شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
تصاویر/ اجلاس مدیران حوزه های علمیه سراسر کشور

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه گفت: اگر در یک مجموعه ای که نیروهایی کاردان و پرتلاش وجود داشته باشد ولی مدیریت آنطور که شایسته و بایسته است نباشد، خب این تلاش و کاردانی راه به جایی نخواهد برد، لذا مدیران مدارس باید نگاهی جامع اندیش و آینده نگر داشته باشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت الله علیرضا اعرافی امروز در آیین افتتاحیه اجلاس دو روزه مدیران حوزه های علمیه استانی و معاونان و مدیران ستادی در سالن جلسات مرکز مدیریت حوزه های علمیه ضمن تسلیت سالروز شهادت امام محمدباقر(ع) اظهار داشت: مدیر و مدیریتی موفق است که نگاه کاریکاتوری به مسائل و موضوعات نداشته باشد و همه جهات را ببیند و با اولویت بندی امور رو به جلو حرکت کند.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه افزود: اینکه مدیری در بدنه ی مدیریتی خود سخت افزار را ببیند و از نرم افزار غافل شود و یا نسبت به ضعف های موجود نتواند تصمیمات کارشناسی بگیرد، طبیعی است که در اجرای برنامه ها دچار مشکلات می شود؛ لذا باید مدیریت خود را مهم بشمارید و مدیریت مدیران استان را مورد توجه قرار دهید؛ چراکه اگر دارای نگاهی جامع و آینده نگر نباشیم با مشکلاتی مواجه خواهیم شد.

امام جمعه قم با تاکید بر مطالعات راهبردی و برنامه ریزی مناسب، بیان داشت: امروز باید بدانیم اهداف حوزه چیست؟ نیاز ما و نیازهای جامعه کدامند؟ باید منصفانه به دنیا نگاه کرد؛ لذا آشنایی با مسائل راهبردی در برنامه ریزی ها ضرورت دارد؛ هم باید آداب مدیریت اسلامی را بدانیم و هم نسبت به مسائل مدیریتی نوین مطلع باشیم.

آیت الله اعرافی در ادامه با بیان اینکه امروز با حجم عظیمی از طرح ها و برنامه و همچنین کمبود منابع روبرو هستیم، تاکید کرد: انتظار ما از مدیران استانی و در امتداد آن مدیران شهرها و مدارس علمیه آنست با این حجم از برنامه ها و طرح هایی که ضروری هم است و با این امکانات محدود چگونه باید مدیریت و رفتار کرد؟

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: مدیران ما باید نسبت به ظرفیت ها، افق های پیش رو و امکانات موجود نگاه ویژه ای داشته باشند و نسبت به این مهم تلاش خود را داشته باشند تا به بهترین اهداف و آرمان ها دست پیدا کنیم.

مدیر حوزه های علمیه با اشاره به اینکه روحانیت یک تخصص همه جانبه و پر مخاطب است، اظهار داشت: روحانی که مورد وثوق همگان و مرجع مراجعه افراد است باید در خصوص مطالعات و فهم فرهنگی و اجتماعی تخصص خاص و مطالعه دقیق تری داشته باشد تا معطوف به نیاز های جامعه با رویکردی علمی پاسخگوی سوالات مخاطبین خود باشد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: تعامل سازنده و هدفمند، یکی دیگر از کارویژه های یک مدیر خوب است که بتواند بجا و با توجه به نقاط تعامل و تعادل اخلاقی، اهداف مدیریتی مدنظر خود را به صورت هدفمند اجرا کند. البته تعامل مدیریت هوشمند درون سازمانی و برون سازمانی بستگی به مطالعه و ذوق شخصی اشخاص دارد.

آیت الله اعرافی «نظم و انظباط فکری و رفتاری» را از دیگر خصوصیات مدیر عنوان کرد و افزود: بحمدالله در سال تحصیلی جدید حوزه علمیه از عرصه کلان برنامه ها و اقدامات کلان خود گذر کرده است و این جز با تلاش معاونین و مدیران ستادی حوزه های علمیه محقق نمی شد.

مدیر حوزه های علمیه ادامه داد: ما در این مدت زمان فشرده توانسته ایم 20 سند جامع، برنامه 5 ساله، چشم انداز و منشور حوزه علمیه همچنین برش های 5 ساله و 10 ساله حوزه علمیه در قالب طرح ها و پروژه های خرد و کلان طراحی و آماده سازی کنیم، چشم انداز امروز حوزه های علمیه در افق 1414 را دیده ایم و ماموریت حوزه های علمیه تا سال 1414 را ترسیم کرده ایم که این مهم برای انجام دارای حلقه های مفقوده ای است که تلاش شما مدیران استانی ما را به این هدف و انجام برنامه های ما نزدیک و متصل می کند.

وی با بیان اینکه در این مسیر با آسیب ها و آفت هایی نیز مواجه خواهیم بود ، گفت: با تلاش و همت به منظور عملیاتی کردن برنامه ها و طرح هایی که آماده شده است می توانیم به اهداف عالی حوزه علمیه که میراث ماندگار امامین باقرین(ع) و صادقین(ع) است برسیم.

آیت الله اعرافی در بخش دیگری از سخنانش به مصوبات 18 سفر استانی مدیریت حوزه های علمیه به استان های کشور اشاره کرد و افزود: «رسمیت درس های خارج»، «تشکیل گروه های علمی»، «توجه به رشته ها»، «تشکیل انجمن های علمی استانی»، «آمایش منطقه ای»، «برش برنامه 5 ساله»، «تنفیذ برخی اختیارات به استان ها»، «رسمیت بخشی به سطوح عالی»، «آموزش های مهارتی و برنامه ریزی»، «مهارت های هنری»، «اجرای طرح های اخلاقی و تربیتی»، «طرح حب المتین»، «طرح روشنا و مدارس امین»، «آموزش های تکمیلی برای فارغ التحصیلان»، «بحث نخبگان و استعدادهای درخشان حوزه ها و مدارس علمیه»، «ظوابط و مقررات»، «ارتقاء سطح علمی اساتید»، «مطالعات پژوهشی»، «تابستان و اصلاح تقویم تعطیلات» از جمله مصوبات و مسائلی بود که در جلسات استانی مطرح و ان شاءالله طی جلسات آتی ارائه خواهد شد.

انتهای پیام   313/17

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha