پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام و المسلمین خسرو پناه

حوزه/ پژوهشگر و نویسنده حکمت اسلامی با بیان اینکه در پاسخ به شبهات فکری هیچ ضعفی نداریم گفت: ضعف ما حوزویان در ترویج است و باید این اشکال برطرف شود.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری«حوزه» حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسرو پناه چهارشنبه شب در سلسله نشست های «راویان مکتب حسینی» ویژه مبلغان اعزامی ماه محرم که در سالن همایش غدیر دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد اظهار کرد: ظرفیت علمی حوزه در تبلیغ بسیار است.

وی با بیان اینکه انتظارات جامعه از حوزه و روحانیت بعد از انقلاب، انتظارات حد اکثری است گفت: امر تبلیغ امروز یکی از پیچیده ترین فعالیت ها است و می توان اذعان داشت که تبلیغ نسبت به آموزش و پژوهش بسیار سخت و مشکل تر است.

اینن استادحکمت و فلسفه با اشاره به آیه 39 احزاب اشاره کرد و ابراز داشت: با توجه به اینکه مردم همیشه آمادگی پذیرش ندارند،اما طبق قرآن مبلغ از تنها کسی که می ترسد خداوند است و حتی اگر مردم پذیرای سخن حق نباشند او آن را می زند.

وی افزود: ما علمای حوزه اگر عمری درس و پژوهش کنیم، ولی ابلاغ رسالت الهی را انجام ندهیم، هیچ کاری نکرده ایم و این که در شأن مراجع نیست منبر بروند و روضه بخوانند اشتباه است و مراجع ما امروز به منبر رفتن خود افتخار می کنند.

تبیین عمومی معارف اسلامی اولین انتظار مردم از روحانیت است

حجت الاسلام  والمسلمین خسرو پناه به نیاز هایی که جامعه از حوزه انتظار دارد اشاره کرد و ابراز داشت: تبیین عمومی معارف اسلامی اولین انتظار مردم از روحانیت است و حوزه این ظرفیت را دارد و کتاب های فراوانی در این خصوص نوشته شده که در اختیار است.

وی با اشاره به پاسخ به شبهات خاطرنشان کرد:  در دنیای امروز شبهات به سرعت و با گستردگی پخش می شود؛  وهابی ها در این فضای مجازی به ترویج عقاید ابن تیمیه می پردازند.

استاد حوزه گفت: امروزه 85 درصد جوانان ما گرایش به موسیقی های مدرن دارند و این موسیقی های وحشتناک در جامعه تآثیر می گذارند.

وی به جریان های فکری انحرافی اشاره کرد و افزود: حوزه علمیه ظرفیت پاسخگویی به این نیاز ها را دارد و هنوز کتاب های احمد اسماعیل به فارسی ترجمه نشده بود چندین نقد در موردش در حوزه نوشته شد.

حجت الاسلام والمسلمین خسرو پناه خاطرنشان کرد: به جرأت می توانم بگویم شبهه ای در جامعه وجود ندارد که حوزه علمیه به آن پاسخ نداده باشد؛ ولی ضعف ما حوزویان در ترویج آن است و باید این اشکال برطرف شود و هنوز از ابزار جدید نتوانستیم درست استفاده کنیم.

نیاز به مرکز ترویج داریم

وی با تأکید بر اینکه در پاسخ به شبهات فکری هیچ ضعفی نداریم عنوان کرد: متأسفانه امروز همه می خواهند مرکز پژوهشی راه بیاندازند در حالی که ما نیاز به مرکز ترویج داریم.

استاد حکمت و فلسفه افزود: دسته دیگر نیاز ها تخصصی است که ظرفیت حوزه در این دسته نیز بسیار بالا است مانند نیاز هایی در حوزه کلام جدید، حوزه تعارض عقل ودین و نیاز های دیگری که افراد خاصی آن ها را می پرسند.

وی مباحث جدید چون فقه پزشکی، فرهنگی و اقتصاد را از مواردی دانست که حوزه ظرفیت پاسخ به این دسته از مسائل را نیز دارد که مجلات تخصصی فقهی و کتاب های فراوانی که نوشته شده شاهد این امر است.

حجت الاسلام والمسلمین خسرو پناه با تأکید بر اینکه حوزه فعالیت های خود را به جامعه عرضه کند بیان داشت: مقام معظم رهبری اقتصاد مقاومتی بیان نمودند و دوستان ما در حوزه به تبیین مسائل فقهی در حوزه اقتصاد پرداختند حال اگر مقامات اجرایی بهره نمی گیرند و یا از ضوابط بانک اسلامی درست استفاده نمی کنند نباید بگوییم که حوزه کاری انجام نداده است.

وی بابیان اینکه در زمینه فقه تکنولوژی و فرهنگ و بین الملل کار جدی نکردیم عنوان کرد:  اما در فقه سیاسی، پزشکی و بخش های دیگر کار های جدی صورت گرفته و طلاب در رشته های تخصصی فقه اقتصاد، تربیت و سیاست در حال تحصیل هستند و قریب به 20 رشته تخصصی در حوزه شکل گرفته است.

مبلغان به روز باشند

استاد حکمت و فلسفه با بیان اینکه در طول سال مبلغان باید به روز شوند و آموزش ضمن خدمت به آن ها داده شود افزود: خود ما نیز احساس دغدغه کنیم و به سراغ پاسخ دادن و رفع نیاز ها برویم؛ ما طلاب نماینده حوزه علمیه هستیم و لذا مردم ضعف یک طلبه را به حساب روحانیت و حوزه خواهند گذاشت.

حجت الاسلام والمسلمین خسرو پناه به نیاز های معنوی و عرفانی پرداخت و گفت:  مردم و مخصوصا جوان ها به این گرایش ها بسیار است و لذا هر مبلغی باید درجه ای از معنویت و مسائل عرفانی را پیدا کند تا بتواند تأثیر گذار باشد؛ دنیای مدرن احساس تشنگی نسبت به معنویت می کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha