جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
ایران و عراق

حوزه/ شکست تروریسم جهانی در عرصه روابط ایران و عراق در کام حامیان غربی عربی آمریکایی داعش به قدری تلخ بود که دیگر نمی خواهند چنین تجربه ای تکرار شود.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» در ماه های اخیر دو ملت ایران و عراق به دلیل آنچه می توان دخالت های خارجی در امور داخلی کشورها خواند با چالش هایی روبرو شدند. پس از بیرون آمدن آمریکا از برجام و بازگشتن برخی از تحریم های اقتصادی ایران برخی از مسئولان عراقی تلویحا از اوضاع پیش آمده برای ایران برداشت ناصحیحی کرده و در میدان سیاسی جانب آمریکا را گرفتند. از سوی دیگر ملت عراق نیز بعد از پیروزی عظیم بر تروریسم بین المللی داعش همچنان با مشکلات اقتصادی و خدمات اجتماعی دست و پنجه نرم می کند از این رو گروه ثالثی که از بر هم خوردن ارتباط برادرانه دو ملت ذی نفع محسوب می شوند به میدان آمده و سعی در تحریک مردم عراق و هدایت شعارها به سمت ایران ستیزی کردند.

در حال حاضر ایران و عراق مشغول سر و سامان دادن اوضاع داخلی کشورهایشان هستند به طوری که در ایران واکسیناسیون اقتصاد کشور در راس توجه مسئولان قرار دارد و در عراق تمرکز و توجه کامل به تشکیل نهایی حکومت جدید است؛ اما در این میان سطح شایعات برای آشفته کردن اذهان دو ملت که از اهداف دشمنان است در دستور کار قرار گرفته است.

داغ شدن بازار شایعات برای لطمه زدن به روابط ایران و عراق

از جمله شایعاتی که در حال حاضر در شبکه های اجتماعی و بر خی از رسانه ها برای بر هم زدن روابط دو کشور در حال جابه جایی است، اتهام انتقال تعدادی موشک بالستیک به عراق از سوی ایران برای حمایت از شیعیان در قبال طائفه سنی در عراق است. خبرگزاری رویترز به نقل از منابع عراقی و غربی و ایرانی خود گزارش کرده است که ایران قصد دارد ظرفیت موشکی خود در عراق را توسعه دهد تا از حمله به منافع خود در خاورمیانه جلوگیری کند و بتواند مواضع حریفان خود را مورد هدف قرار دهد.این در حالی است که بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ادعای مطرح شده اخیر در خصوص انتقال موشک‌های بالستیک از سوی ایران به عراق را به شدت تکذیب کرد و آن را ادعایی واهی، بی معنی و مضحک خواند. 

یکی دیگر از شایعاتی که برای اختلاف افکنی بین دو ملت عراق در شبکه های اجتماعی مطرح شده سوء استفاده اخلاقی برخی از گردشگران عراقی در شهر مشهد است.ادعایی که پس از بررسی و جستجو در خبر اعلام شده واهی بودن آن ثابت شد و مانند همیشه برخی از رسانه های مغرض داخلی و خارجی سعی در تحریک غیرت عمومی علیه ملت دیگر کردند. رسانه ها و افرادی که به شدت از وحدت دو ملت ایران و عراق خشمگین هستند.

همچنین روزنامه سعودی الشرق الاوسط برای اختلاف افکنی میان دو ملت عراق و ایران به عراقی ها می گوید زوار ایرانی به زنان شما تجاوز می کنند! در مقابل نیز روزنامه ای داخلی در ایران مشابه چنین خبری را ضد عراقی ها به کار می برد.

این اتهامات سنگین علیه گردشگران عراقی و ایرانی زمانی منتشر می شود که زمانی کوتاهی به رسیدن ماه محرم و صفر و مراسم اربعین و حضور ایرانی‌ها در عراق فاصله داریم و تردیدی نیست که ادامه چنین ادعاهای غیر مستند و فاقد ارزش و غیراخلاقی علاوه‌ بر تضعیف صنعت گردشگری ایران باعث ایجاد فضای ستیز و تنش میان شهروندان دو کشور همسایه خواهد شد. در حال حاضر دشمنان همچون گذشته موفق نشدند با وجود برنامه ریزی های از پیش تعیین شده از این بازار سیاه شایعات برای اختلاف افکنی بین دو کشور سوء استفاده کنند.

ایجاد بدبینی بین دو ملت عراق و ایران

تفکر در اهداف این شایعات به شکل واضحی هدف اصلی را مشخص می کند هدف این پروژه گمراه سازی و فریب دو ملت و بد بین کردن به یکدیگر هست.هدفی که در سه ماهه اخیر در استان های جنوب عراق همزمان با آشوب ها در این مناطق  و ساختن شعارهای انحرافی از سوی عده ای ضد ایران مطرح شد.

اما حقیقت آن است که رشته پیوند دوستی روابط  ایران و عراق به درجه ای محکم است که تحت تاثیر این شایعات قرار نمی گیرد بلکه آنچه از این شایعات به دست می آید نتایج عکس در بر دارد.دیدگاه قاطع ملت و احزاب سیاسی در عراق در مقابله با حمایت نخست وزیر از آمریکا ضد ایران و مدیریت صحیح ایران در قبال این اقدام بهترین دلیل برای عمق رابطه دوستی و برادرانه دو ملت است.

 چه کسانی از اختلاف بین دو ملت ایران و عراق سود می برند

در شرایطی که دو کشور ایران و عراق نیازمند حفظ وحدت در داخل و همبستگی با دوستان منطقه ای خود هستند گروه هایی خواهان جدایی این دو کشور در مناسبات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی و نظامی اند.وحدت در عرصه سیاسی و نظامی میان دو ملت عراق و ایران دستاورد کم نظیری را در غرب آسیا خلق کرد که نتیجه آن اخراج و شکست قطعی تروریست جهانی داعش در عراق بود. این شکست در کام حامیان غربی عبری و عربی  داعش به قدری تلخ بوده که طرف های غربی و آمریکایی نمی خواهند دوباره شاهد اتحاد دو کشور عراق و ایران در سایر عرصه های اجتماعی سیاسی و اقتصادی باشند.از سوی دیگر ایران نیز در شرایط تحریم های نا عادلانه آمریکا و هم پیمانانش نیاز به همبستگی بیشتر با دوستان و همسایگان مسلمان خود دارد تا همچون گذشته بر تهدیدها و تحریم های یک جانبه و نا عادلانه آمریکایی ها و کارشکنی ها ی برخی از دول عربی خلیج فارس فائق آید.

در همین راستا آحاد ملت عراق و مسوولیین عراقی براتحاد و دوستی میان دو ملت و دولت ایران و عراق همواره تاکید کردند.

  حمایت علما و نخبگان و بزرگان عراقی از نقش موثر ایران در عراق

«علی الاسدی» رئیس شورای سیاسی جنبش مقاومت اسلامی نُجَباء عراق، به برخی زمزمه‌های شخصیت‌های سیاسی عراقی برای پیوستن به ائتلاف تحریمی آمریکا علیه ایران واکنش نشان داد و خواستار حمایت از ملت و رهبری ایران شد.وی گفت: در کنار ملت مجاهد و رهبری حکیم ایران بایستید؛ همانگونه که ملت ایران در کنار ملت شما ایستاد. 

سازمان بدر به ریاست هادی العامری نیز حمایت این سازمان را از ملت و دولت ایران اعلام کرد و حمایت های ایران از ملت عراق در سختی ها را یادآوری کرد. گردان های حزب الله نیز اعلام کردند تحریم های ظالمانه و غیرقانونی دولت آمریکا علیه ملت ایران نشان دهنده میزان سیطره لابی صهیونیستی و اموال سعودی بر تصمیم گیری های دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا علیه ایران است.شیخ «خالد الملا» رئیس جمعیت علمای عراق گفت: ما روابط بسیار نزدیکی  با ملت ایران داریم که در بخش مختلف دینی، حسن همجواری، تاریخ مشترک و منافع مشترک خلاصه می شود.

وی افزود: عراق طی سالهای اخیر هربار که در شرایط بسیاری سخت و دشوار قرار می گرفت، ایران به عنوان نخستین و حتی تنها کشور یاری کننده عراق پا به صحنه می گذاشت. این در شرایطی بود که آمریکا و دیگر همسایگان عراق درها را به روی ما می بستند.جمعی از طلاب حوزه علمیه نجف اشرف نیز با صدور پیامی تحریم های ظالمانه آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران را به شدت محکوم و بر حمایت مردم عراق از ملت و دولت ایران تأکید کردند.

دردهای مشترک ایرانی ها و عراقی ها

در حالی ملت ایران و عراق زیر بمباران شایعات و اختلاف افکنی های پی در پی قرار دارند که این دو ملت دردهای مشترکی را در گذشته پشت سر گذاشتند و هرگز از جبهه غربی آمریکایی در حیات تاریخی خود منفعتی نبرده اند. هر دو کشور قربانی تروریسم و تسلیحات شیمیایی بوده اند. هواپیماهای نظامی رژیم سرنگون شده بعث عراق، روز 16 مارس سال 1988 شهر حلبچه از توابع استان سلیمانیه در منطقه کردنشین شمال این کشور را با بمب‌های شیمیایی حاوی گاز سیانور هدف قرار دادند که در نتیجه آن حدود 5500 نفر از شهروندان بی دفاع این شهر اعم از پیر، جوان، زن، مرد و کودک کشته و حدود 10 هزار نفر نیز مجروح شدند، که از آن زمان تاکنون با پیامدهای آن دست و پنجه نرم می کنند.
به دنبال این حمله مرگبار مردم حلبچه و سایر شهرهای اطراف آن در منطقه کردستان به سوی ایران سرازیر شدند و جمهوری اسلامی ایران به بهترین شیوه از آنها استقبال کرد و همه امکانات ممکن و لازم را در اختیار آنها قرار داد. علاوه بر این تیم های امداد و پزشکان خود را برای مداوای مردم حلبچه به آن شهر ارسال نمود.

چند ماه پس از این جنایت، در هفتم تیر سال 1367 هواپیماهای رژیم بعث صدام این بار شهر سردشت در داخل خاک ایران را هدف بمباران شیمیایی قرار دادند، تا نام آن رژیم را به عنوان یکی از خونخوارترین رژیم ها در تاریخ ثبت کنند. شایان ذکر است که رژیم بعث عراق همواره در طول حیات سیاسی خود از حمایت های همه جانبه غربی ها و آمریکایی از تجهیز به انواع سلاح های نظامی و ممنوعه در جنگ ایران و عراق  تا حمایت های سیاسی بهره برده است.

تجدید برادری و اتحاد دو ملت عراق و ایران در فرصت ایام محرم و صفر

چند سالی است که با فرا رسیدن ایام محرم و نزدیک شدن به راهپیمایی عظیم اربعین که به مانور قدرت و اتحاد «محور مقاومت» حول وجود مطهر اباعبدالله الحسین(ع) است و دشمنان زیادی در واشنگتن، تل‌آویو، ریاض، ابوظبی و ...با کینه و خشم به آن می نگرند، دست‌های آلوده ای در داخل هر دو کشور دست به دست دشمنان خارجی هر دو ملت ایران و عراق می دهند تا به هر قیمتی به این رویداد عظیم ضربه بزنند.

در سال های اخیر ایام محرم و صفر کشور عراق تبدیل به میزبان بزرگی برای مسافران و زائران از اقصا نقاط عالم شده که سهم حضور ایران در مراسم بزرگ اربعین و مشارکت با عراقی ها در اداره و برگزاری این مراسم بین المللی بیش از پیش آشکار شده است. دو ملت عراق و ایران با وجود چنین فرصت نابی می توانند پاسخ دندان شکنی به تمام دولت ها گروه ها و اشخاص حقیقی و حقوقی که سعی بر جدایی دو کشور از یکدیدگر دارند بدهند و جلوه های دوستی برادری و همبستگی را در آینه ایام محرم و صفر جلوه گر کنند. همچنین با آگاهسازی رسانه‌ای و تشکیل یک کمپین سراسری آگاهی بخشی و مبارزه با جعل و دروغ، می توان اقدامات دشمنان وحدت مسلمانان و اسلام را خنثی کرد.

گزارش از وجیهه سادات حسینی

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha