جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام و المسلمین بهجت پور

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین بهجت پور با تاکید بر این که حوزه نباید باشگاه هیچ جریان سیاسی باشد‌ و تنها باید نگاه به مقام معظم رهبری داشته باشد و ‌در آن مسیر حرکت کند‌، گفت: حوزه باید در خدمت مقام معظم رهبری و انقلاب بدون این که رنگی از کسی بگیرد، باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در کرمان، حجت الاسلام و المسلمین عبدالکریم بهجت پور، مدیر حوزه علمیه خواهران در مراسم تودیع و معارفه مدیر جدید حوزه علمیه خواهران استان کرمان، در رابطه با وضعیت حوزه خواهران، گفت: حوزه در شرایط جدید حوزهای است که بیش از آن که به پشیتبانیها و همکاریهای فراسازمانی احتیاج داشته باشد، به مدرسه محوری روی خواهد آورد و بر محور مدرسه مدیریت خواهد شد و ‌ارتقا و‌ رشد دانش و پژوهش و معنویت و‌ قابلیتهای حضور‌ در عرصههای اجتماعی و اثر گستری را بر کار خود قرار خواهد داد.

وی در رابطه با انتخاب بانوان در نقشهای مدیریتی حوزه خواهران، افزود: حکمت آن که ‌تلاش میشود در بخشی از مدیریتها چه در مرکز و چه ‌در استانها از خواهران استفاده شود، به خاطر این است که بنا داریم حوزه بالنده پس از دوره شکل گیری را رقم ‌بزنیم. دوره شکل گیری حوزه خواهران گذشت و امروز دوره دیده شدن و‌ قد کشیدن حوزه خواهران است. ما باید این دوره را بر پایه تواناییهای درونی شکل بدهیم و ‌حوزه خواهران به عنوان یک‌ جریان تاثیر گذار در سطح ملی و ‌بلکه بین المللی به تدریج خود را نشان دهد.

حجت الاسلام و المسلمین بهجت پور افزود: این ها ‌همه معطوف به آن است که بخش داخل را تقویت کنیم تا زمینه این سرافرازی مهیا شود و ما به سمت حوزه بالنده حرکت کنیم، تا بدین جای کار سال ۹۶ را گذراندیم‌ و سال ۹۷ را رفع کاستیهای گذشته قرار دایدم ‌و ‌سال بعد برنامه بالندگی را به صورت رسمی‌ کلید خواهیم ‌زد.

وی در ادامه به تبیین نگاه قرآن در رابطه با زنان پرداخت و تصریح کرد: طبق دیدگاه قرآن کریم بانوان میتوانند نقش مناسب مدیریتی را داشته باشند. قرآن درباره بلقیس میگوید به هیچ وجه به جایگاه مدیریتی او خردهای نمیگیرد، بلکه از تیزبینی و دوراندیشی آو میگوید. همچنین در قرآن از جایگاه مدیریتی و اجتماعی دختران شعیب یاد شده است. دخترانی که نقشی مردانه دارند و مهارت این نقش را نیز دارا هستند‌. قرآن چنین تصویری را از زن برای ما نشان داده است.

وی افزود: پیامبر عزیز‌ما چنین فرصتهایی را برای بانوان ایجاد کرده؛ حضرت خدیجه(س) نه تنها سرمایه گذار که مدیر اقتصادی پیامبر(ص) بود. در شعب ابیطالب مردها گرفتار بودند و حضرت، جنسهای مورد نیاز را با قیمت گزاف میخریدند و از راههای مخفی وارد شعب میکردند. حضرت زهرا(س) نیز تنها مالک فدک نبود، بلکه مدیر فدک بود و ‌بدون دخالت امام علی(ع) این باغها را مدیریت میکردند. قرآن و ‌سیره میگویند «زن میتواند». پانصد مدرسه علمیه خواهران هم به ما میگویند «زن میتواند».

مدیر حوزه های علمیه خواهران یادآور شد: بنده گواهی میدهم در ۵۰۰ مدرسه خواهران، یک تخلف یا یک ‌سرکشی، یک بی انضباطی و یا یک‌ گزارش نگران کننده از رفتار مدیران و معاونین خواهر نداریم. حوزه خواهران یک کارنامه درخشان از مدیریت زنان در حوزه مدیریت و فرهنگ است.

حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور ادامه داد: من حوزه خواهران را پاسخ به فمینیست میدانم. امروز ما باید از طریق حوزه شیعی خواهر به دنیا پیام بدهیم که میتوانیم حق اجتماعی زن را به او بدهیم بدون اینکه او را برهنه کنیم و از حریم عفاف خارج کرده و یا نقش او‌ را در خانه از بین ببریم. بنابراین ما تصمیم گرفتیم در استانهایی که ظرفیت آن وجود دارد، جریان مدیریت بانوان در سطح استان را تقویت کنیم. در سرپرستی استان مازندران و ‌در مدیریت استان کرمان را انتخاب کردیم و الان اولین مدیر بانوی استانی را در کرمان معرفی کردیم.

وی به وضعیت حوزه خواهران در استان کرمان اشاره کرد و بیان داشت: استان کرمان، استان با ظرفیتی است که حدود ۲۵ مدرسه دارد و از بیش دو هزار طلبه فارغ التحصیل بهره میبرد، اما از این تعداد مدرسه تنها سه مدرسه سطح سه و یک مدرسه سطح چهار در استان وجود دارد و چون این دوره، دوره توسعه است اولین خواهش این است که به سرعت بخش سطح سه و ‌چهار گسترش یابد.

حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور اضافه کرد: نقش پژوهشی و تبلیغ تخصصی جز از طریق سطح سه و چهار و ‌لوازمش ممکن نیست. ما باید سطح علمی پژوهشی این حوزه را بالا ببریم وظیفه خود را در حفظ جامعه پیرو‌ مکتب اهل بیت (ع) به نحو شایستهای به انجام ‌برسانیم.

مدیر حوزه های علمیه خواهران، انقلابی ماندن حوزه را از ضروریات دانست و گفت: حوزه باید انقلابی باشد. حوزهای که پشت مقام معظم‌رهبری نباشد و ‌ارزشهای انقلاب مسأله او ‌نباشد، برای ما حوزه به کمال رسیده نیست‌. حوزه خواهران محصول انقلاب اسلامی است و ناسپاسی ما را نابود خواهد کرد. حوزه باید نقش راهبر داشته باشد.

 وی تاکید کرد: حوزه نباید باشگاه هیچ جریان سیاسی باشد‌ و تنها باید نگاه به مقام معظم رهبری داشته باشد و ‌در آن مسیر حرکت کند‌؛ اگر میخواهید سر حوزه را ببرید، او ‌را وارد یکی‌ از جریانات سیاسی بکنید. حوزه باید در خدمت مقام معظم رهبری و انقلاب بدون این که رنگی از کسی بگیرد، باشد.

مدیر حوزه های علمیه خواهران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که این مراسم، مراسم تکریم از حجت الاسلام و المسلمین اللهوردی است که در راه موفقیت حوزه خواهران فداکاری زیادی کرد، افزود: حوزه علمیه در کرمان و خصوصا ‌بخش مدیریت آن به ایشان شناخته میشود و ‌در بخش مدیریت حوزه خواهران موسس آن هستند. قدر این افراد را باید دانست و ‌قطعا در تاریخ حوزههای علمیه کرمان نقش و ‌سهم‌کلیدی داشته و دارند.

وی ادامه داد: آن چیزی که در کنار شخصیت خدوم مدیر سابق حوزه خواهران استان باید به آن اشاره کنیم، دغدغه مندی، انقلابیگری و نگاه پدرانه حجت الاسلام و السملمین اللهوردی به مجموعه حوزههای علمیه است که بنده تاکنون چیزی ‌خلاف این را نمیتوانم گواهی بدهم. حقیقتا جز ‌خیر ‌و ‌خوبی از ایشان چیز دیگری ندیدهام.

حجت الاسلام و المسلمین بهجت پور ادامه داد: شرایطی پیش آمد و فعالیتها گسترش پیدا کرد و ‌بین ما و‌ حوزه برادران تقسیم کاری شد و ‌بنابر این شد تا ایشان تصمیم بگیرد که در یکی ‌از دوبال حوزههای علمیه بر انجام مسئولیت کنند که در نهایت تصمیم ایشان بر حوزه برادران شد. منتهی ایشان وعده دادهاند که در کنار حوزه خواهران بمانند و مشاوره بدهند.

وی اظهار کرد:  سرکار خانم محمدی هم از شخصیتهای به نام حوزه خواهران و در کنار چهرههای این حوزه یکی از نامداران هستند که حوزه را خوب میشناسند، خوب درس خواندهاند و پیچ و‌خم‌های مدیریتی حوزه را رد کردهاند و سالها مسئولیت حوزوی داشتهاند. شخصیتی که انقلابی است و در هر موقعیتی توانسته روش و ‌منش مناسب با شخصیت حوزوی را از خود نشان داده است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha