پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
دکتر پیغامی

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه امام صادق(ع) تهران با تاکید بر اینکه حوزه های علمیه با توجه به نیاز امروز، باید مسئله محور عمل کنند، گفت: چرا بعضی مسائل که جزو اوّلیات نیازهای کشور می‌باشد، بر زمین مانده است؟

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از مشهد، دکتر عادل پیغامی در  ششمين نشست «اولي الابصار» با موضوع «جنگ اقتصادي و رسالت حوزويان» در جمع مدیران و معاونان مدارس علمیه خراسان رضوی گفت: اگر ما بخواهیم ارتباطی را بین اقتصاد مقاومتی و تربیت اقتصادی مطرح کنیم، اول بایستی اقتصاد مقاومتی را خوب بشناسیم و آن را تعریف کنیم و بعد ببینیم با این تعریف، تربیت اقتصادی کجای بحث ما قرار می گیرد.

وی افزود: موقعی که مقام معظم رهبری برای اولین بار اقتصاد مقاومتی را مطرح و تعریف کردند و بعد هم بارها آن را توسعه دادند، این نکته در بیانات ایشان آمده است که ما داریم در مورد اقتصادی صحبت می کنیم که می خواهد پیشرفت کند و در این مسیر با انوع و اقسام مشکلات جدی روبرو است.

پیغامی با بیان اینکه حوزه و روحانیت برای این که نقش نخبگانی خود را در جامعه ایفا کند، بایستی اقتضائات این پیچ تاریخی را در شرایط کنونی درک کند، خاطر نشان کرد: حوزویان در جنگ اقتصادی باید علاوه بر اینکه در اقتصاد مقاومتی نقش خود را می‌شناسند، می‌بایست نیازهای تربیتی و بصیرتی اقشار مختلف جامعه را در مباحث اقتصادی بشناسند.

استاد دانشگاه امام صادق (ع) ادامه داد: چهار حوزه عملیاتی مهم که زیر شاخه مباحث تربیتی هستند را می‌توان برای مبلغان و روحانیون در عرصه اقتصاد مقاومتی تصویر کرد که اخلاق، احکام(فقه)، عقاید و سواد اقتصادی را شامل می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه حوزه‌های علمیه با توجه به نیاز امروز باید مسئله محور عمل کنند، گفت: ما در این زمینه مردم را به امان خودشان رها کرده ایم، یعنی هنوز پای مسئله‌های انقلاب نیامده و همه سؤال ها را جواب نداده ایم. باید دید که چرا بعضی مسائل که جزو اولیات نیازهای کشور می‌باشد، بر زمین مانده است؟

پیغامی افزود: حوزویان می‌بایست در همه عرصه‌ها حضور داشته باشند، زیرا امروز بیش از گذشته به نگاه فقهی آنان برای رفع مشکلات جامعه اسلامی نیازمندیم.

وی با اشاره به لزوم آموزش مباحث اقتصادی برای طلاب علوم دینی، خاطر نشان کرد: علی رغم اینکه رشته اقتصاد رشته تحصیلی روحانیون و طلاب نیست، اما از این جهت و با این استدلال که ما چه پزشک باشیم یا نباشیم، باید بهداشت و کمک های اولیه را بشناسیم و یاد بگیریم، به عنوان یک جوان مسلمان حوزوی با سه مولفه جوان بودن، مسلمان بودن، و حوزوی بودن، نیازمند سطح اولیه ای از دانش اقتصاد هستید.

استاد دانشگاه امام صادق(ع) در بخش پرسش و پاسخ نیز گفت: برخی اتفاقات و احتکارها، آگاهانه یا غیر آگاهانه از سوی جمعی از  مردم صورت گرفت و بیش از نیاز خریده و در خانه ها انبار کردند؛ این کار با سبک زندگی اسلامی منافات دارد و نشان دهنده آن است که جامعه با شیوه اسلامی فاصله زیادی دارد، لذا برادران و خواهران حوزوی باید برای اصلاح بیشتر این تفکر مردم تلاش کنند. 

پیغامی در پاسخ به این سوال که آیا احتکار و گرانی‌های اقلام در ماه‌های اخیر به نظام اسلامی ضربه وارد کرده است، افزود: عده‌ای در گوشه و کنار نشسته اند و به جای رفع چاره از مسائل اقتصادی کشور، به دنبال زیر سؤال بردن کار آمدی نظام اسلامی هستند؛ در حالی که ایران در گذشته نیز با مشکلات اقتصادی روبه‌رو بوده است و توانسته آنها را مهار کند و امروز هم همین نظام است که به مردم و  مسئولان کمک می‌کند تا وضعیت اقتصادی بهتر شود.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۴

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha