چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
امام جمعه کرمان

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین علیدادی در مراسم تودیع و معارفه مدیر جدید حوزه علمیه خواهران استان کرمان در رابطه با حوزه موفق، گفت: علم، بصیرت و بستر فعالیت سه ویژگی حوزه موفق است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در کرمان، حجت الاسلام و المسلمین حسن علیدادی، در مراسم تودیع و معارفه مدیر جدید حوزه علمیه خواهران استان کرمان، ضمن تقدیر از زحمات حجت الاسلام و المسلمین حسین اللهوردی و همچنین آرزوی توفیق برای خانم محمدی مدیر جدید حوزه خواهران استان، در رابطه با حوزه موفق، گفت: حوزه موفقی که بتواند رسالت خودش را در دنیای امروز انجام دهد، باید سه حلقه را کامل کند و این سه حلقه باید درهم تنیده شوند تا این رسالت به نحو احسن و اکمل انجام شود. آن‌هم رسالت بسیار سنگینی که ریشه در وحی و نبوت و امامت دارد‌.

وی، اولین حلقه را آموزش دانست و ‌بیان کرد: اولین حلقه آموزش و بالا بردن فهم و ‌درک است. ارتقای علمی و درس خواندن به معنی واقعی کلمه و ‌رسالت تعلیم و تعلم را انجام دادن و ‌در کنار آن به ادب و تهذیب نفس پرداختن است‌.

وی افزود: این حلقه، حلقه بسیار مهمی است چه در بعد علمی و بالا بردن فهم و ‌درک و چه مهمتر از آن علاوه بر دانا شدن، دارا شدن و آنچه را که فهمیدین در خودمان پیاده کردن و به علممان عمل کردن است. سعی و تلاشی که علمای بزرگ در این زمینه کرده‌اند بر کسی پوشیده نیست.

امام جمعه کرمان به دومین حلقه پرداخت و گفت: حلقه دوم، شناخت نیازمندیهای روز است. حوزههایی که دانا و دارا شدند و قرار است این دانایی و دارایی را به صحنه عمل بکشانند باید از وضع موجود شناخت و معرفت درستی داشته باشند و نیازها را خوب بدانند‌، مخصوصا حوزههای خواهران.

وی به نقشههای دشمن در تخریب تمدنها اشاره کرد و ‌بیان داشت: یکی ‌از دانشمندان غرب گرا برای فروپاشی تمدنها طرحی‌ را ارائه داده است و خلاصه آن این است که اگر‌ می‌خواهید یک نظامی و تمدنی را به سقوط بکشانید و‌ آن را متلاشی کنید، باید نظام تعلیم و تربیت آن را تخریب کنید. اگر این نظام تعلیم تخریب شد، خود به خود سقوط آن نظام و تمدن حتمی خواهد شد‌.

وی خاطرنشان کرد: محور نظام تعلیم و تربیت معلم است و اگر معلم متلاشی شود نظام تربیت متلاشی می‌شود.  معلمی که متلاشی و ‌از درون خالی باشد، جامعه را به سقوط می‌کشاند. آن معلمی که باید جان را و روح و روان را روشن کند اگر متلاشی شد نظام تعلیم و تربیت متلاشی می‌شود.

نماینده ولی فقیه در استان کرمان ادامه داد: محور‌ دومی که در متلاشی کردن تمدنها مهم است، نظام خانواده است. محور نظام خانواده، مادر و ‌زن است‌. مادری که در تربیت فرزند بلاشک معلم اول است و همه مردها و زن‌ها اولین معلمشان در تربیت مادرانشان بوده است.

وی افزود: محور‌ سوم که تمدنها را متلاشی می‌کند این است که خواص جامعه از نظر فکری‌ و ‌ذهنی متلاشی شوند. پس زمانی که حفظ یک تمدن ضروری می‌شود باید نظام خانواده در آن تمدن قوی بشود، پس باید مادران قوی شوند و در نتیجه باید فرهیختگان و متولیان در تربیت مادران فردا قوی گردند.

امام جمعه کرمان تاکید کرد: حلقه سوم در فضای کار است. باید بسترها را مناسب کرد تا این دانایی و دارایی و معرفت و شناخت در ‌رابطه با اوضاع و‌ احوال جامعه عملیاتی شود. این کار مسوولان حوزه و‌ مسوولان فرهنگی در بخشهای مختلف است که حتما یکی از وظایف جدیشان این است که بسته ای را فراهم ‌کنند تا حوزههای علمیه خصوصا خواهران، در آموختن و‌ آموزش دادن تقویت شوند و همه ظرفیتی که برایش زحمت کشیده شده است به جامعه منتقل شود.

وی در پایان خاطر نشان کرد: اگر این سه حلقه هم خوب کامل شود و ‌هم‌ در هم‌ تنیده شوند آن حوزهای که از آن توقع داریم و در مطالبات امام(ره) و مقام معظم رهبری است، تحقق پیدا خواهد کرد.

انتهای پیام./

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha