سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
اعرافی نماز جمعه

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه، در روزهای اخیر شاهد قتل یک طلبه پاک بودیم؛ برخی افراد فکر می کنند با این اقدامات می توانند روحانیت را از ملت جدا کرد؛ روحانیت همیشه در کنار مردم خواهد ماند و هیچگاه از ملت و آرمان های ملت جدا نخواهیم شد و این مسایل نمی تواند حوزه و جوانان مارا از پا درآورد.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری حوزه، آیت‎الله علیرضا اعرافی ظهر امروز در خطبه های نماز جمعه این هفته قم، با اشاره به تلاش های قوای سه گانه برای حل مشکلات گفت: مردم ما با موج گرانی و سختی در زندگی مواجه هستند؛ انتظار می رود که به این مسایل به شکل جدی تری رسیدگی شود؛ قوای سه گانه بیش از پیش باید در حل مشکلات تلاش کنند.

وی افزود: درست است که با تحریم مواجه هستیم، ولی باید به روابط خارجی و صنایع و ظرفیت های داخلی برای حل مشکلات توجه شود؛ مردم نیز باید در این زمینه همراهی داشته باشند.

آیت الله اعرافی یادآورشد: در روزهای اخیر شاهد قتل یک طلبه پاک بودیم؛ برخی افراد فکر می کنند با این اقدامات می توانند روحانیت را از ملت جدا کرد؛ روحانیت همیشه در کنار مردم خواهد ماند و هیچگاه از ملت و آرمان های ملت جدا نخواهیم شد و این مسایل نمی تواند حوزه و جوانان مارا از پا درآورد.

شاهد تاخیر رسیدگی به مسئله طلبه مشهدی از سوی مسئولان هستیم

وی گفت: روحانیت و دانشگاهیان در خدمت مردم و انقلاب هستند و این حوادث نمی تواند ترس و هراسی در جبهه عظیم ملت ایجاد کند؛ از مسئولان نیز می خواهیم که به سرعت به این مساله رسیدگی کنند زیرا شاهد نوعی تاخیردر این زمینه هستیم.

مدیر حوزه های علمیه با اشاره به آغاز هفته دفاع مقدس گفت: دفاع مقدس راهنمای بزرگ امروز و فردای ما است؛ دفاع مقدس، یک جنگ مشروع و بسیار نابرابر بود؛ در باب عاشورا و در جنگ های صدر اسلام نابرابری هایی شاهد بودیم؛ ولی در این جنگ، یک جنگ به تمام معنا را تجربه کردیم.

وی افزود: کشور ما در اوایل انقلاب اصلا آمادگی ورود به یک نبرد را نداشت؛ در طول هشت سال دفاع مقدس،انواع توطئه های پشت جبهه رانیز شاهد بودیم؛ توطئه ترور و ... از سوی غربیان و وابستگان آنها ایجاد می شود؛ دشمن ما به تمام سلاح های مدرن مجهز شده بود؛ به جز سلاح اتمی، تمام سلاح ها علیه ما به کارگرفته شد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه تصریح کرد: تبلیغات جهانی نیز همراه دشمن ما بودند؛ دولت های عالم نیز با دشمن همراه بود؛ تبلیغات به نفع دشمن بعثی به شدت در جریان بود؛ چندین میلیارد دلار از سوی اعراب خلیفه فارس به صدام کمک شد؛ ما به تمام اصول انسانی در جنگ پایبند بودیم، ولی دشمن ما به هیچ عنصر انسانی متعهد نبود.

آیت الله اعرافی اظهارکرد: با این وجود پایداری این ملت تمام این دسایس را از بین برد؛ در دفاع مقدس شاهد یک الگوی جدید در مقاومت بودیم؛ ایمان حقیقی و اخلاق و الگوهای اخلاقی، جوانگرایی، ابتکارات عمیقی که در تاکتیک های جنگی اعمال شد که امروز در دنیا به عنوان یک کلاس درس جنگی شناخته می شود، پایه ریزی صنایع مستقل در دفاع مقدس، شکل گیری بسیج  به عنوان یک الگوی ناب از ارکان این دفاع بود.

عضو جامعه مدرسین گفت: همگان امدادهای غیبی و پرورش انسان های بزرگ و الهی را در جنگ مشاهده کردند؛ امروز این الگویی که این ملت آفرید در عالم منتشر شده است؛ الگوی مقاومت با دست خالی و عقب ننشستن در مقابل دشمنان و ابتکارات فراوانی که در دفاع مقدس بود، تجربه شد و این الگو در منطقه خود را نشان داد؛صدور انقلاب یعنی فکر جدید و صدور فکر مقاومت در مقابل دشمنان اسلام؛ امواج دفاع مقدس در عالم منتشر شد.

امام جمعه قم یادآورشد: امام راحل در پذیرش قطعنامه فرمودند که در این جنگ اندیشه انقلاب را به عالم صادر کردیم و امروز نیز به ترامپ و بن سلمان و دشمنان آرمان های اسلامی می گوییم که عاشورای ما و دفاع مقدس ما زنده است و امروز نیز این ملت هرگاه که لازم باشد در مقابل شما صف پولادین تشکیل می دهد و طعم تلخ شکست را در مقابل شما مستکبران خواهد چشاند.

دولت نیجریه بر اساس قوانین به خواسته مردم خود توجه کند

وی با اشاره به هزارمین روز حصر شیخ زکزاکی گفت: تقاضا داریم دولت نیجریه بر اساس قوانین به خواسته مردم خود توجه کند و این عالم را به مردم برگرداند.

استاد حوزه علمیه با اشاره به آغاز سال تحصیلی در کشور گفت: آموزش و پرورش و دانشگاه ها وارد یک سال تحصیلی شده اند؛ این شروع حرکت علمی نسل دانش آموز و دانشجو و طلاب است؛ البته حوزه های علمیه از اوایل شهریور سال تحصیلی خود را آغاز کردند.

وی یادآورشد: چشم همه ملت به نهادهایی است که باید خادمان واقعی ملت را تربیت کنند دوخته شده است؛ این سه نهاد وظیفه مهمی را به عهده دارند؛ دانشگاه ما باید مولد علم و دانش و پیش برنده کشور در مسیر پیشرفت و انقلاب باشند؛ سند تحول آموزش و پرورش سند یگانه راهنمایی است که باید در تمام این نهاد مورد توجه قرار گیرد؛ حوزه نیز مسئولیت سنگینی به دوش می کشد.

امام جمعه قم در خطبه اول نیز گفت: در عاشورا شاهد هستیم که افرادی به شکل خانوادگی با همه صمیمت و مهر و محبت در عاشورا حضور دارند؛ آنجا که فرمان خدا رسید و این آزمون بزرگ پیش روی آمد، تمام این رشته ها را گسستند و عزیزترین عزیزان خدا را قربانی کردند.

وی افزود: این هنر، هنر فرمان خداست که به زیباترین شکل در عاشورا تجلی کرد؛ در بین بنی هاشم، شاهد یک حضور خانوادگی بزرگ با محوریت سالار شهیدان هستیم.

مدیر حوزه های علمیه گفت: در عاشورا حداقل 6 پدر وجود دارند که از یک یا چند فرزند خود گذشتند که در راس آن سالار شهیدان است؛ در کربلا حضرت عباس دو فرزند خود را نیز تقدیم کردند؛ یزید بن کمیت کلبی دو فرزند خود را تقدیم راه عاشورا کرد.

آیت الله اعرافی اظهارکرد: در کربلا همچنین زنان بسیاری نیز بودند که فرزندان خود را تقدیم راه امام حسین(ع) کردند که سرسلسله این بزرگان، حضرت زینب(س) بود؛ همچنین زنانی نیز بودند که همسران آنها در کربلا شهید شدند.

وی گفت: در صحنه بزرگ عاشورا شاهد این مطلب نیستیم که عشق خانوادگی مانع از انجام وظیفه شود؛ گرچه همه زندگی، آزمون بشر است ولی در کربلا، شاهد یک نقطه عطف هستیم و یک آزمون بزرگ که نیازداشت انسان ها از همه چیز خود برای خدا بگذرند.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha