پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
تصاویر/ اجلاسیه معاونان آموزشی مدیریت های استانی حوزه های علمیه

حوزه/ مسئول دفتر هماهنگی و امور مراکز تخصصی و موسسات آموزش عالی حوزه های علمیه گفت: در حال حاضر مراکز تخصصی سامانه واحد ندارند و بنابراین، الزام کردیم ظرف چند ماه آینده تمام سوابق مراکز تخصصی وارد سامانه نجاح شوند که درغیر این صورت به رسمیت شناخته نخواهند شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» حجت الاسلام فرهاد عباسی پیش از ظهر شنبه در اجلاسیه معاونان آموزشی مدیریت های استانی حوزه های علمیه که در سالن اجتماعات آیت الله حائری  مرکز مدیریت حوزه های علمیه در قم برگزار شد، اظهار داشت: دفتر مطالعات و برنامه ریزی در واقع تمام کارهایش در حیطه مطالعات و آیین نامه ها است و کارهایی که انجام می گیرد به گونه ای مکمل در ادارات دیگر معاونت آموزش خواهد بود.

مراکز تخصصی صف مدیریت های استانی هستند

وی به بحث رشته های تخصصی اشاره کرد و گفت: برنامه ریزی و تدوین کلیات و سرفصل های رشته ها در این دفتر انجام می گیرد و مراکز تخصصی صف مدیریت های استانی هستند.

مسئول دفتر هماهنگی و امور مراکز تخصصی و موسسات آموزش عالی حوزه های علمیه افزود: در حال حاضر مراکز تخصصی سامانه واحد ندارند و بنابراین الزام کردیم ظرف چند ماه آینده تمام سوابق مراکز تخصصی همه وارد سامانه نجاح شوند و اگر دوره ای در نجاح ثبت نشود به رسمیت شناخته نخواهد شد.

وی به درختواره دانش های حوزوی اشاره کرد و ابراز داشت: 11 حوزه دانشی به تصویب شورای گسترش رسیده و اثر این درختواره این است که دیگر رشته ها منفعل نیستند و حوزه این رشته ها را در نظام آموزشی، رسالت خود می داند.

حجت الاسلام عباسی سفیران هدایت را کار پر خیر و برکت و از نقاط برجسته حوزه دانست و خاطر نشان کرد: حواشی نسبت به این سفیران ایجاد شد؛ لذا آیین نامه و برنامه درسی آن دومرتبه مورد بررسی و بازبینی قرار گرفت؛ سفیران هدایت به عنوان برنامه آموزشی جدی حوزه دیده می شود.

سفیران هدایت به عنوان یک نظام رسمی آموزشی حوزه های علمیه است

وی گفت: سفیران هدایت به عنوان یک نظام رسمی آموزشی حوزه های علمیه است با این تفاوت که دوره های مهارتی آن بیشتر از نظام جاری حوزه است.

مدیر کل دفتر مطالعات و برنامهریزی آموزشی در مورد برنامه جدید آموزشی توضیح داد: این برنامه جدید آموزشی است نه  نظام آموزشی جدید؛ لذا این برنامه هم بعد از اتمام یک دوره اجرای آن باید اصلاحش را به شورای گسترش گزارش بدهیم؛ برخی اصلاحات را به صورت سالانه می توانیم انجام هیم و برخی اصلاحات نیز باید در پایان دوره صورت بگیرد.

وی افزود: جدول دروسی را آماده کردیم که در آیین نامه آورده شده و این یک جدول پیشنهادی است و در این برنامه جدید چیزی به نام پایه نداریم و ملاک پیشرفت طلبه را ساعات درسی قرار داده ایم و مدرسه می تواند با رعایت حداقل و حداکثر ها این جدول را تغییر دهد.

حجت الاسلام عباسی بیان کرد: منابع بدیل، فرصتی است برای این که توانمندی های خاص طلاب، استاد و منطقه دیده شود و در این کتب بدیل نیز بسته عمل نکردیم و پیشنهادهایی که با سرفصل ها و اهداف آموزشی ما مطابقت داشته باشد، مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه دفتر مراکز تخصصی وظیفه اجرایی ندارد و صرفا نظارت کننده و هماهنگ کننده است، گفت: مجوز های مراکز تخصصی منوط شده به یک ارزشیابی بر اساس شاخص هایی که این ارزیابی در حال انجام است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha