جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
استقرار

حوزه/ حجت الاسلام ایزدی پور با اشاره به کارکرد روحانیون در فضای درمانی گفت: در قرن بیستم حرکت به سمت پیشرفت و تکنولوژی سبب شد تا در عرصه کمّی، کارهایی صورت بگیرد اما نام طب تسکینی می تواند کیفیت زندگی بیماران را ارتقا دهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت الاسلام احسان ایزدی پور، پژوهشگر حوزه پزشکی در سلسله نشست های پژوهشی دین و سلامت در موسسه علمی پژوهشی الهادی(ع) مشهد با اشاره به کارکرد روحانیون در فضای درمانی گفت: در نیمه دوم قرن بیستم با پیشرفت علم و تکنولوژی عرصه سلامت و تجهیزات و پروتکل های موجود اتفاقی افتاد که سبب شد تا به کمک پروتکلها عمر بیمار افزایش پیدا کند اما کیفیت زندگی بیماران تغییری پیدا نکرد.

وی با بیان این که علم پزشکی به جایی رسیده که بتوان بیماران را به صورت عرصه نباتی نگه داشت و بیماران صعب العلاج کیفیت زندگی پایین تری داشته باشند، تصریح کرد: در حقیقت حرکت به سمت پیشرفت و تکنولوژی سبب شد تا در عرصه کمی کارهایی صورت بگیرد اما نظریه سومی به نام طب تسکینی پیدا شد که سبب می شد تا کیفیت زندگی بیمار ارتقا پیدا کند.

پژوهشگر حوزه پزشکی ادامه داد: دو سال پیش پژوهشگری به نام کوبلر راس پژوهشی بر روی بیماران سرطانی انجام می دهد و بررسی می کند که چه منافعی دارد بیمار در سیستم درمانی باشد و چرا مراقبت های بهداشتی بر روی او انجام نمی شود.

حجت الاسلام ایزدی پور با اشاره به طولانی کردن عمر با الگوی لازم الاجرا بودن تکنولوژی در زندگی بیماران ابراز کرد: در حقیقت با این نظریات طب تسکینی و همچینن استفاده از فضای معنویت در روند درمان شاید نتوان درجهت کمی و افزایش طول عمر بیماران کاری انجام داد اما می توان با طب تسکینی کیفیت زندگی بیماران را ارتقا داد.

وی «به کارگیری اقدامات کامل و فعال برای کاستن از درد و رنج و بهبود کیفیت زندگی» را به عنوان تعریف سازمان بهداشت جهانی از طب تسکینی عنوان و اظهار کرد: این تعریف نیز نشان می دهد از لحاظ بالینی نمی توان کاری کرد اما می توان درمان های رنج آور را کاهش داد و با نگاهی واقع بینانه، مراقبت های حمایتی تسکینی از بیماران داشت.

پژوهشگر حوزه پزشکی با بیان این که حوزه مراقبت های تسکینی دارای یک پشتوانه قوی است و افراد مختلفی در آن مشغول فعالیتند، بیان کرد: پزشک فلوشیپ، مددکار اجتماعی، پرستار و فیزیوتراپ همه اعضای این تیم مراقبت تسکینی هستند.

حجت الاسلام ایزدی پور با بیان این که دین یار یکی از اعضای این تیم است که مراقبت های معنوی را در جهت اهداف طب تسکینی ارائه می دهد، خاطر نشان کرد: حتی در این گروه فوریت معنویت درمانی نیز تعریف شده و دپارتمانی نیز برای این طب تسکینی وجود دارد که به انجام مراقبت های تسکینی بیماران در سراسر دنیا می پردازند.

وی با بیان این که بیماران در عرصه درمان کم هزینه نمی کنند اما همه ناراضی اند، به اهمیت این مراقبت های تسکینی اشاره و ارتقا رضایتمندی بیمار توامان با کاهش هزینه های بیمارستانی را از مهمترین فواید یکپارچه سازی سیستم مراقبت های تسکینی عنوان و اظهار کرد: یکی از مطالعات بر کشورهایی که مراقبت های تسکینی را دنبال می کنند این بود که از 279 تا 374 دلار هزینه بستری روزانه با کمک برنامه ملی جامع مراقبت های حمایتی و تسکینی سرطان کاسته می شود.

پژوهشگر حوزه پزشکی ارائه مراقبت در منزل، ارائه خدمات در کلینیک های روزانه، بخش های بیمارستانی مراقبت های تسکینی، تیم مشاوره مراقبت های تسکینی و هاسپیس(مراقبت های آسایشگاهی) را از جمله ساختارهای ارائه خدمات حمایتی تسکینی عنوان و بیان کرد: در حوزه معنویت بناست تا از تجربیات نهاد و ظرفیت مشهد جهت مراقبت های معنوی حداکثر استفاده را کرد.  

انتهای پیام ۳۱۳/۴۹

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha