سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
فولادگر

نماینده مردم اصفهان در مجلس دهم ادامه داد: هر تعهدی که جمهوری اسلامی آن را می پذیرد باید در جهت منافع ملی و برگ برنده ای برای مذاکرات باشد و نباید طرف مقابل به راحتی تعهدات خود را همچون تجربه برجام نقض کند، ولی راه خروج از FATFبرای ایران باز است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، حمید رضا فولادگر، صبح امروز در نشست بصیرتی جامعه روحانیت و ائمه جماعات با موضوع «بررسی ابعاد تصویب لایحه FATF»، اظهار کرد: FATFبه معنای گروه ویژه اقدام مالی است که 35 عضو دارد و قرار نیست ایران با امضای آن، عضو آن شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در جهان فقط کره شمالی و ایران این معاده را امضا نکرده اند، گفت: حتی لبنان و عراق  و سوریه هم از امضا کنندگان این معاهده هستند.

فولادگر تصریح کرد: ایران در مسایل نظامی وامنیتی واقتدار در برابر دشمن در بالادست قرا ردارد  ولی متاسفانه در مباحث مالی و اقتصادی ما بالادست نیستیم و باید به نقطه قوت دست پیدا کنیم، این تاکید رهبر معظم انقلاب است.، چین و روسیه از لحاظ اقتصاد چنان خود را قوی کرده اند که شاخ به شاخ آمریکا ایستاده و چه بسا برخی از کشورهای شرقی هم اقتصاد خود را قوی کردند و با آمریکا مذاکره می کنند.

وی در ادامه با تأکید بر این که اگر تعهدات جدیدی در قبال پیوستن به CFT بدهیم، باید دستآوردهای مهمی نیز دریافت کنیم، عنوان کرد: نباید محدودیت های جدیدی در قبال پیوستن به یک کنوانسیون بین المللی برای خود ایجاد کنیم.

 نماینده مردم اصفهان در مجلس دهم ادامه داد: هر تعهدی که جمهوری اسلامی آن را می پذیرد، باید در جهت منافع ملی و برگ برنده ای برای مذاکرات باشد و نباید طرف مقابل به راحتی تعهدات خود را همچون تجربه برجام نقض کند.

وی اذعان کرد: قانون مبارزه با پولشویی و قانون مبارزه با منابع مالی تروریست قبلا در ایران تصویب شده بود، ولی برای درآمدن از لیست سیاه هر کشوری باید معاهدات FATF را تصویب و امضا کند، طیب نیا وزیر اسبق اقتصاد ایران تفاهم نامه پذیرش معاهده FATF را در کره امضا کرده بود که در نتیجه به صورت مشروط از لیست سیاه خارج شدیم، ولی نیاز به تصویب در مجلس بود.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی در پایان با تأکید بر اینکه نباید اقدامی کرد که تحریم های جدید علیه ایران صورت گیرد، خاطرنشان کرد: وظایف طرف مقابل در برابر اجرای تعهدات در کنوانسیون ها باید روشن باشد و کانال بانکی جمهوری اسلامی را نیز باید باز نگاه دارند و اگر روزی تعهدات از سوی آنها اجرا نشد، باید بتوانیم به راحتی از کنوانسیون خارج شویم.

وی ابراز کرد: از 41 ماده معاهده FATF ، 37  مورد آن توصیه ای است، ولی چهار عدد الزام وقاتون داشت که تقریبا 3تا از قانون های آن قبلا تصویب شده و اشکالاتی شورای نگهبان گرفته که رفع شده است، ولی آخرین قانون این معاهده CFT است که کنواسیون کمک مالی تروریست می باشد.

وی افزود: مجلس حق تحفظ 7گانه برای تصویب این لایحه برای خود تعریف کرده، راه خروج از این معاهده برای ما بسته نیست، مهمترین راه عملی مقابله با تحریم ها دور زدن تحریم ها است که متاسفانه با تصویب امثال FATF نباید در شرایط تحریم برای خود خودتحریمی اجرا کنیم.

فولادگر در پایان خاطرنشان کرد: ما مخالفینFATF حرف کارشناسی و دقیق داریم و سطحی نگاه نمی کنیم، ما در مجلس فقط  هشت رای  برای عدم تصویب لایحه کم داشتیم، ولی بنظر شخص بنده در فضای مجلس باید اقناعی و استدلالی به جای سیاسی و دو قطبی کردن صحبت کنیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha