جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
مدیر حوزه علمیه خراسان

حوزه/ مدیر حوزه علمیه خراسان گفت: تحول در حوزه های علمیه الزام تاریخی دارد و این الزام تاریخی به سبب ماهیت حوزه های علمیه و رسالتی است که آنان در زمینه پاسخگویی در شرائط مختلف در همه عصر های تاریخی برعهده دارند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام والمسلمین سید مصباح عاملی، در حاشیه چهارمین نمایشگاه تخصصی کتب حوزوی حوزه علمیه خراسان، ضمن تبریک بهار تعلیم و تربیت به حوزویان، علما و فضلای حوزه خراسان، گفت: امیدواریم برای ادامه حرکت حوزه انقلابی و تحولی که مدنظر مقام معظم رهبری است راه خوبی را درپیش داشته باشیم.  

وی ادامه داد: در راستای حرکت انقلابی و تحولی حوزه علمیه خراسان بهترین رهنمود ها را مقام معظم رهبری داشتند که ما نیز در ادامه فرمایشات ایشان در چندین عرصه مهم و سرنوشت ساز باید فعالیت داشته تا بتوانیم رسالت خود را در حوزه های علمیه دنبال کرده و نقش روحانیت اصیل انقلابی را بخصوص در شرایط فعلی متجلی کرد. 

مدیر حوزه علمیه خراسان در ادامه ضمن تاکید بر ضرورت و اهمیت تحول در حوزه های علمیه، خاطر نشان کرد: تحول در حوزه های علمیه یک امر طبیعی و الزام تاریخی دارد و این الزام تاریخی به سبب ماهیت حوزه های علمیه و رسالتی است که آنان در زمینه پاسخگویی در شرائط مختلف و متفاوت در همه عصر های تاریخی برعهده دارند. 

حجت الاسلام والمسلمین عاملی ادامه داد: اجتهاد و فقاهت به همین معنا بوده و اساسا به منزله فهم دین و پاسخگویی در شرائط مختلف به نیازهای جامعه، نظام اسلامی در شرائط فعلی، مسائل سیاسی مطرح روز و همینطور پاسخگویی به مسائل بین المللی است. 

وی با بیان این که انقلاب اسلامی امروز در عرصه های بین المللی دوستان و دشمنانی دارد که دشمنان درصدد براندازی اسلام ناب از یک سو و جایگزین کردن اسلام آمریکایی و تشیع انگلیسی به جای اسلام ناب هستند، بیان کرد: در این زمینه آنان شبهه افکنی های فراوانی دارند که به تعبیر مقام معظم رهبری امروز تهاجم و شبیخون ناجوانمردانه ای از سوی استکبار جهانی علیه اسلام ناب صورت می گیرد؛ حوزویان باید در  این امر مجهز و مسلح به سلاح علم و دانش روزآمد و کارآمد بوده و پاسخگو باشند. 

مدیر حوزه علمیه خراسان افزود: از سوی دیگر انقلاب دوستانی دارد و افراد آگاه طرفدار اسلام ناب، در سطح جهان انتظارات و پرسش هایی دارند که بازهم حوزه های علمیه باید پاسخگو به مسائل همگان در عرصه های بین المللی باشند. 

حجت الاسلام والمسلمین عاملی با بیان این که وظیفه و رسالت حوزه های علمیه در شرائط فعلی گسترده و عمیق است که پشتوانه نظری و عملی کامل و جامعی را طلب می کند تا بتوان به شبهات دشمنان در سطح بین المللی و هم به مطالبات و سوالات در عرصه بین الملل پاسخ داد، بیان کرد: بنابراین تحول از یک طرف یک امر طبیعی برای حوزه های علمیه است که فقاهت در طول تاریخ فلسفه اش پاسخگویی در شرائط مختلف به عرصه های متفاوت از جمله مسائل روز بوده است.

وی با بیان این که از طرف دیگر امروز حکومت اسلامی تشکیل شده و حاکمیت دین اقتضا می کند که به مسائل گوناگون در عرصه های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی پاسخ داده شود، گفت: مردم از حوزه های علمیه به عنوان پشتوانه های نظری و عملی اسلام ناب انتظار دارند و امروز در عرصه های مختلف به پاسخگویی و فهم عمیق، کارآمد و روزآمد نیاز است. 

مدیر حوزه علمیه خراسان با بیان این که امروز باید نظام سازی مبتنی بر اصول اقتصاد اسلامی شکل بگیرد و به بسیاری از نابسامانی ها که ناشی از بدفهمی اقتصاد اسلامی و با ضعف در جامعه ما می باشد، پاسخ داده شود، اظهار کرد: همواره برخی ها تلاش می کنند تا به جای اصلاح مدیریت و مسائل مختلف در حوزه اقتصاد اسلامی فرافکنی کنند. 

حجت الاسلام والمسلمین عاملی با اشاره به اینکه امروزه در برخی محافل پرسش هایی وجود دارد که عده ای مفاهیم اقتصادی را بدرستی متوجه نمی شوند در صورتی که چنین مسائلی را باید از اهلش بپرسند، اظهار کرد: دانشگاه ها و اساتید می توانند با هماهنگی، همکاری و هم افزایی به این مسائل پاسخ مناسب بدهند و حضور مفید، موثر و کارساز خود را در عرصه های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی اثبات کنند. 

مدیر حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه در حقیقت اینان می توانند رسالت پاسخگویی خود را به درستی انجام دهند که این همان مسأله تحول است، یادآور شد: اگرچه داشته های گذشته موثر است، اما با این حال تنها نمی توان به همان داشته های حوزه های علمیه در گذشته اکتفا کرد، بلکه امروز ایجاب می کند ضمن تکیه بر داشته های قبلی به عنوان منبع و رجوع به آنان در هر زمانی، توجه و عنایت به روزآمدی، کارآمدی و پاسخگویی بروز و کارآمد به عرصه های روز داشت. 

انتهای پیام ۳۱۳/۴۹

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha