جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
دیدار آیت الله خاتمی با طلاب مدرسه امام مهدی شهر کرمان

حوزه/ امام جمعه موقت تهران با تاکید بر این که مردم از فشار اقتصادی شکایت دارند، گفت: به دروغ می‌گویند رهبری در این موقعیت سکوت کرده است. این هم از مظلومیت‎های رهبری است. اولا ایشان ساکت ننشسته و همین‎ شورای عالی اقتصادی از تدابیر معظم له است. جواب ایشان به رئیس قوه قضائیه در راستای مبارزه با مفاسد گام بلندی در این مسأله بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در کرمان، آیت الله سید احمد خاتمی، به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید، در جمع طلاب مدرسه سطح عالی امام مهدی(عج) شهر کرمان گفت: حوزه علمیه در هر شهر و‌ در هر استانی پشتوانه دین مردم است.  پشتوانه پول ما با ذخیرهای است که در بانک مرکزی است. هرچه آن پشتوانه قوی تر شود، ارزش پول ما بالاتر می‌رود. این تشبیهی است برای تقریب به ذهن.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: هرچه حوزه‌های علمیه قوی‌تر باشند دین عزیز تر می‌شود. سرمایه دین و معنویت در کشور حوزه‌های علمیه هستند. آیت الله العظمی صافی تعبیری زیبا از حوزه‌های علمیه دارند که می‌فرمایند: حوزه‌های علمیه میراث نبوت و‌ میراث امامت هستند. اگر می‌خواهیم جایی را ببینیم که عطر جان افزای نبوت و امامت از آن بر می‌خیزد آن حوزه علمیه است.

وی افزود: این سرمایه آن گاه تاثیر گذار خواهد بود که سه عنصر را در خود داشته باشد همان سه عنصری که حوزه امام باقر و امام صادق(ع) داشت. عنصر اول عنصر تهذیب نفس و معنویت است. امام صادق(ع) میفرمایند اصحاب پدرم بهترین بودند، اگر به دنبال امام جماعت می‌گشتند کان منهم، اگر دنبال شاهد می‌گشتند کان منهم و اگر دنبال موذن می‌گشتند کان منهم. این روایت به این متوجه است که سنیها هم به دنبال این افراد بودند، زیرا در آن زمان که شیعه جمعتی نداشتند. امام می‌فرماید: اصحاب پدرم اینجور پاکیزه بودند که برای پستهای معنوی به دنبال آن‌ها می آمدند. ‌ستون فقرات این عرصه تهذیب است.

آیت الله خاتمی، دومین عنصر حوزههای علمیه را علم دانست و ادامه داد: عنصر دوم عنصر علم است. علمی که وابسته به نمره نباشد، بلکه به پرورش استاد بیانجامد. یعنی طلبه هر درسی را که آموخت بتواند آن را تدریس کند و ان شاءالله در آینده به این نقطه برسیم که استانها برای سطوح مقدماتی و عالی اساتیدشان را خودشان تامین کنند.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه در رابطه با عنصر سوم گفت: عنصر سوم ورود در سیاست است. به این معنی که روحانی بینش جدایی دین از سیاست نداشته باشد. بینش جدایی دین از سیاست بینش ائمه(ع) نیست؛ امام علی (ع) میفرمایند: «الاسلام و السلطان العادل اخوان، لا يصلح واحد منهما الا بصاحبه، الاسلام اس و السلطان العادل حارس، مالا اس له فمنهدم و ما لا حارس له فضائع، فلذلک اذا رحل قائمنا لم يبق اثر من الاسلام، و اذا لم يبق اثر من الاسلام لم يبق اثر من الدنيا» اسلام و ‌حکومت عادل اسلامی دو برادرند که اسلام اساس و‌حکومت دینی نگهبان است و حکومتی که اسلام را نداشته باشد نمیماند اسلامی هم که حکومت دینی از او پاسداری نکند از بین می‌رود. این بینش ائمه(ع) نسبت به سیاست و دین است.

وی افزود: معنای درست سیاست مدیریت جامعه است. غیر از این معنی سیاست را به کلک و‌حقه بازی گرفتهاند که ما آن را سیاست نمی‌دانیم. سیاستی که ما می‌گوییم دین عین آن است یعنی مدیریت جامعه.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطر نشان کرد: از اینکه میگوییم دین عین سیاست است، مقصود این است که دین به سیاست خط بدهد نه سیاست به دین. تفاوت معاویه و علی(ع) در این است. نکته دیگری که مورد توجه است این است که ورود روحانیون در سیاست یعنی دنبال کردن خط ولایت. این سیاست، سیاست درستی است. سیاست به معنای ورود در احزاب و باندها نیست. اصلا شان حوزه علمیه و شان محراب و منبر بالاتر از این است. اگر این سنگرهای مقدس ابزار دسته جات سیاسی شد این سنگرها آسیب می‌بینند. سیاست تحت شعاع درس طلبه باید باشد. طلبه به حوزه آمده است تا درس بخواند، نیامده است که کارشناس مسایل سیاسی بشود. طلبه باید در کنار درسش از مسایل سیاسی هم مطلع باشد.

آیت الله خاتمی به وضعیت حوزه علمیه کرمان پرداخت و بیان داشت: استان کرمان در صد سال اخیر حوزه علمیه پویایی داشته است و از این ویژگی برخوردار بوده است که در نهضت امام خمینی همراه او بوده است. کتابی که مرکز اسناد از آیت الله جعفری منتشر کرده است گویای این مسأله است. صفحه صفحه اش دغدغه پیشبرد نهضت امام است. باید این پیشینه پر افتخار را با لاحقه پر افتخار گره زد. برای اینکار مسوولین کرمان باید نگاه ویژهای به حوزههای این استان داشته باشند.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه در ادامه در رابطه با مسائل اجتماعی کشور گفت: با توجه به مشکلاتی که در کشور پیدا شده است، ضد انقلاب خارج از کشور تبلیغات گستردهای انجام میدهند که نظام در سراشیبی سقوط قرار گرفته است. مطلقا نظام در سراشیبی نیست. اخیرا از مقام معظم رهبری نقل شد که آینده این نظام روشن است. البته سختیها وجود دارد اما پیروزی از آن ما است.

عضو جامعه مدرسین ادامه داد: نکته دوم شکایت مردم از فشار اقتصادی است. در این رابطه سه برخورد متصور است. یک برخورد انکار است. این ناشیانه ترین نوع برخورد است. برخورد دوم شعلهورتر کردن این ناراحتی مردم است که اشتباه است. بسیاری از مطالب شایعه است و در رابطه با آن مقداری هم که شایعه نیست مگر باید هر سخن راستی را بیان کرد؟ روش سوم این است که مشکلات را بپذیریم و ‌دادههای خدا و انقلاب را هم‌ بگوییم. بگوییم مشکلات هست، اما استقلال داریم، امنیت داریم و امید بدهیم. دشمن در پی پمپاژ ناامیدی و یاس است. امید بدهیم نه امید غیر واقعی.

آیت الله خاتمی در رابطه با موضع گیری مقام معظم رهبری در این مسائل، گفت: نکته سوم اینکه می‌گویند چرا رهبری در این موقعیت سکوت کرده است. این هم از مظلومیتهای رهبری است. اولا ایشان ساکت ننشسته است و همین‎ شورای عالی اقتصادی از تدابیر معظم له است. جواب ایشان به رئیس قوه قضائیه در راستای مبارزه با مفاسد گام بلندی در این مسأله بود و نکته مهم این است که سیاست رهبری در این مقطع تقویت مسئولین است.

امام جمعه موقت تهران یادآور شد:سیاست امام و‌ رهبری در طول دوران بعد از انقلاب این بوده است که همه مسئولین را تقویت کنند. در عین حال رهبری از نقد سازنده استقبال می‌کنند. نقد سازنده یعنی نقد مستند‌.

انتهای پیام./

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha