پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
آیت الله اعرافی

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه کشور با اشاره به این که تحصیل و تدریس در حوزه فراتر از نگاه مادی، توأم با یک عشق و علاقه خاصی است، گفت: آموزش های کاربردی و مهارتی و نیز هنری به خصوص در شرایط امروز دارای اهمیت خاصی است.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری «حوزه» از اردبیل، آیت الله علیرضا اعرافی، عصر امروز طی سخنانی در جلسه مدیران، کادر و اساتید مدارس حوزه علمیه استان اردبیل، با بیان این که مدارس سنگر اصلی حوزه به شمار می روند و باید همواره محوریت آنها مدنظر باشد، اظهار داشت: واسپاری اختیارات به مدیریت های استانی نیز با این هدف صورت گرفته تا ضمن اجرای بهتر برنامه ها، در حد امکان وابستگی استان ها به مرکز کاسته شود و به تدریج حوزه های استان ها بتوانند از حیث مالی و بودجه ای روی پای خود بایستند.

وی افزود: البته تحقق کامل این هدف نیازمند فراهم سازی زیرساخت هایی است که بخشی از آن وظیفه ما در قم است، اما در استان نیز می بایست بخشی از این کار دنبال شود که با اهتمام خاص حجت الاسلام و المسلمین نوروزی، مدیر حوزه استان اردبیل که حقیقتاً از مدیران خوش فکر و توانمند است، این مهم صورت خواهد گرفت.

مدیر حوزه های علمیه کشور ادامه داد: جهت گیری اساسی ما این است که براساس اسناد بالادستی و چشم انداز، برنامه پنج ساله داشته باشیم و انتظار ما از شما این است که بر اساس این برنامه ها، شرایط بومی و اقتضائات استانی را لحاظ کرده و به خصوص در بحث تربیت نیرو و کادرسازی اهتمام ویژه ای داشته باشید.

وی با اشاره به اهمیت مسأله مشاوره در امر توفیق طلاب و فضلاء، گفت: نیاز است که بحث مشاوره در حوزه های استانی جدی تر از قبل مورد توجه قرار گیرد، ضمن آن که آموزش های کاربردی و مهارتی و نیز آموزش های هنری به خصوص در شرایط امروز دارای اهمیت خاصی است.

آیت الله اعرافی همچنین خواستار برگزاری منسجم و مستمر شورای مدارس علمیه و حوزه علمیه استان شد و اظهار کرد: طبعاً در این جلسات ایده ها و نکات خوبی مطرح می شود که در امر تحول و پیشرفت امور حوزوی توجه به آن ها بسیار می تواند حایز اهمیت باشد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه افزود: از سویی تلاش کنید زمینه ای فراهم شود که هر مدرسه علمیه دارای موقوفه ای باشد، تا بتوان از طریق آن بخشی از هزینه های مدرسه را تامین کرد و به این طریق به استقلال مالی مدارس نیز کمک کرد.

مدیر حوزه های علمیه کشور همچنین بر لزوم تأمین منابع مطالعاتی و پژوهشی ویژه مدارس علمیه استان تاکید کرد و ابراز داشت: باید در مدارس علمیه که طلاب بیشتری در سطوح بالاتر دارند، تشکیل گروه های علمی مورد عنایت خاصی باشد که قطعاً این مسأله توأم با برکات بسیاری خواهد بود، ضمن آن که انجمن های علمی که مسأله فرامدرسه ای است می تواند در برخی رشته ها در سطح استان تشکیل شود.

وی با اشاره به این که تحصیل و تدریس در حوزه فراتر از نگاه مادی، توأم با یک عشق و علاقه خاصی است، گفت: با وجود تنگناهای مالی و شرایط سختی که داریم تلاش می کنیم که حداقل امور رفاهی و معیشتی را برای طلاب و اساتید فراهم کنیم که در این خصوص طرح هایی آماده شده که به تدریج جزئیات آن ها اعلام خواهد شد.

آیت الله اعرافی در پایان بیان داشت: اصل کار حوزوی ما بعد از تحصیل و علم آموزی، تبلیغ دین و پاسخ به شبهات است، ولذا باید شرایط به منظور تحقق این هدف به خوبی فراهم شود تا روحانیت و حوزویان در سطح جامعه این رسالت کلیدی و مبنایی خود را انجام دهند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha