جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ مراسم آغاز سال تحصیلی جدید حوزه علمیه تهران

حوزه/ حضرت آیت الله سبحانی تصریح کردند: انقلاب ۳۰۰هزار شهید داده که باید آن را حفظ کنیم و پشتیبان نظام باشیم. طلبه با سواد و عالم می‌تواند به نظام و انقلاب اسلامی کمک کند، اما نباید وارد دسته‌بندی‌های سیاسی و جناحی شود، بلکه باید مرجع و محل حل مشکلات احزاب باشد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حضرت آیت ‌الله سبحانی، پیش از ظهر امروز در آئین آغاز رسمی سال تحصیلی جدید حوزه علمیه تهران که در محل مصلی بزرگ حرم مطهر عبدالعظیم حسنی(ع) برگزار شد با تبریک عید غدیر خم، اظهار داشتند: خداوند متعال در سوره مائده که آخرین سوره ای بود که بر پیامبر(ص) نازل شد می فرماید «اَلْیوْمَ أَکمَلْتُ لَکمْ دینَکمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیکُمْ نِعْمَتی» در این آیه منظور از الیوم به معنای سال یا فصل نیست بلکه به معنای روز مشخصی است.

معظم له افزودند: با توجه به آیه «يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَيْكَ مِن رَّبِّك» معلوم می شود آیه اکمال دین مربوط به فروع دین نیست بلکه مربوط به اصول دین است. زیرا با توجه به این آیه اگر پیامبر این واقعه مهم را نعوذبالله ابلاغ نکند در واقع هیچ کاری انجام نداده است.

این مرجع تقلید تصریح کردند: واقعه غدیر می تواند حلقه ربطی بین تمام فرق اسلامی باشد بنا بر این باید روز بزرگ غدیر خم را گرامی بداریم و به آن اهمیت بدهیم.

ایشان در ادامه با اشاره به آغاز سال تحصیلی جدید حوزه علمیه تهران، گفتند: اگر کسی می خواهد وارد حوزه علمیه بشود باید قبل از ورود به حوزه هدفش را مشخص کند، زیرا هدف می تواند راهبرد خوبی برای طلبه باشد. بی هدف نمی شود به جایی رفت و اگر هدف مشخص شد به نتیجه خواهد رسید.

حضرت آیت الله سبحانی با بیان این که طلبه حداقل باید در طول شبانه روز باید کار علمی داشته باشد، خاطرنشان کردند: در سال 1330 که در محضر حضرت امام خمینی(ره) بودیم سوال کردم تابستان در کجا بودید، فرمودند در شهر محلات، از ساعت شش قالیچه ای در حیات می انداختم و تا ساعت ۱۲ مطالعه می کردم. و اگر از مطالعه خسته می شدم شروع به پاکنویس کردن دیگر دروس می کردم.

معظم له در بیان خاطره دیگری از امام خمینی، افزودند: خدا رحمت کند مرحوم امام را، من از خود ایشان شنیدم که فرمود استادم مرحوم شاه آبادی از پدر بزرگوارش که شاگرد مرحوم صاحب جواهر بود، نقل کرد که مرحوم صاحب جواهر که استاد ما بود، فرزندش فوت کرد. جنازه پسرش را عصر تشییع کردند اما موفق به دفن نشدند و غروب شد.

این مرجع تقلید ادامه دادند: جنازه را در یکی از مقبره های صحن امیرالمؤمنین (علیه السلام) گذاردند تا آن شب برایش مقداری قرآن بخوانند و فردا او را دفن کنند. من خود، شاهد بودم که مرحوم صاحب جواهر همان شب در کنار جسد فرزند عزیز و دانشمندش، مقداری قرآن خواند و بعد مشغول بقیه کارهای هر شب در آنجا شد؛ مثلاً اگر هر شب مقداری از کتاب جواهر را می نوشت، همان مقدار را آن شب در کنار جسد فرزند عزیزش نوشت. این، به آن معنا نیست که قلبش نمی سوزد. بلکه، نشانۀ رضا بما قضی الله است. در عین این که قلبش می سوزد و اشک می ریزد، به قضای الهی راضی است و لذا عکس العمل نشان نمی دهد.هم قرآن را می خواند و هم کتاب را می نویسد.

حضرت آیت الله سبحانی با تاکید بر انتخاب رشته در حوزه های علمیه، افزودند: هر کسی استعداد خاصی دارد و طلبه‌ای که می‌خواهد دوران جوانی خود را صرف علم و تحصیل کند باید استعداد خود را بشناسد. گاهی فردی فن سخنوری دارد، باید با تمرین خطابه و مراجعه به نهج‌البلاغه و سایر کتبی که برای آن مشخص شده است در این عرصه استعدادهای خود را شکوفا کند. فرد دیگری در مسائل فقهی استعداد دارد او هم باید با مراجعه به کتاب‌های فقهی در منابع شیعه و سنی این استعداد خود را تقویت کند.

ایشان با اشاره به حضور طلاب در صحنه های سیاسی و دفاع از گفتمان انقلاب اسلامی گفتند: این انقلاب ۳۰۰هزار شهید داده است که باید آن را حفظ کنیم و پشتیبان نظام باشیم. طلبه با سواد و عالم می‌تواند به نظام و انقلاب اسلامی کمک کند، اما نباید وارد دسته‌بندی‌های سیاسی و جناحی شود؛ آگاهی، اطلاع و اظهارنظر لازم است، اما ورود حوزه به حزب و دسته‌بندی سیاسی درست نیست و باید مرجع و محل حل مشکلات احزاب باشد.

این مرجع تقلید اظهار کردند: طلبه پدر امت است و باید آن را حفظ کند و اگر گروه های سیاسی با هم اختلاف داشتند با مراجعه به ما اختلاف آن‌ها رفع شود، خصوصا در زمان تحصیل باید از این گونه مسائل فاصله بگیرند.

حضرت آیت الله سبحانی در پایان با بیان این که روحانیت لباس مقدسی است، گفتند: اگر طلبه ای شرایط و صلاحیت معمم شدن را دارد باید معمم شود. یک طلبه معمم باید در رفتار خود و در محیط خانواده، همسایه و دیگران حرمت عمامه را حفظ کند. زیرا ادب یک طلبه می‌تواند در جامعه تأثیرگذار باشد.

این مرجع تقلید در پایان  افزودند: حضور طلبه در کلاس امری لازم و ضروری است. حالا که می‌خواهیم وارد مکانی شویم که از اسلام دفاع کنیم باید در درس اساتید حضور داشته باشیم. 313/42

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha