سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
بازدید حجت الاسلام والمسلمین فلاحتی از مدرسه نائب الصدر رشت

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین فلاحتی، شورای نگهبان را مرجع تطبیق قوانین مجلس با موازین شرعی دانست و گفت: در شهرها به‌ویژه مراکز استان‌ها بهتر است فقهایی باشند تا قوانینی که شوراهای شهر و روستا مصوب می‌کنند، را با دین و شرع مطابقت دهند.

به گزارش خبرنگار «حوزه» از رشت، حجت الاسلام والمسلمین رسول فلاحتی در جمع اساتید و طلبه‌های مدرسه علمیه نائب‌الصدر رشت با اشاره به وابستگی عالمان به کسب دانش، اظهار کرد: عالمان دینی با علم آموزی زنده هستند.

رئیس شورای حوزه علمیه استان گیلان ادامه داد: در گذشته عالمان دینی با توجه به اینکه مواجه با مسائل اجتماعی سیاسی نبودند، بیشتر کار سنتی انجام می‌دادند و تنها به درس و بحث در حوزه‌های علمیه فکر می‌کردند و اگر با شرایط امروز مواجه بودند برای تمام مسائل ریز جامعه برنامه داشتند.

حجت الاسلام والمسلمین فلاحتی، شورای نگهبان را مرجع تطبیق قوانین مجلس با موازین شرعی دانست و بیان کرد: اکنون در شوراهای شهر و روستا قوانینی به تصویب می‌رسد، اما افرادی که بخواهند این قوانین را با قانون شرع تطبیق دهند، وجود ندارد.

نماینده ولی فقیه در گیلان تصریح کرد: در شهرها به‌ویژه مراکز استان‌ها بهتر است فقهایی باشند و قوانینی که شوراها مصوب می‌کنند، را با دین و شرع مطابقت دهند.

رئیس شورای حوزه علمیه گیلان با اشاره به استقرار نظام اسلامی در جامعه، یادآور شد: امروز مسائل مردم به دین گره خورده و در تمام عرصه‌ها نیازمند فقهایی هستیم. در دنیای امروز وجود فقها در کنار مراکز دانش‌بنیان، پارک‌های علم و فناوری، بورس و حتی مراکز انرژی هسته‌ای حائز اهمیت است.

امام جمعه رشت، وظیفه طلاب را بسیار سخت‌تر از گذشته عنوان کرد و افزود: امروز یک طلبه باید ۱۵ تا ۲۰ سال علم‌آموزی داشته باشد تا بتواند با اقتدار در عرصه‌های اجتماعی ورود کند.

حجت الاسلام والمسلمین فلاحتی با تأکید بر اینکه طلبه‌ها باید علم کلام، فقه، اصول و … را کسب کنند، بیان کرد: علما برای کسب علوم دینی سختی بسیاری متحمل شدند و طبق روایتی از امام علی(ع) جوهر انسان در دل سختی‌ها بیرون می‌آید.

وی، قوی شدن در علوم دینی را مبنایی برای پاسخگویی دانست و تصریح کرد: علوم دینی با دانش‌های دیگر قابل مقایسه نیست، بنابراین اگر به طور عاشقانه کسب شود، بسیار لذت‌بخش است.

نماینده ولی فقیه در گیلان با بیان اینکه طلاب به دانش روز مسلط باشند، خاطرنشان کرد: سریع‌خوانی و سریع‌نویسی یک هنر است، ضمن این که طلبه‌ها باید در عرصه‌های محیط زیست، جنگل، دریا، کوه، زیباشناسی، شناخت انسان و … وارد شوند.

حجت الاسلام والمسلمین فلاحتی توجه به حوزه‌ علمیه گیلان را اولویت برنامه‌های خود عنوان کرد و گفت: مدیران و استادان حوزه‌ علمیه استان تلاش بسیاری کردند و این تلاش‌ها لازم بود، اما کافی نیست ضمن اینکه در این زمینه طلبه‌ها نقش اصلی را ایفا می‌کنند.

امام جمعه رشت از رسمی شدن تدریس درس خارج فقه در چهار استان کشور خبر داد و اظهار کرد: تدریس درس خارج فقه در بناب، کرمان، بوشهر و حوزه گیلان پذیرفته شده است.

حجت الاسلام والمسلمین فلاحتی با اشاره به اینکه خروجی درس خارج فقه در استان‌ها باید مانند حوزه علمیه قم باشد، بیان کرد: برنامه‌هایی در حال انجام است تا طلبه‌های فاضل در گیلان تربیت شوند.

رئیس شورای حوزه علمیه استان گیلان، قبول مسئولیت توسط علما را در راستای خدمت به مردم عنوان کرد و گفت: دانشی که در اختیار عالمان دین قرار دارد باید نفع آن به جامعه برسد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha