سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
تصاویر/ آیین افتتاح رادیو محرم با حضور آیت الله العظمی مکارم شیرازی

حوزه/ حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان اینکه محرم فرصت بسیار خوبی برای آشتی گروه‌های مختلف است، گفتند: سزاوار است در این ماه، همه جناح‌ها از حلقه اتصال محرم و عاشورا استفاده کنند تا فاصله‌ها کم و ملت متحد شود و بتوانیم مشکلات و نگرانی‌ها را رفع کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»،‌ حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی عصر امروز در مراسم آغاز به کار رادیو محرم که در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر بانوی کرامت برگزار شد، طی سخنانی اظهار کردند: محرم سرمایه بزرگی برای شیعیان و جهان اسلام است و شعاع آن به غیر از مسلمانان نیز می‌تابد؛ این سرمایه بزرگ و گنجینه معارف و احیاگر اسلام باید به شیوه مطلوب مورد استفاده قرار گیرد.

ایشان با طرح این سؤال که چرا حوادث تاریخی با گذشت زمان کم‌رنگ‌ترمی شود، اما حادثه محرم و عاشورا هر ساله پررنگ‌تر می‌شود، مطرح کردند: از جنگ جهانی دوم با 30 میلیون کشته و 30 میلیون مجروح که قسمت مهمی از دنیا را ویران کرد، هنوز یک قرن هم نگذشته است؛ اما این جنگ در ذهن‌ها کم‌رنگ شده است.

این مرجع تقلید افزودند: حوادث تاریخی که به اهداف مادی گره خورده است همانند اهداف مادی کوتاه مدت و فراموش شدنی است، اما محرم و عاشورا با مفاهیمی گره خورده که انسان روز به روز نیاز بیشتری به این مفاهیم دارد، آزادگی، هیهات مناالذله، مبارزه با ظالمان و طغیان‌گران، گسترش عدالت در جهان از جمله مفاهیمی است که در عاشورا مطرح شد و سال به سال نیاز بشریت به این مفاهیم بیشتر می‌شود چراکه در دنیایی زندگی می‌کنیم که زورمندان منافع را برای خود می‌خواهند و به همین علت نیز مردم به دنبال مکتبی می‌روند که این زنجیر اسارت را پاره کند.

اربعین و محرم را هیچ فردی نمی‌تواند محو کند

ایشان یادآور شدند: اربعین و محرم را هیچ فردی نمی‌تواند محو کند و ما به مکتب عاشورا و محرم افتخار می‌کنیم که هر ساله این مکتب گسترده‌تر می‌شود؛ زمانی شیعیان در لبنان باید در اتاق‌های در بسته عزاداری می‌کردند؛ اما اکنون جمعیت عزاداران به صورت دسته‌جات پرشور در خیابان‌های بیروت قابل مشاهده است.

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی خاطرنشان کردند: محرم و عاشورا یک جاذبه‌ای دارد که این جاذبه همه اقوام، سنین و اقشار مختلف را به سمت خود جذب کرده، این نشان می‌دهد مفاهیم عاشورا مورد توجه همه افراد است.

محرم فرصت بسیار خوبی برای آشتی گروه‌های مختلف است

ایشان با بیان اینکه محرم فرصت بسیار خوبی برای آشتی گروه‌های مختلف است، گفتند: سزاوار است در این ماه، همه جناح‌ها از حلقه اتصال محرم و عاشورا استفاده کنند، تا فاصله‌ها کم و ملت متحد شود و بتوانیم مشکلات و نگرانی‌ها را رفع کنیم.

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی با تاکید بر اینکه خطبای دینی باید از فرصت محرم برای محکم کردن اعتقادات مردم استفاده کنند، عنوان کردند: اگر امروز شاهد سواستفاده‌های کلان هستیم، به علت ضعیف شدن باورهای دینی است.

ایشان لزوم تصریح کردند: رؤسای هیئت‌های مذهبی نیز باشد تلاش کنند تا مراسم‌های مذهبی با نظم و به شیوه مطلوب برگزار شود و در برپایی مجالس به همسایگان نیز توجه کنند، همه افراد نیز به نوعی وظیفه دارند تا در مباحث مرتبط با تغذیه اسراف نشود و در عین گستردگی برنامه‌ها قناعت را مورد توجه قرار دهند.

این استاد برجسته حوزه با اشاره به اینکه محرم فرصتی برای بازگو کردن مفاهیم عاشورا و شهیدان کربلاست، مطرح کردند: مجالس عزاداری فرصت مطلوبی برای ترویج فرهنگ و آرمان‌های عاشورایی است.

انتهای پیام// ۱۵/ ۳۱۳

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha