شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
تصاویر/ نشست فعالان حوزوی عرصه رسانه با مدیر شبکه  کودک و نوجوان در قم

حوزه/به همت معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه، نشست صمیمی و همفکری طلاب اهل هنر و رسانه و کارشناسانان امور تربیتی، با مدیران شبکه کودک در سالن آیت الله حائری(ره) مرکز مدیریت حوزه و با حضور دکتر سرشار مدیر شبکه کودک و حجت الاسلام و المسلمین نبوی معاون تبلیغ حوزه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، نشست صمیمی و همفکری طلاب اهل هنر و رسانه و کارشناسانان امور تربیتی با مدیران شبکه کودک در سالن آیت الله حائری(ره) مرکز مدیریت حوزه های علمیه، با حضور دکتر سرشار مدیر شبکه کودک و حجت الاسلام و المسلمین نبوی معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه و طلاب اهل هنر و رسانه و کارشناسانان امور تربیتی برگزار شد.

انیمیشن های تاثیرگذار و تحول آفرین تولید شود  

حجت الاسلام والمسلمین محمد حسن نبوی، در این نشست صمیمی بیان داشت: من شبکه پویا را نمی بینم و اهل اخبار هستم؛ اما نوه هایم در خانه اهل پویا هستند و به همین دلیل متوجه شده ام این شبکه در بین مخاطب های اصلی خود تاثیر  خوبی گذاشته است.

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه ادامه داد: متاسفانه برخی از نیروی های حزب اللهی در محیط بعضی ادارات هضم می شوند، اما صدا و سیمایی ها معدلی بالا در تقید دارند؛ با این حال به نسبت رسالت شان، با جایگاه اصلی فاصله دارند.

حجت الاسلام والمسلمین نبوی گفت: همین که عده ای در بخش کودک با فکر دینی وارد شده اند و از سنگر اسلام در این عرصه پاسداری می کنند، توفیقی بزرگ است.

گزارشی از نشست  طلاب اهل هنر و رسانه و کارشناسانان امور تربیتی با مدیران شبکه کودک

وی در ادامه توصیه کرد: ما زمانی موفق هستیم که بر اساس علاقه ها کار را آغاز کنیم و در فرودگاه هدف بنشینیم، نه اینکه با هواهای نفسانی ادامه دهیم.

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه بیان کرد: نمی شود با همه میل ها مبارزه کنیم، میل مشروع نیز وجود دارد و اسلام با تمام تمایلات بشر مشکل ندارد و باید با هدایت، تمایلات شیطانی را کنار بزنیم.

وی در ادامه افزود: می توانیم پرستش را به جایی برسانیم که این امر با علاقه صورت گیرد، امام حسین(ع) در آخرین شبی که در کربلا حضور داشتند، با خدای خود راز و نیاز می کردند و این نشانه ای از علاقه به پرستش است.

حجت الاسلام والمسلمین نبوی گفت: در اسلام و روایات بسیاری نسبت به فعالیت های تربیتی و آموزشی در خصوص کودک تاکید شده و اگر فرزندان ما در نوجوانی و جوانی ها قرآن بخوانند، با خون و گوشتشان آمیخته می شود.

وی در ادامه با اشاره به ضرورت مساله تربیت در کشور خاطرنشان کرد: آینده نظام و اصلاح کشور به دست شبکه کودک و آموزش و پرورش رقم می خورد؛ اما متاسفانه در بعضی از شبکه ها رقص و لهو و لعب وجود دارد، ما نباید مخاطبان را به مرز گناه نزدیک کنیم و باید تفکیک قایل شویم که شادی با گناه متفاوت است.

ارزیابی ها باید بر اساس اهداف تان باشد

معاون تبلیغ و آموزش های کاربردی حوزه های علمیه بیان کرد: در حوزه علمیه افرادی با تخصص در زمینه های متفاوت وجود دارند، به همین سبب با توجه به اهداف شبکه کودک و نوجوان، حوزه علمیه می تواند به این شبکه کمک کند.

وی افزود: در بررسی تولیدات به ویژه آنهایی که صبغه معنوی دارند، از کارشناسان حوزه کمک بخواهید، تولیدات و برنامه ها با شاخصه معنوی همچون مسجد و اهل بیت(ع) صورت پذیرد.

حجت الاسلام والمسلمین نبوی گفت: دشمن به دنبال ایجاد مشکل در منطقه است و باید انیمیشن هایی مانند "به وقت شام" و "تنگه ابوقریب" سبب تحول در منطقه شود.

وی در پایان گفت: با شخصی خارجی صحبت می کردم و او همه هنرمندان و ورزشکاران ما را می شناخت، اما دانشمندان ما را نمی شناخت، لذا رسانه ها می توانند در این زمینه نقش آفرینی کنند.

رسانه باید مربی کودکان باشد

دکتر محمد سرشار مدیر شبکه کودک و نوجوان صدا و سیمای جمهوری اسلامی نیز در سخنانی بیان داشت: شبکه کودک سیما از اردیبهشت 94 تاسیس شده و از اول مهر همان سال پخش آزمایشی را آغاز و 30 فروردین 95 به صورت پخش رسمی فعالیت خود را شروع کرده است.

وی تصریح کرد: شبکه نسیم و دیگر شبکه ها به نسبت درخواست جامعه برنامه تولید می کنند و ما نمی توانیم شبکه کودک را این گونه اداره کنیم، برای اینکه کودک و نوجوان نیاز به امور تربیتی دارند و رسانه باید مربی جامعه باشد.

دکتر سرشار با بیان اینکه برنامه های تلویزیونی برای همه مردم است، گفت: سطح برنامه های تلویزیونی برای عامه مردم است و به همین سبب احتمال دارد کاملا با مبانی تربیتی همسان نباشد.

وی در ادامه افزود: امروز مثل دهه 60 نیست، فعالیت شبکه های ماهواره ای کودک که در ایران قابل دریافت است 165 مورد است که بالغ بر ۶ مورد به زبان فارسی فعالیت می کنند.

مدیر شبکه کودک و نوجوان صدا و سیمای جمهوری اسلامی گفت: شبکه نمایش خانگی، مشکلات فروش اینترنت و مقاومت دولت در برابر اصلاح محتوا و همچنین محصولات غیر مجاز در عرصه کودک و نوجوان و...  تهدید های بزرگی در این زمینه است.

وی در ادامه با اشاره به پیشرفت تکنولوژی در عرصه رسانه ها ابراز داشت: در آینده تلویزیون های هوشمند جایگزین تلویزیون های امروزی می شوند.

دکتر سرشار با اشاره به تاریخچه صدا و سیما در ایران مطرح کرد: صدا و سیما در رژیم پهلوی و با تفکری غربی وارد کشور شد و بعد از انقلاب از سال 74 و با دستور رهبر معظم انقلاب مرکز پویا نمایی صبا تجهیز شد.

وی ادامه داد: زمانی که مرکز پویا نمایی صبا تجهیز شد، همچون صنعت موشکی، فرهنگ غرب و متولیان آن، خود را در معرض تهدید دیدند.

گزارشی از نشست طلاب اهل هنر و رسانه و کارشناسانان امور تربیتی با مدیران شبکه کودک

بدون منظومه فکری کار زمین می خورد

مدیر شبکه کودک و نوجوان صدا و سیمای جمهوری اسلامی با اشاره به رسالت شبکه کودک ابراز داشت: شبکه کودک مهم ترین دستیار خانواده در تربیت آینده سازان تمدن نوین اسلامی است، کوچک سالانی که استعدادهای آنها بر مبنای یک منظومه تربیتی شکوفا شده و در گستره گویش واران زبان فارسی زندگی می کنند.

وی در ادامه با اشاره به رسالت شبکه کودک و نوجوان بیان داشت: با سعی فراوان نگذاشته ایم برنامه های غیر قابل پخش وارد تلویزیون شود و با این حال، آمار بالایی در بیننده شبکه کودک و نوجوان را کسب کرده ایم.

وی ادامه داد: بنده زمانی که وارد صدا و سیما شدم با هدف تبدیل نظریه تربیتی به برنامه تلویزیونی شروع کردم و این درحالی بود که سابقه صدا و سیما را نداشتم و با 75 درصد برنامه خارجی تحویل گرفتیم.

دکتر سرشار با بیان اینکه شبکه کودک «مخاطب محور» فعالیت می کند نه «قالب محور»، اظهار داشت: 85 درصد خردسالان و 82 درصد کودکان بیننده شبکه پویا هستند.

وی با اشاره به آمار خطر آفرین تماشای تلویزیون در کودکان و نوجوانان خاطرنشان ساخت: خردسالان 3 ساعت و 45 دقیقه و کودکان 3 ساعت 34 دقیقه در روز تلویزیون می بینند و این مساله خطرناکی است و مبلغان و علما باید به صورت چهره به چهره، فرهنگ سازی این مساله را در جامعه نهادینه کنند.

مدیر شبکه کودک و نوجوان صدا و سیمای جمهوری اسلامی گفت: به دلیل کمبود بودجه 45 درصد برنامه ها تکراری، 20 درصد داخلی، 15 درصد پویا نمایی خارجی، 8 در صد آگهی بازرگانی و 5 درصد برنامه های متفرقه است.

وی در ادامه با اشاره به کشور انگلیس در تولید محتوا ابراز داشت: کشور انگلیس همه برنامه هایش داخلی است و سبک زندگی برایش مهم است، ما نیز باید به این سمت و سو برویم و مشکلی که در مهد کودک ها داریم، برای این است که الگویی مناسبی نداریم.

سرشار در پایان گفت: برنامه های تولیدی شبکه کودک و نوجوان با اهداف تشویق به هنر و مهارت، حفاظت محیط زیست، ترویج فرهنگ کتاب خوانی، کتاب خوانی مصور، تقویت زبان فارسی، تربیت دینی و جهان بینی توحیدی و دیگر عناوین تولید می شود.

 از توانمندی طلاب در عرصه اجرا و تولید محتوا استفاده شود

حجت الاسلام ربیعی کارشناس تربیت مربی کودکان نیز با اشاره به توانمندی طلاب در عرصه اجرا و تولید محتوا ابراز داشت: توامندی طلاب و روحانیون نه تنها در زمینه اجرا، بلکه در زمینه تولید محتوا بسیار بالا است.

وی تصریح کرد: اگر زمینه ای فراهم شود که طلاب توانمند در زمینه رسانه تربیت شوند، قطعا خروجی بهتری را در صدا و سیما خواهیم داشت.

کارشناس تربیت مربی کودکان گفت: آیت الله جوادی آملی می فرمایند اگر قرار باشد پیامبری بیاید، قطعا یکی از معجزاتش رسانه است؛ به همین سبب رسانه ای جایگاهی پر اهمیت دارد.

گزارشی از نشست طلاب اهل هنر و رسانه و کارشناسانان امور تربیتی با مدیران شبکه کودک

وی ادامه داد: از آنجایی که مخاطبان ما عموم مردم هستند، باید با نگاهی هنرمندانه و با استفاده از ظرفیت های تربیتی مطالب را برای اقشار مختلف جامعه بیان کنیم.

فضای ساحلی مکان مناسبی برای اجرای برنامه های کودک و نوجوان است

حجت الاسلام پورعلی مسئول گروه تبلیغی بقیه الله(عج) مازندران از دیگر کارشناسان حاضر در این نشست بود که در سخنانی با اشاره به فعالیت تبلیغی این گروه در ساحل های شمال کشور، ابراز داشت: چهار سال سابقه تبلیع در نوار ساخلی را دارم و در این مدت با قشرهای متفاوتی از جامعه رابطه چهره به چهره داشته ام.

وی در ادامه افزود: فضای ساحلی مکان مناسبی برای اجرای برنامه های کودک و نوجوان است و می شود از این ظرفیت در صدا و سیما استفاده کرد.

از علم و هنر باید به دین باوری برسیم

آقای هنرمند هم در این نشست گفت: من ۵۰ سال سابقه فعالیت در آموزش و پرورش را دارم و به خوبی با روحیات کودکان و نوجوانان آشنا هستم و معتقدم  کار تربیتی باید عالمانه و با برنامه ریزی صورت پذیرد.

وی ادامه داد: اگر ما بخواهیم برای کودکان محتوا تولید کنیم، باید با استفاده از اصول تربیتی و هنرمندانه و عالمه این کار را انجام دهیم، نهادینه کردن فرهنگ قرآنی و همچنین فرهنگ اجتماعی باید به صورت خلاقانه انجام شود.

حجت الاسلام جیحانی شاعر و نویسنده حوزه کودک و نوجوان هم با معرفی برخی از آثار خود، گفت: بیش از ۲۰ اثر برای کودکان تالیف کرده ام که برخی از این آثار حمایت از کالای ایرانی را با زبان ساده به کودکان آموزش می دهد و یا قهرمانانی چون شهید حججی را معرفی می کند.

وی ابراز داشت: متاسفانه حمایت خوبی از آثار تولید شده صورت نمی گیرد، در حالی که می توانیم با حمایت هوشمندانه از تولیدات ادبی و هنری، یک طیف بانشاط و با انگیزه را حمایت و تقویت کنیم تا به کودکان و نجوانان کشور خدمت کنند.

ضرورت ارتباط نهادی و نظام مند صدا و سیما با حوزه علمیه

حسن صدرایی عارف سردبیر خبرگزاری حوزه نیز در این نشست با اشاره به مدیریت دکتر سرشار در شبکه کودک گفت: خوشحالیم که جوانی متدین، انقلابی و خلاق، سکاندار شبکه تلویزیونی کودک است و امیدواریم این نوع مدیریت ها تکثیر شود.

سردبیر خبرگزاری حوزه با اشاره به مشکلات موجود در برنامه های کودک و نوجوان صدا و سیما ابراز داشت: متاسفانه بسیاری از محصولات حوزه کودک، دارای مضامین عشقی آن هم با ادبیات بزرگسال تولید شده که کار را برای دوبله و بازنشر آن در داخل با مشکل ایجاد می کند که البته رویکرد شبکه کودک، مقابله با این موضوع بوده که در خور تقدیر است.

وی وجود آگهی بازرگانی با حجم فعلی در شبکه کودک را نامناسب دانست و گفت: مطلعیم که مدیریت شبکه تلاش زیادی برای کاهش این بخش داشته، اما امیدواریم تدابیر بیشتری اخاذ شود تا حجم آگهی های بازرگانی در شبکه کودک به حداقل برسد و شخصیت های دینی و تاثیرگذار می توانند در این زمینه مطالبه گری کنند و به کمک شبکه کودک بیایند.

صدرایی عارف ارتباط سازمان یافته بین صداوسیما و حوزه علمیه را مهم ارزیابی کرد و گفت:  ارتباط با یک یا چند روحانی به معنی ارتباط با حوزه علمیه نیست و شایسته است در این زمینه، تعامل نهادی و نظام مند صورت گیرد.

وی افزود: امروز طلاب، تشکل ها و نهادهای متنوع حوزوی در عرصه هنر و رسانه فعالیت دارند و حوزه علمیه امکان تعامل با صداوسیما در سطوح مختلف، اعم از برنامه سازی، مشاوره و مسائل تربیتی و فقهی، می تواند با صداوسیما تعامل کند که تعامل نظام مند با مرکز مدیریت حوزه های علمیه می تواند این همکاری ها را سازماندهی و تسهیل کند.

 

در کنار توجه به مسایل تربیتی باید خروجی محتوا مورد بررسی قرار بگیرد

خانم عبدی از کارشناسان عرصه هنر و رسانه نیز در سخنانی گفت: در شبکه کودک و نوجوان باید در کنار توجه به مسایل تربیتی، خروجی محتوا نیز مورد بررسی قرار گیرد، برای مثال انیمیشن «ما حیوانات ماشینی می تونیم» درست است که ما می توانیم را به کودکان آموزش می دهد، اما فضایی ماشینی بی روح را در ذهن کوکان ترسیم می کند.

گزارشی از نشست طلاب اهل هنر و رسانه و کارشناسانان امور تربیتی با مدیران شبکه کودک

وی در ادامه افزود: ترویج فرهنگ کتابخوانی در رسانه ملی و در شبکه کودک و نوجوان امری مهم به شمار می رود، اما باید نسبت به کتب معرفی شده در این رسانه دقت ویژه ای داشته باشیم و شبکه های صدا و سیما سامانه ای برای رسیدگی به انقادات و پیشنهادات، طراحی کنند.

کثرت شبکه ها سبب بی محتوا شدن برخی برنامه های تلویزیونی شده است

حجت الاسلام حسین متقی کارشناس رسانه ملی از دیگر سخنرانان این نشست بود که بیان داشت: متاسفانه در صدا و سیما نقشه جامعی برای تربیت در سطوح مختلف تدوین نشده، به همین سبب باید نگاهمان با پیشرفت های عصر کنونی عوض شود و با همفکری نشست های صمیمانه به سمت تدوین نقشه تربیتی جامعه برویم.

وی در ادامه افزود: نقشه تربیتی صحیح در دین مبین اسلام وجود دارد، اما عملا در زندگی افراد جامعه این نقشه محقق نشده و زندگی افراد جامعه با ترکیبی غلط از روش زندگی آمیخته شده است.

کارشناس رسانه ملی مطرح کرد: ما باید به صورت غیر مستقیم و کاربری آموزش زندگی صحیح را به کودکان و نوجوانان جامعه ارائه دهیم و بگوییم چگونه در آینده کسب درآمد کرده و آن را خرج کنند.

گزارشی از نشست طلاب اهل هنر و رسانه و کارشناسانان امور تربیتی با مدیران شبکه کودک

وی در ادامه با اشاره به مشکلات موجود در صدا و سیما از حیث محتوا ابراز کرد: ما امروز محتوای مورد نیاز را در کشور نداریم و با مشکل پر کردن ساعات شبکه ها مواجه هستیم، رهبر معظم انقلاب نیز نظر بر کثرت شبکه ها نداشتند، اما کثرت شبکه ها سبب بی محتوا شدن برخی برنامه های تلویزیونی شده است.

 

 بر پایه این گزارش عمده نظرات کارشناسان در بخش دوم نشست بر این محور بود که:

تولیدات داخلی باید افزایش پیدا کند و در صورت استفاده از برنامه ها و انیمیشن های خارجی آنها اصلاح شوند.

مساله همسانی دختر و پسر در برنامه های کودکانه سبب تشویش فکری کودکان می شود و آنها با مبانی فکری غربی رشد پیدا می کنند و این خطری جدی برای جمهوری اسلامی است.

برنامه های تولیدی باید بازخورد اجتماعی داشته باشند و خوب است که از هنرهای تجسمی و داستان های قرآنی استفاده شود.

صدا و سیما با حوزه علمیه رابطه ای نهادی و نظام مند داشته باشد، تا بتواند در امر تربیت بهتر فعالیت کند و از کلام و نصیحت های برزگان و علما نیز استفاده داشته باشد.

برنامه های ویژه کودک و نوجوان در شبکه های دیگر صدا و سیما نیز دارای مشکلات فراوانی است.

گزارشی از نشست طلاب اهل هنر و رسانه و کارشناسانان امور تربیتی با مدیران شبکه کودک

کمبود تیم اقتصادی حزب اللهی در صدا و سیما مشکل آفرین شده است

دکتر سرشار در پایان با اشاره به نداشتن تیم اقتصادی حزب اللهی در صدا و سیما بیان کرد: متاسفانه در صدا و سیما افراد حزب اللهی کم هستند و برخی مشکلات تربیتی که در برنامه ها رخ می دهد، بدین علت است.

وی در ادامه افزود: عرضه محصولات تولیدی در سطح بین المللی به مشکلات اقتصادی کشور و بخشی هم به دلیل اینکه دشمن نمی خواهد فرهنگ ایرانی اسلامی به جهان انتقال پیدا کند، نیز نمی توانیم تولیدات داخل را به فروش برسانیم.

 مدیر شبکه کودک با اشاره به برنامه های ویژه کودک و نوجوان در شبکه های دیگر صدا و سیما، گفت: سرپرستی دیگر شبکه به عهده ما نیست.

وی به رابطه صدا و سیما با حوزه علمیه اشاره کرد و بیان داشت: رابطه صدا و سیما با حوزه علمیه باید به گونه ای باشد که جلساتی با حضور کارشناسان و به صورت تخصصی برگزار شود و یک نفر نیز باید نماینده حوزه علمیه باشد.

حجت الاسلام قربانی مدیر هنر و رسانه حوزه های علمیه هم با تقدیر از دکتر سرشار و همه کارشناسان که در این جلسه حضور داشتند، بر تداوم این نشست ها تاکید کرد و ابراز داشت: امیدواریم نشست های بعدی با مدیران سایر شبکه ها برگزار شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha