پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام عیسی‌زاده

حوزه/ مدیر گروه فرهنگ‌نامه‌ها و معاجم قرآنی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ضمن خبر انتشار جلد دوم فرهنگ‌نامه تحلیل واژگان مشابه در قرآن به معرفی این اثر پرداخت.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام عیسی‌زاده با اشاره به رسالت گروه فرهنگ‌نامه‌ها و معاجم قرآنی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن، اظهار کرد: با توجه به اینکه یکی از رسالت‌های گروه فرهنگ‌نامه قرآنی، تدوین فرهنگ‌نامه‌های تخصصی در حوزه علوم و معارف قرآن می‌باشد، فرهنگ‌نامه تحلیل واژگان مشابه در قرآن با هدف دستیابی به معانی دقیق واژگان مشابه در قرآن از سوی پژوهشگران این گروه تهیه گردید که تاکنون دو جلد از آن منتشر گردیده و دو جلد دیگر آن در دست انتشار می‌باشد.

وی خاطرنشان کرد: فرهنگ‌نامه تحلیل واژگان مشابه در قرآن اولین و جامع‌ترین فرهنگ‌نامه‌ای است که در آن تفاوت‌های دقیق لغوی و تفسیری با بهره‌گیری از آرای لغویین و مفسرین همراه با تحلیل ارائه شده است.

مدیر گروه فرهنگ‌نامه‌ها و معاجم قرآنی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن افزود: در این اثر بیش از 260 گروه واژگان مشابه در چهارجلد مورد بررسی قرار گرفته است، دسترسی محققان، مفسران و مترجمان به این پروژه می‌تواند زمینه دستیابی آنان به معانی عمیق و دقیق واژگان مترادف در قرآن را فراهم نماید.

وی گفت: در جلد دوم بیش از 42 گروه در 298 واژه از مترادفات قرآن مورد بررسی قرار گرفته که در هر گروه ابتدا معنای لغوی واژه تبیین، سپس معانی تفسیری آن بررسی و در پایان تفاوت‌های معنایی آن واژه‌ها در این اثر مورد تحلیل قرار گرفته است.

این اثر قرآنی حاصل تلاش بیش از ده نفر از محققان و اعضای هیات علمی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن، در 736 صفحه، شمارگان 750 نسخه و بهای 60000 تومان از سوی نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر گردیده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha