پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
تصاویر/ مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه های علمیه

حوزه/ مرجعیت در حوزه رکن رکین و قله عظیم معرفتی است؛ مرجعیت و ولایت اصول اساسی حوزه های علمیه هستند و مدیریت در پرتو مرجعیت و لایت و با هدایت های شورای عالی حوزه در مسیر تعالی و پیشرفت قدم های اساسی برمی دارد.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری «حوزه»، آیت الله علیرضا اعرافی امروز در آیین آغاز سال تحصیلی حوزه های علمیه که در سالن همایش های مدرسه عالی دارالشفای  قم برگزار شد، ضمن تبریک عید سعید غدیر و ولادت امام کاظم(ع)، اظهار داشت: همه ما در آغاز سال تحصیلی با مولا و آقایمان حضرت ولی عصر(عج) که صاحب ما و حوزه های علمیه است، میثاق بسته و دست بیعت می دهیم که برای تعالی و پیشرفت حوزه های علمیه تلاش کنیم؛ همچنین با مراجع عظام و رهبر عظیم الشأن انقلاب اسلامی و شهیدان سرافراز بیعت کرده تا پایبند به ارزش های اسلامی و حوزه های علمیه باشیم.

وی ابراز داشت: حوزه دارای اصالت، ذات تاریخی و خدمات بزرگ در طول تاریخ است؛ حوزه از عناصر و مقومات و آداب بزرگی برخوردار بوده و علیرغم این که ما به بازسازی و بالندگی حوزه اعتقاد داریم، اما به اصالت و پایه های استوار حوزه نیز به شدت معتقد و خود را صیانت گر آن، می دانیم.

مدیر حوزه های علمیه خاطرنشان ساخت: حوزه از گردنه های سختی عبور کرده و مراحل دشواری را پشت سر گذاشته است؛ اما همواره حوزه، علما و مراجع بزرگوار ما پایبند به رسالت الهی بوده و در این راه جانفشانی نموده و امروز حوزه را به دست ما و شما سپرده اند.

امام جمعه قم تصریح کرد: آثار بزرگ فقهی، تفسیری، کلامی، فلسفی، اصولی و .... در تاریخ حوزه وجود داشته و ما این تراث عظیم را در اختیار داریم و همچنان جوشنده و در خدمت جامعه، اسلام و انقلاب اسلامی است.

 

حوزه هرگز مسیر سکولاریسم را طی نمی کند

آیت الله اعرافی بیان داشت: ما بدون آن که راه نقد را بر حوزه مسدود بدانیم؛ آن را باز دانسته؛ اما باید نقدی آگاهانه و منصفانه باشد؛ حوزه و قم در قبل از 50 سالگی آن تولیدکننده انقلاب بزرگ جهانی بود و آن همه ابتکار و خلاقیت علمی را به ایران و جهان نشان داد؛ حوزه ما هرگز مسیر سکولاریسم و دوری از ارزش های بلند اجتماعی و سیاسی اسلام را طی نمی کند؛ حوزه پشتوانه مردم، جامعه، اسلام و انقلابی اسلامی است.

وی اظهار داشت: بزرگان و مراجع عظیم الشأن ما در برابر خون های پاک شهیدان احساس مسئولیت کرده و خواهند کرد؛ نسل جوان و پرشور انقلابی ما در صحنه دفاع از انقلاب اسلامی حضور داشته اند؛ درس های ناظر به مسائل نو و جدید در مسائل اجتماعی و سیاسی قصه را روشن کرده و هرگز زمینه سخنانی که نسنجیده باشد را نمی پذیرد.

مدیر حوزه های علمیه ابراز داشت: ما حوزه ای بزرگ و جوشنده داریم و این مسیر باید بالندگی خود را طی کند؛ حوزه جای اندیشه های بزرگ، علم و اندیشه است که باید نیازهای امروز جامعه را پاسخ دهد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه خاطرنشان ساخت: حجم عظیم تولیدات حوزوی نشان دهنده زندگی و پویایی در حوزه های علمیه است؛ حوزه جای پرورش انسان های بزرگ، مهذب و اخلاقی است؛ حوزه دارای جایگاه اجتماعی مردمی است.

 

مرجعیت در حوزه رکن رکین و قله عظیم معرفتی است

آیت الله اعرافی تصریح کرد: مرجعیت در حوزه رکن رکین و قله عظیم معرفتی است؛ مرجعیت و ولایت اصول اساسی حوزه های علمیه است و مدیریتن در پرتو مرجعیت و لایت و با هدایت های شورای عالی حوزه در مسیر تعالی و پیشرفت قدم های اساسی بردارد.

وی بیان داشت: رویکردهای کلان مدیریت حوزه با هدایت مرجعیت و رهبری عظیم الشأن رویکردهای جامعه نگر، آینده نگر و اصولی، اساسی و مبتنی بر سنت و ناظر به نیازهای زمانه بوده و خواهد بود.

مدیر حوزه های علمیه اظهار داشت: ما از تمام بزرگان، اساتید، طلاب و جریان های اصیل حوزه و همچنین اساتید خارج از حوزه، اعم از دانشگاه و ... استقبال کرده و از رهنمودها و پیشنهادهای آنان بهره می بریم.

 

به دنبال کیفیت هستیم

آیت الله اعرافی در بخش دیگر سخنان خود به فعالیت های صورت گرفته در مدیریت حوزه های علمیه اشاره کرد و گفت: تاکنون به 18 حوزه علمیه استانی سفر داشته و به دنبال توسعه کمی حوزه های علمیه نبوده؛ بلکه به دنبال کیفیت هستیم تا بتوانیم به بالندگی حوزه بیفزاییم.

وی تصریح کرد: در موضوع هجرت طلاب به استان ها نیازمند قدم های بلند بیشتری بوده تا شاهد حضور پرشورتر طلاب در اقصی نقاط کشور باشیم.

مدیر حوزه های علمیه بیان داشت: امسال سطح پذیرش طلبه در حوزه های علمیه بالاتر رفته و تعداد کمتری را پذیرش کرده ایم که نگرانی از این بابت نداریم؛ چراکه باید استعدادهای ناب در حوزه حضور پیدا کنند.

امام جمعه قم با اشاره به اینکه طرح کارویژه ها و آمایش روحانیت نیز به اتمام رسیده، اظهار داشت: همچنین نظام جامع رشته های حوزه های علمیه به پایان کار خود رسیده و در سال جاری این درختواره تکمیل خواهد شد؛ ما در این نظام شتاب و سطحی نگری نداشته و با تحقیق کامل در این میدان قدم گذاشته ایم.

 

تحول در امتحانات طلاب

آیت الله اعرافی ابراز داشت: مصوبه 1076 شورای عالی تحولات بسیاری در امتحانات حوزوی ایجاد کرده و طلاب با احساس آرامش بیشتر به این مقولات خواهند پرداخت.

وی خاطرنشان ساخت: ارتقاء تقویم تحصیلی از برنامه های جدید مدیریت حوزه های علمیه بوده که بر این اساس، تعطیلی حوزه نسبت به سایر مراکز کمتر شده است.

 

قریب به 20 هزار طلبه مشغول به تحصیل بودند

مدیر حوزه های علمیه تصریح کرد: در تابستان امسال استفاده از فرصت های تعطیلی 10 برابر سال های گذشته بوده و قریب به 20 هزار طلبه مشغول به تحصیل بوده اند.

امام جمعه قم بیان داشت: همکاری ها و تفاهم نامه های بسیاری از سوی مدیریت حوزه های علمیه در حال پیگیری است تا بتوانیم دستاوردهای مناسبی برای طلاب و حوزه های علمیه داشته باشیم.

آیت الله اعرافی اظهار داشت: طرح جامع پژوهش در سطوح عالی، ایجاد شورای هماهنگی نهادها در قم و استان ها، ایجاد دفتر فقه معاصر، جمع آوری 4 هزار اثر علوم انسانی-اسلامی و ... از دیگر فعالیت های مدیریت حوزه های علمیه بوده است.

وی در پایان گفت: حوزه های علمیه انقلابی بوده و انقلابی خواهند ماند و در این راستا تمام تلاش خود را به کار خواهیم بست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha