شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
آیت الله اعرافی در جمع مسئولان و دبیران خبرگزاری حوزه و هفته نامه افق حوزه

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه، تولید خبر و مصاحبه و گزارش از کسانی که در عرصه طلبگی در وسط میدان عمل حضور دارند را از اولویت های خبرگزاری حوزه ذکر کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت الله اعرافی در دیدار با مدیر مسئول،‌ سردبیران، دبیران و کارکنان رسانه رسمی حوزه با تسلیت شهادت امام جواد(ع) و گرامیداشت روز خبرنگار و تقدیر از فعالیت های رسانه ای حوزه گفت: فعالان رسانه حوزه در یک میدان سخت و حساس و دشوار فعالیت می کنند و در فراز و فرودها، فداکاری کرده و صفحات روشنی را خلق می کنند.

حوزه مطالبه گر و  پاسخگو است

وی افزود: از رسانه حوزه انتظار می رود تجسم دانش و اخلاق و تقوای رسانه ای باشد و الگویی باشد که در تقوا و ادب رسانه ای به مراتب عالی برسد؛ البته حوزه هم مطالبه گر و هم پاسخگو است؛ یعنی باید سهم خود را در مسایل اجتماعی و مشکلاتی که در جامعه وجود دارد، بپذیریم و با توان و تلاش وافر به نیازهای جامعه پاسخ دهیم؛ همچنین باید از پرسش ها استقبال کرده و پاسخگو باشیم.

در نقد هم همیشه باید منصف باشیم

مدیر حوزه های علمیه  بیان کرد: رسانه حوزه به سان نهاد حوزه، باید هدایت‌گر و مطالبه گر باشد؛ البته مطالبه هم باید قاعده مند باشد؛ در نقد هم همیشه باید منصف باشیم و دیگران را با انصاف ارزیابی کنیم؛ این ویژگی های خبرگزاری حوزه به تبع خود حوزه است.

دستاوردهای عظیم انقلاب به خوبی در رسانه منعکس شود

آیت الله اعرافی اظهارکرد: در چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی نیز باید دستاوردهای عظیم انقلاب به خوبی در رسانه منعکس شود؛ انعکاس خشک و تشریفاتی که جوان امروز از آن استقبال نکند، مناسب نیست؛ در واقع در عین اینکه باید مشکلات خود را ببینیم و به آن توجه کنیم؛ باید کاری کنیم که رسانه ما در چهلمین سالگرد انقلاب فصلی نو بگشاید و آینه ای برای انعکاس دستاوردهای عظیم داخلی و خارجی انقلاب اسلامی و دمیدن روح امید در جامعه داخل و خارج از کشور باشد.

وی ادامه داد: در عین حال، نقد منصفانه و سپاسگزاری از همه کسانی که در خلق حماسه های بزرگ سهیم بودند که در پیشانی آن ملت عظیم ایران و همه هم سویان آن در جهان هستند را سرلوحه کارهای خود قراردهد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه بیان کرد: باید فصل جدیدی در این عرصه را آغاز کنیم؛ حوزه به معنی طلبه، استاد و پیشگامی و نگاه اقتصاد مقاومتی و صرفه جویانه که ریشه در قناعت و عزت نفس حوزوی دارد است و نگاهی که خبرگزاری حوزه در این عرصه دارد، در همین راستا و ارزشمند است.

کار خبرگزاری حوزه در محاسبات غیر حوزوی چندین برابر هزینه دارد

وی گفت: کارهای بزرگی که شما می کنید و برخی اقدامات جدیدی که انجام داده اید؛ اگر در در یک محاسبات غیر حوزوی باشد، چند برابر هزینه دارد؛ ولی شما با مناعت طبع و حفظ میثاق با صاحب حوزه حضرت ولی عصر(عج) در این عرصه گام بر می دارند.

استاد حوزه علمیه اظهار کرد: همه ما باید تلاش کنیم این میثاق را البته تا حد توان تقویت کنیم و البته ما نیز در کنار شما خواهیم بود؛ ولی رویکرد ما باید رویکرد مجاهدت همراه با ایثار و فداکاری باشد و ما هم باید در این عرصه پیشگام باشیم.

آیت الله اعرافی با تاکید بر برنامه پنج ساله حوزه بیان کرد: بباید با آینده نگری و پیش بینی تحولاتی که در حوزه رسانه در حال اتفاق است و اتفاق خواهد افتاد؛ این مسیر را طی کرد.

نمی توان امروز را به گذشته مقایسه کرد

وی با بیان خاطراتی از دوران نوجوانی خود و وضعیت رسانه های آن زمان، گفت: در سال ۱۳۵۰برای یک تماس با یک شهر، باید در صف طولانی می ایستادیم تا تماسی بگیریم و پس از دو ساعت ارتباط قطع می شد و باید دوباره در صف قرار می گرفتیم؛ ولی امروز کوچکترین اظهار نظر و سخنرانی ها در کوتاه ترین زمان ممکن در سایت ها قرار می گیرد و جهانی می شود؛ یعنی نمی توان امروز را با گذشته مقایسه کرد.

وی با اشاره به فناوری های نوین در عرصه های فنی و مهندسی و رسانه ای اظهارکرد: این فناوری ها عرصه های رویارویی در این فضا را دگرگون کرده؛ حوزه نیز باید این پیش آهنگی و پیش بینی و دیدن آن تحولات را در دستور کار خود قرار دهد و از این توجه نیز متشکر هستیم، باید وقتی را ببینیم که تمام معارف دین با زبان های گوناگون در دسترس همه بشریت است.

خبرگزاری حوزه باید در خدمت همه نهاد حوزه و روحانیت باشد

آیت الله اعرافی با اشاره به توسعه زبانی خبرگزاری حوزه گفت: باید همیشه برای استفاده از ابزارهای جدید آماده باشیم؛ خبرگزاری یک بخش معین ساختاری حوزه نیست، بلکه باید در خدمت همه حوزه باشیم؛ باید متواضعانه در خدمت کسانی که در خدمت نهاد حوزه و روحانیت هستند، باشیم و این مساله از مسایل راهبردی ما است.

وی اظهارکرد: حضور گسترده حوزه در استان ها و امتداد این حرکت رسانه ای در سراسر کشور نیز قابل تقدیر است و با تمام محدودیت ها، خوشبختانه این رسانه در عرصه استانها نیز امتداد یافته که باید سعی کنیم این امتداد بیشتر شود؛ امتداد شما نیز باید مدرسه و مرکز و موسسه حوزه ای محور باشد.

وی گفت: ستاد مدیریت حلقه وصل بین ستادهای استانی و عملیات تعلیم و تربیت در مدرسه و فضای نقش آفرینی روحانیت در تبلیغ و مدیریت ها نیز اصل کار است؛ ثقل کار در مدارس و درس و بحث تبلیغ نقش آفرینی های مختلف رقم می خورد و مدیریت و ستاد نیز نقل محور ثقل را ایفا می کند.

مدیر حوزه های علمیه بیان کرد: طلبه، استاد، محقق و مبلغ و نقش آفرین در صحنه عملیاتی، باید هدف گیری شوند و خبرها، مصاحبه ها و گزارش ها باید از او گرفته شود و مابقی نقش واسطه را دارند؛ این نگاه باید در رسانه حوزه عمق بخشی شود.

مدرسه محوری باید در استان ها پیگیری شود

وی گفت: بسته چندین محوری که در دستور کار داریم، ناظر به همین مساله است؛ مدرسه ها و موسسات باید رشد پیدا کنند و این مدرسه محوری باید در استان ها پیگیری شود؛ این نکته را بدانیم که تغییر رویکرد و سیاست معجزه گر است؛ نگاه بلند و انسان مصمم معجزه می کند.

آیت الله اعرافی اظهارکرد: درست است که پول مهم است و من هم در هرجایی که حضور داشتم، تولید زیرساخت کردم؛ ولی نگاه بزرگ،  بسیار مهم است که باید همگی آن را با خود همراه کنیم؛ انتخاب سوژه های مناسب و طرح آنها همراه با ظرافت و رقم زدن تحولات در این عرصه از بایسته های رسانه حوزه است.

شرکت حدود ۲۰هزار طلبه در طرح های تابستانی

وی گفت:در همین تابستان در سال گذشته از 17 هزار نفر و امسال از حدود 20 هزار طلبه ای سخن گفته می شود که در طرح های تابستانی آموزشی و فرهنگی شرکت کرده اند، به ویژه در سطح یک که کلاس های بیشتری برای ساخت و شکل گیری قوای ذهنی و روحی طلاب برگزار می شود، می تواند با پوشش رسانه ای خود همراه باشد.

وی اظهارکرد: تقویم تحصیلی حوزه نیز بسیار خوب است؛ حوزه در روزهای تحصیل به خصوص در سطح یک که دوره شکل گیری شخصیت علمی طلاب است، قطعا از نهادهای آموزشی دیگر بهتر است، ضمن اینکه در فرصت های تابستانی نیز برنامه های متنوعی در حال اجرا است.

حرکت تربیت نیرو بسیار مبارک است و جای امتنان وافر دارد

عضو شورای عالی حوزه های علمیه بیان کرد: حرکت تربیت نیرو بسیار مبارک است و جای امتنان وافر دارد و امیدواریم استمرار پیدا کند؛ حرکت آموزش های کاربردی مهارتی حوزه حرکت گسترده و جدیدی است که کار رسانه حوزه نیز از حرکات برجسته این عرصه است.

لزوم هویت سازی حوزوی

آیت الله اعرافی گفت: هویت سازی حوزوی مساله ای است که باید در همه ابعاد و اضلاع کار شما به دور از مقابله و تحقیر دیگران دنبال کنید؛ اخلاق و متانت و زهد و مردم داری و خدمت گزاری و... نکات مهم در هویت حوزوی است.

وی اظهارکرد: برخی از مسایل ناشایست با هویت حوزوی را نیز باید از خود دور کنید؛ در همین زمینه پیشنهاد داریم که با دفتر اجتماعی سیاسی حوزه که در این بخش فعالییت می کند همکاری بیشتری شود تا در زمینه هویت حوزوی کارهای ماندگاری خلق شود و اگر مثلا کلیپی در فضای رسانه مطرح شد که با هویت حوزوی مطابقت نداشت، بتوانید به همان شکل یعنی درفضای رسانه به آن پاسخ دهید و اگر جای دفاعی وجود داشت، با ساخت کلیپ یا جریان سازی خبری از آن مساله دفاع کنید.

در خصوص بنده کمتر از القاب و عناوین استفاده کنید

آیت الله اعرافی تصریح کرد: اسناد کلان حوزه که برای اولین باردر سال 96 حوزه از طراحی اسناد کلان عبور کرد نیز باید مد نظر باشد؛ اگر در خصوص بنده نیز کمتر از القاب و عناوین استفاده کنید، بیشتر می پسندم؛ سعی کنید کمتر به القاب من بپردازید؛ این کار را از من شروع کنید که این قدر اسیر این القاب و تعارفات نباشیم؛ ولی انعکاس مسایل به بنده را بسیار می پسندم و از آن استقبال می کنم؛ مثل همان کاری که چندی پیش انجام شد و مسایل از سوی طلاب به من نوشته شد که در اینجا هم از کسانی که نظر دادند تشکر می کنم و  هم از رسانه حوزه که این بستر را آماده کرد.

به سیاست های شورای عالی حوزه توجه ویژه شود

وی با اشاره به توجه به شورای عالی و  مباحث این شورا و همکاری با مدیریت های حوزه گفت: سیاست های کلان شورای عالی حوزه های علمیه را مدنظر داشته باشید و جهت گیری هایی که این شورا دارد باید توجه ویژه شود.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه بیان داشت: باید مسائل را از شورای عالی و دبیرخانه آن دریافت کنید و به آنها توجه نمائید؛ چرا که  این شورا در راس سیاست های کلان قراردارد و ما همه یکی هستیم.

 

جمع امروز رسانه حوزه همدل و همزبان و مصمم  است

وی با اشاره به توجه به شورای عالی و توجه به مباحث این شورا و همکاری با مدیریت های حوزه گفت: جمع امروز رسانه حوزه همدل و همزبان و مصمم هستید و توجهی که به مسایل حوزه انقلابی دارید، جای تقدیر دارد در عین اینکه با حکمت فعالیت می کنید.

مدیر حوزه های علمیه در ابتدای صحبت های خود با اشاره به برکات وجودی امام جواد(ع) افزود: پس از آنچه در عصر امام رضا(ع) روی داد و امامت و ولایت یک شکوه و درخشش ظاهری پیدا کرد و در عرصه ایران و جهان درخشید، دستگاه خلافت بنی عباس سعی کرد که به تمام معنا، صدای امامت و ولایت را خاموش کرد و به همین دلیل سه امام پس از امام رضا(ع) در یک فضای محاصره کامل قرار گرفتند.

وی بیان داشت: در حقیقت بنی عباس تلاش کردند که تمام منفذهای پیام رسانی را از جریان ولایت و امامت بگیرند ودر عین حال شبکه وکالت امام که امام جواد آن را توسعه داد و شبکه انتقال پیام که در چارچوب وکالت تجسم پیدا کرده بود برعکس آنچه طرحی کرده بودند توسعه پیدا کرد.

شبکه وکالت شبکه خبرگزاری بود

استاد حوزه اظهارداشت: این شبکه بسیار قوی با کار رسانه ای شما(فعالان حوزه) نیز مرتبط است؛ شبکه وکالت یک شبکه خبرگزاری و خبررسانی و انتقال دو جانبه پیام بین امامان سه گانه ای که دائما در محاصره و حصار قدرت های ستم پیشه بودند نقش وساطت ایفا می کرد؛ در روزگاری که می بینیم ائمه سه گانه ما در محاصره بودند و انتقال اخبار بسیار دشوار بود، آن شبکه کار خود را دنبال می کرد.

وی گفت: عصر امام جواد(ع) عصری است که دشمنان اهل بیت(ع) با تمام قدرت آمده بود که این بزرگان را از جهت انتقال اخبار در محاصره قراردهد، ولی امام این شبکه وکالت را به یک شبکه وسیع مردمی برای انتقال پیام وهدایت جامعه قراردادند.

آیت الله اعرافی اظهارکرد: عصر ایشان اولین مواجهه امت اسلامی و شیعیان با امامی است که در کودکی قراردارد؛ این مساله یک شبهه بود که کسانی از روی غرض به آن دامن زدند، ولی معمول این شبهات به شکل پرسش ها بدون غرض درآمد؛ وقتی این شبهات مطرح می شود همیشه نباید آنرا غرض ورزی بدانیم؛ حوزه باید با این مسایل به چشم سوال برخورد کند و به آنها نیز جواب دهد زیرا ائمه(ع) ما و به خصوص امام جواد(ع) نیز چنین کردند.

وی گفت: جریان واقفیه یک سوال بزرگی بود که وجود داشت و امام باید به این شبهه و ده ها شبهه دیگر جواب می داد و این درحالی است که امام (ع) در حال محاصره بودند و در جوانی نیز به شهادت رسیدند، ولی امام جواد توانستند به این سوالات پاسخ های قانع کننده بدهند.

آیت الله اعرافی اظهارکرد: جامعه شیعه در این عرصه در یک دالان جدیدی وارد شدند که به سمت غیبت می روند و این جامعه باید برای عصر غیبت می رفت؛ امام جواد (ع)در حدیثی عمیق پرسش گری درون و ناصح بیرونی و کمک و توفیق الهی را از ویژگی های بزرگی که یک انسان می تواند داشته باشد مطرح فرمودند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha