی لیلا بود و در کار دوم پدر بار دیگر ما به این موضوع توجه داشتم. تفاوت در این دو کار نگاهی بوده که دریچه آن به خانواده ایرانی نظر شده بود. در کار اول نگاه یک همسر مد نظر قرار گرفته بود و در کار دوم از دید یک پدر مفهوم پرداش شد. در کار سوم نیز امیدواریم به برداشتی جدید در این زمینه برسیم.

وی در انتها درباره گرایشات قلبی خود در نگارش فیلمنامه این مجموعه بیان داشت: اگر بخواهم به این سوال پاسخ دهم شاید جواب کلیشه‌ای به نظر آید، اما همین اندازه می‌گویم به شخصه تا به موضوعی باور و اعتقاد نداشته باشم درباره آن متنی نمی‌نویسم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha