جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام قاسمی

حوزه/ روحانی مستقر روستای کویری مهردشت خراسان جنوبی به همراه همسر خود، کاری کرده است که ناامیدی مردم را به امید تبدیل و خنده را بر لبان آن ها نشانده است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از بیرجند، جاده را هر چه پیش می رویم تمامی ندارد، جاده ای که ما را به دل مکانی می برد که گرمای آن امان همگان را بریده است، هر چه پیش می رویم قهر آسمان را بیشتر مشاهده می کنیم، قهری که 20 سال طول کشیده و مشخص نیست تا کی قرار است ادامه داشته باشد.

پس از مسافت تقریبا طولانی به شهر درح می رسیم، شهری که گرد و خاک و طوفان میهمان همیشگی‌اش است، از ماشین پیاده می‌شوم، باد کاغذهايم را جا به جا می‌کند، در همین حال بانویی ميانسال به سمتم می آید و خوشامد می گوید، از من مي‌خواهد نام فرزندش را برای کار بنویسم، اما وقتی خودم را برایش معرفی می کنم که خبرنگار هستم و مسئول هیچ دستگاهی نیستم، با ناامیدی در حالی که ظرف آبی در دست دارد خداحافظی می کند و به راهش ادامه می دهد.

آدرس مهر دشت را از مردم جویا شدیم، دوباره سوار اتومبیل شده و جاده را در پیش گرفتیم، باید 12 کیلومتر طی کنیم تا به مهر دشت برسیم.

وارد روستا شدم، دختر و پسر بچه ها در حالی که لباس خاص عشایری منطفه را بر تن داشتند دورم حلقه زدند، هر کسی خودش را با نام کوچک معرفی می کند، دوباره سرگرم بازی می شوند، شور و نشاط و امید را می توان در چهره تک تک آن ها دید و لذت برد.

جلوتر درست درب مسجد نیمه ساز روستا، اتومبیلی پارک بود و برای مردم جوجه ماشینی توزیع می‌کرد و امام روستا به ترتیب نام اهالی را یادداشت می‌کرد و تعداد جوجه های خواسته شده را تحویلش می داد، جلو رفتم تا از فعالیتش در مهر دشت جویا شوم.

نامش سعید قاسمی است، اصالتا اهل شهر درح می باشد و تحصیل کرده حوزه علمیه بیرجند است، تصمیم گرفته زکات علمش را در روستاها درقالب امام روستا پرداخت کند.

برای اینکه بتواند بیشتر به موفقیت دست پیدا کند، خانواده اش را نیز به همراه خود آورده و با کمترین امکانات در حال تعلیم و آموزش به اهالی روستا به ویژه کودکان است، کاری بس دشوار اما تلاش و امید وی همه چیز را برایش آسان کرده است.

                                
حجت الاسلام سعید قاسمی در گفتگو با خبرنگار «حوزه» در بیرجند پس از خواندن سوره حمد، سخنانش را اینگونه آغاز کرد: حدود سه ماه شده است که به این روستا آمده ام تا علاوه بر تبلیغ در عرصه های مختلف، به مردم محروم آن خدمت رسانی کنم.

وی با بیان اینکه در این مدت مشکلات مردم در روستای مهر دشت را با همکاری بزرگان احصا و شناسایی کرده ایم، بیان داشت: امیدواریم بتوانیم در جهت رفع مشکلات گام برداریم تا دوباره امید را دل اهالی روشن کرده و لبخند را بر لبان آنان بنشانیم.

وقتی هدفش را از حضور در روستا جویا شدم، سری تکان داد و گفت: در گام اول مهم ترین هدفم تبلیغ و گره گشایی از کار مردم است، زیرا این منطقه، چه از لحاظ فرهنگی و چه از لحاظ بهداشت، سلامت و اشتغال منطقه ای بسیار محرومی است.

حجت الاسلام قاسمی ادامه داد: آنقدر مشکلات روستا زیاد است، که اگر 5 روحانی دیگر نیز در این روستا مستقر شوند و دست به دست هم دهند، تا مشکلات را برطف کنند، اما همچنان کار وجود دارد.

وی افزود: هنگامی که برنامه های جامع قرارگاه پیشرفت و آبادانی را مشاهده کردم، تصمیم گرفتم از آن طریق برای خدمت رسانی اقدام کنم و این روستا را به عنوان هدفم انتخاب کردم، زیرا تاکنون از مسجد، روحانی و کار فرهنگی محروم بوده و می طلبید تا اقدامات ویژه ای صورت گیرد.

روحانی مستقر در روستای مهردشت عنوان کرد: با همت اهالی روستا اقدام به ساخت مسجد کرده ایم که البته هنوز به اتمام نرسیده، اما با همتی که وجود دارد به زودی به بهره برداری خواهد رسید.

حجت الاسلام قاسمی گفت: در این منطقه عشایری، شغل اصلی مردم، کشاورزی و دامداری است، اما با توجه به کمبود آب و خشکسالی 20 ساله، شغلشان در معرض خطر قرار گرفته و تلاش داریم با راهنمایی هایی که صورت می گیرد، دوباره دامداری و کشاورزی را احیا کنیم.

 وی با بیان اینکه از جمله برنامه های ما در بخش فرهنگی، توجه به آموزش ببشتر در زمینه قرآن و احکام است، گفت: تلاش داریم تا فقر فرهنگی منطقه را کاهش دهیم و امیدواریم عقب ماندگي ها با تلاش های ما سرعت گیرد.

روحانی مستقر در روستای مهر دشت از حضور همسر طلبه‌اش در روستا خبر داد و اظهار داشت: وقتی زن و مرد هر دو طلبه باشند همدیگر را بیشتر درک می کنند، لذا در این جهت همسرم با من همراه است که در امور آموزش حتی از من جلوتر گام بر می‌دارند و موارد احکام، آموزش قرآن و کاردستی را مورد توجه قرار داده است.

حجت الاسلام قاسمی در پایان گفت: امروز می طلبد تا روحانیون با حضور در مناطق محروم از محرومیت های موجود بکاهند و امید را در دل اهالی روستاها روشن کنند، زیار آن چیزی که در آینده می تواند دستگیرمان شود همین خدمت کردن به مردمی است که از تمامی امکانات آموزشی و رفاهی به دور هستند.

سخن پایانی...

با وجود آن که تنها سه ماه است از حضور حجت الاسلام قاسمی در روستای مهردشت می گذرد، اما مردم، زن و مرد، کودک و جوان همه از او و برنامه هايش استقبال می‌کنند و حتی پسر بچه های روستا نیز برای اذان گفتن به هنگام نماز از یکدیگر سبقت میگیرند، و این یعنی ایجاد شور و نشاط در اهالی روستا و امید دادن به آن ها برای آینده.

حضور روحانی در روستا سبب پویایی، و جنب و جوش مردم می‌شود به ویژه خدمت در روستاهای مرزی که مردم از امکانات به دور هستند، این حضورها خدمتی بزرگ است که باید برای تک تک آن ها تعظیم کرد.

گزارش: اعظم انصاری

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha