چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
 تصاویر/ مراسم بزرگداشت حجت الاسلام والمسلمین عرفان در قم

حوزه/مراسم بزرگداشت مرحوم حجت الاسلام و المسلمین حسن عرفان از اساتید حوزه علمیه قم، با حضور علما، فضلا، طلاب و عموم مردم در مسجد اهل بیت(ع) قم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، مراسم ختم مرحوم حجت الاسلام و المسلمین حسن عرفان استاد اخلاق، شب گذشته با حضور علما، فضلا، طلاب و عموم مردم در مسجد اهل بیت(ع) قم برگزار شد.

با اینکه کمی با تاخیر به مراسم ختم مرحوم حجت الاسلام و المسلمین حسن عرفان رسیدم، اما سعی کردم جایی برای خودم در مسجد پیدا کنم، مسجد مملو از جمعیت بود به طوری که به هرطرف نگاه می کردم متوجه حضور عالم همچون، حضرت آیت الله علوی گرگانی، آیت الله مصباح یزدی،‌آیت الله شب زنده دار، آیت الله حسینی بوشهری، آیت الله جواد فاضل،‌نمایندگانی از بیوت مراجع و یا خطیب برجسته ای می شدم.

یاد دارم در اوایل طلبگی با این استاد اخلاق دیداری داشتم و از ایشان در خواست کردم برای ثابت قدم ماندن در راه طلبگی توصیه ای به من بکنند؛ ایشان در حال ذکر گفتن بودند و با تاملی کوتاه، با لبخندی زیبا رو به من کرده و گفت، هیچ کجای دنیا را همچون مکتب امام صادق(ع) ندیدم و معتقد بودند که انسان باید با اعتماد به خدای تعالی و نه اعتماد به نفس، مسیر زندگی خود را طی کند.

حجت الاسلام و المسلمین سید مرتضی صالحی خوانساری با اشاره به مقام رفیع مرحوم حجت الاسلام و المسلمین حسن عرفان، با اشاره به جایگاه خطبا و علمای اسلام گفت: خطبا و علمای اسلام به سبب جایگاه هدایت گری در مسیر الهی به جایگاهی می رسند که اهل قیامت به آنها غبطه می خورند.

این خطیب توانمند گفت: علما در کلام نبی مکرم اسلام(ص) به دو گونه اند، نخست کسانی که خدای تعالی به آنها علم می دهد و علمشان را در راه باری تعالی خرج می کنند، دوم کسانی که در مسیر الهی نیستند.

وی در ادامه با اشاره به توصیه آیت الله العظمی بروجردی به طلاب علوم دینی خاطرنشان ساخت: آیت الله بروجردی می فرمود، بهترین کار در مسیر طلبگی رفتن به سوی مردم، با مردم بودن و بیان احکام الهی به مردم از منبر رسول خدا(ص) است.

حجت الاسلام والمسلمین صالحی خوانساری با اشاره به کلام امام خمینی(ره) نسبت به جایگاه خطبا، اظهار داشت: تبلیغ از نظر امام خمینی(ره) بهترین راه صرف کردن وجوه شرعی بود.

وی در ادامه با اشاره به شخصیت مرحوم حجت الاسلام و المسلمین حسن عرفان بیان داشت: این عالم فرزانه در ابعاد علم و معنویت کم نظیر بود و تواضع ایشان در قم مثال نزدنی بود، این مرد الهی با توجه به جایگاهی که داشت در خانه ای قدیمی و ساده زندگی می کرد و به سبب اخلاصی که داشت خیلی از خواص نیز ایشان را به خوبی نمی شناختند.

این خطیب توانمند با بیان اینکه مرحوم حجت الاسلام و المسلمین حسن عرفان به بهترین نوع ممکن درگذشت، گفت: مرگ این استاد حوزه، مرگ طبیعی نبود، او بالای منبر رسول الله(ص) از دنیا رفت و این مساله آرزوی او بود.

وی در ادامه افزود: «زید عدل» مثالی طلبگی است یعنی زید به واسطه کثرت عدالت، با خود عدالت هیچ تفاوتی ندارد، مرحوم حجت الاسلام و المسلمین حسن عرفان از باب «زید عدل» عرفان بود.

وی در پایان با اشاره به جایگاه علمی مرحوم حجت الاسلام و المسلمین  عرفان یادآور شد: طلبه باید عالم باشد و مرحوم عرفان، عالمی مجاهد بود که جای خالی ایشان هیچ گاه پر نخواهد شد.

لازم به ذکر است: مراسم روز هفتم مرحوم حجت الاسلام و المسلمین حسن عرفان روز پنجشنبه ۲۲ شهریور ماه  ساعت ۱۷ در بیت نور  محل عبادت گاه حضرت معصومه(س) واقع در خیابان عمار یاسر  برگزار خواهد شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha