سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
تصاویر/ نشست مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم با حضور آیت الله اعرافی

حوزه/ آیت الله اعرافی در جمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم گفت: در دو سالی که مدیریت حوزه را به بنده سپردند، به ۱۸ استان کشور سفر داشته و میانگین روزانه ۹ ساعت برای مدیریت حوزه وقت گذاشته ام که ان شاءالله پس از معرفی مدیر جدید جامعه المصطفی العالمیه، وقت بیشتری نیز خواهیم گذاشت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه های علمیه امشب در جلسه مجمع عمومی نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم که در سالن اجلاسیه جامعه مدرسین قم برگزار شد، ضمن تسلیت شهادت امام حسن مجتبی(ع) و مناسبت های ماه صفر، اظهار داشت: افتخار بنده این است که در اولین دوره مجمع نمایندگان طلاب و فضلا حضور داشته و  در کمیسیون اساسنامه فعالیت می کردم.

وی ابراز داشت: همچنین از هیئت رئیسه مجمع نمایندگان، رؤسای کمیسیون ها و تمام نمایندگان طلاب به خاطر تمام تلاش ها و از نمایندگان مجمع گذشته که فعالیت های فراوانی داشته اند، تقدیر و تشکر داریم.

مدیر حوزه های علمیه خاطرنشان ساخت: در دو سالی که مدیریت حوزه را به بنده سپردند، به 18 استان کشور سفر داشته و میانگین روزانه 9 ساعت برای مدیریت حوزه وقت گذاشته ام که ان شاءالله پس از معرفی مدیر جدید جامعه المصطفی العالمیه، وقت بیشتری نیز خواهیم گذاشت.

امام جمعه قم بیان داشت: قرار ما بر فروریختن دستاوردهای گذشته بزرگان حوزه نبوده و نیست؛ بلکه معتقدیم فعالیت های پیشینیان ما مهم است و باید مهم شمرده شود؛ البته باید به نیازهای روز نیز توجه داشت و بر اساس آن برنامه ریزی کرد.

وی اظهار داشت: امروز بودجه های فرهنگی؛ مخصوصا بودجه حوزه دچار سخت ترین وضعیت خود در سال های اخیر شده و ما برای 500 برنامه حوزه که برای 5 سال برنامه ریزی شده، با مشکلات بسیاری مواجه بوده و تقریبا فقط برای پنج برنامه مهم بودجه داریم.

مدیر حوزه های علمیه ابراز داشت: امروز بودجه های عمرانی حوزه تقریبا صفر و بودجه های جاری هم در بدترین شرایط خود است که حتی حقوق کارمندان حوزه به طور کامل پرداخت نشده است.

امام جمعه قم خاطرنشان ساخت: ما در ابتدای مدیریت حوزه تقریبا تمام رهنمودهای رهبر معظم انقلاب و مراجع عظام تقلید را دریافت کرده تا بتوانیم بر اساس این رهنمودها برنامه ریزی کرده و حوزه را به پیش ببریم.

آیت الله اعرافی تصریح کرد: امروز جهانی نیازمند و البته همراه با دشمن روبروی حوزه قرار داشته که به برکت انقلاب اسلامی به صورت بی سابقه درب های خدمت به سوی حوزه های علمیه باز شده و باید پاسخگو باشیم.

وی اذعان داشت: ما بدون اینکه بخواهیم بگوییم در دو سال مدیریت اشکال و ضعفی نداشته ایم، بیان می کنیم که میثاق ما با مراجع عظام، رهبری عظیم الشأن و شورای عالی حوزه این بوده که برای برداشتن گام های جدید در حد توان سر از پا نشناسیم.

مدیر حوزه های علمیه اظهار داشت: در این جلسه باید بگوییم که برای اولین بار است که مدیریت حوزه به فضل الهی بر اساس مطالعات و بدون هر بودجه جدید، دارای اسناد جامع و نظامات راهبردی شده و به این دستاورد دست یافته است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه ابراز داشت: مجموعه این اسناد برای سال 1414 هدف گیری کرده که در قریب به 20 حوزه تخصصی کلان حوزه های علمیه ورود نموده است.

آیت الله اعرافی خاطرنشان ساخت: بر مبنای این اسناد، برای اولین بار سند پنج ساله اول حوزه های علمیه آماده شده تا بر اساس آن، برنامه های حوزه بر روی این ریل قرار گرفته و به سمت سال 1414 حرکت کند.

وی تصریح کرد: در این برنامه قریب به 500 برنامه در قلمروهای آموزش، پژوهش، تهذیب، تبلیغ و ... تعریف شده و آماده ایم که در اختیار هیأت رئیسه مجمع نمایندگان طلاب قرار گرفته و در کمیسیون های مجمع مورد بررسی قرار بگیرد.

مدیر حوزه های علمیه بیان داشت: نظام شورایی مدیریت حوزه های علمیه از دیگر برنامه ها بوده که تعریف شده و متشکل از آموزش، پژوهش، تهذیب، تبلیغ و کمیسیون های گوناگون می باشد.

امام جمعه قم اظهار داشت: شکل گیری شورای عالی نهادهای حوزوی از دیگر برنامه های بوده که رهبر معظم انقلاب نیز این حرکت را تأیید کرده و آن را مهم شمردند که البته این شورای عالی در استان ها نیز میان نهادهای حوزوی راه اندازی شده است.

آیت الله اعرافی ابراز داشت: ذیل نظامات جامع و برنامه پنج ساله، 50 طرح کلان جامع و مهم داریم که در دست اقدام بوده و هست که بخشی از آن اجرا شده است.

وی خاطرنشان ساخت: تدوین طرح کارویژه های روحانیت از دیگر طرح هاست که نهایی شده و به قریب 230 مأموریت برای حوزه رسیده ایم که باید در این راستا حرکت نماییم.

مدیر حوزه های علمیه تصریح کرد: طرح دیگر، آمایش سرزمینی است که قریب به 40 خطوط کلی طرح های کارویژه ها و مأموریت های روحانیت در آن وجود دارد.

آیت الله اعرافی بیان داشت: درختواره رشته های حوزوی در مدیریت جدید حوزه تدوین شده که تا دو ماه دیگر در سطح دو، سه و چهار حوزه و در 11 رشته نهایی خواهد شد.

مدیر حوزه های علمیه ابراز داشت: تدوین نقشه جامع علمی حوزه از دیگر برنامه های ما بوده که مورد تأکید رهبر معظم انقلاب نیز بوده است.

امام جمعه قم خاطرنشان ساخت: تدوین طرح مطالعات راهبردی حوزه و روحانیت از دیگر کارها بوده که در این راستا، مرکز مطالعات راهبردی حوزه نیز راه اندازی شده و فعالیت هایی را آغاز کرده است.

آیت الله اعرافی تصریح کرد: تدوین متون آموزشی جدید، تلاش در حوزه تقویت فقه معاصر با اضافه شدن دروس جدید در حوزه، تلاش برای ایجاد منابع پایدار برای حوزه، تدوین طرح هدایت علمی-تربیتی، راه اندازی گروه های علمی، طراحی نظام جامع استادی، ایجاد شورای فقه معاصر، اصلاح امتحانات شفاهی، ایجاد مدرسه الگو، ساماندهی دانش آموختگان، ساماندهی مدارک شهدای روحانی، امضای موافقت نامه با 30 نهاد مرتبط با حوزه و ... از دیگر فعالیت هایی است که در مدیریت جدید حوزه صورت پذیرفته است.

وی بیان داشت: طرح کمک هزینه هدفمند برای طلاب و اساتید، محققان و مبلغان از دیگر طرح هایی بوده که با دفتر رهبر معظم انقلاب و مراجع عظام تقلید هماهنگ شده و ان شاءالله در آینده نزدیک محقق خواهد شد.

مدیر حوزه های علمیه خاطرنشان ساخت: تعامل مدیریت با مجمع نمایندگان امری راهبری بوده و آن را قلبا باور داریم و از نمایندگان طلاب در پیشبرد کارها مدد می جوییم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha