سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
۸۵۲۵۳

حوزه/ به همت بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی کتاب «مباحثی درباره علوم و تفسیر قرآن» دربردارنده گزیده‌ موضوعی مقالات فصلنامه مشکوه منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد مقدس،کتاب «مباحثی درباره علوم و تفسیر قرآن» دربردارنده گزیده‌ موضوعی مقالات فصلنامه «مشکوه» به تازگی از سوی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی منتشر و روانه بازار نشر شده است.

بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی که کارنامه پرباری در نشر میراث فاخر اسلامی دارد و آثار فراوانی را در عرصه‌های مختلف دانش‌های اسلامی منتشر ساخته است، بر آن شده تا برای نشان دادن ابعادی از تفسیرشناسی و بهره‌مندی بیشتر علاقه‌مندان به این گونه مباحث، به باز نشر مقالاتی در حوزه تفسیر که در طی سال‌ها به صورت پراکنده در مجله علمی-ترویجی «مشکوه» از سوی این مرکز منتشر شده بود، اقدام کند.

حجم مقالات انتشار یافته در این حوزه بیش از آن چیزی است که در این مجموعه گرد آمده است، اما از بین این مقالات به 10 مقاله در این مجموعه اشاره شده است.

«امکان فهم قرآن»، «بررسی رویکردهای انسجام مضمونی آیات و سوره‌های قرآن»، «بررسی مبانی تفسیر قرآن در مکتب تفکیک و اخباریگری»، «سطح‌بندی و باطن پذیری روایات تفسیری در بیان ائمه(ع)»، «نقدگونه‎ای بر مکتب تفکیک در زمینه تفسیر قرآن»، «نقد نگرش عقلانی در جریان تفسیر عقلی - اجتماعی» و... برخی از عناوین مقالات ارائه شده در این اثر است.

همچنین، «پدیدارشناسی ظاهرگرایی در فهم قرآن»، «علل اختلاف تفسیر (در قرن اول)»، «روش شناسی عقلی در سیره تفسیری امام رضا(ع)»، «نقد هرمنوتیک از دیدگاه نظریه سیاق» از دیگر عناوین و موضوعات مقالاتی است که در این اثر به آن پرداخته شده است.

در بخشی از این اثر آمده است: یکی از مهم‌ترین بحث‌هایی که امروزه امکان فهم متون دینی به صورت عام و امکان فهم قرآن به صورت خاص مطرح است، معناداری گزاره‌های دین، گزاره‌های قرآنی و امکان معنایابی برای آن‌هاست. به عبارت دیگر هنگامی می‌توان از امکان فهم قرآن سخن گفت که ثابت کنیم گزاره‌های قرآنی معنا دارند. اگر گزاره‌های قرآن بی معنا باشند دیگر فهمی اتفاق نمی‌افتد تا از امکان یا عدم امکان آن سخن گوییم.

گفتنی است، اثر حاضر به همت جمعی از نویسندگان و به کوشش امیر سلمانی رحیمی نگاشته شده است و در شمارگان 200 نسخه در قطع وزیری به چاپ رسیده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha