پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
آیت الله فاضل لنکرانی

حوزه/ رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با بیان این که کسانی که دارای مبنای اصولی هستند می توانند وارد مسائل مستحدثه شوند، گفت: شک نداشته باشید که با همین اجتهاد جواهری می توان مسائل مستحدثه را حل کرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی، در همایش «مسائل مستحدثه و حوزه علمیه؛ چالش ها و رویکردها» که در مدرسه علمیه سلیمانیه مشهد برگزار شد، گفت: امروز در زمان ما ظرفیت فقه پدیدار شده است؛ در گذشته کلمه تاریخ و گاهی نیز فلسفه را به برخی از علوم همچون تاریخ فلسفه و فقه و یا فلسفه علم فقه، اضافه می کردند، ولی فقه در زمان ما به همه علوم اضافه می شود که می توان به فقه پزشکی، فقه سیاسی، فقه کودک و فقه رسانه و هنر اشاره کرد.

وی با بیان اینکه این امر اهمیت فقه را رسانده و قوت حضور آن در ساحت های همه علوم را اثبات می کند، تصریح کرد: این نکته برای طلبه های زمان ما بسیار مهم است، چراکه اگر فقه چنین گستره ای دارد، اصول گسترده می خواهد و نمی توان با اصول محدود زمان شیخ مفید و شیخ طوسی به سراغ فقه معاصر آمد.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با بیان این که یکی از حرف هایی که از بزرگان ارکان حوزه نقل شده که باید تاویل برده شود این است که هرچه به فقه نزدیک می شویم به اصول نیز بیشتر نیاز می شود، خاطر نشان کرد: نکته دیگری که در زمان فقهای قبل بوده، اما در زمان فقهای متاخر نمود بیشتری پیدا کرده، این است که ما با نصوص و متون برخورد عمیق و جامع داشته باشیم.

آیت الله فاضل لنکرانی با اشاره به نکته دیگری که فقه در امور فردی و اجتماعی و مسائل مستحدثه کارآیی دارد، بیان کرد: منظور یک نگاه جامع به نصوص است که از نگاه جامع همان اصطلاحی می باشد که مرحوم صدر دارد و معتقد است اساس باید مبتنی بر نظام مند بودن فقه باشد؛ از سوی دیگر مراد این است که نگاه فقیه به متن قرآنی و روایی باید جامع باشد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که فقیه فقط بیان احکام ندارد، تصریح کرد: نکات کلی در مجموعه دین به عنوان مبانی برای مسائل مستحدثه باید مطرح شود و در ظهور هر کلمه ای جمیع قرائن باید مدنظر باشد.

آیت الله فاضل لنکرانی در ادامه ضمن اشاره به تاثیرگذاری دین در اجتهاد، خاطر نشان کرد: این گونه نگاه جامع به دین در اجتهاد بسیار اثر می کند و مفسر را در تفسیر متون دینی همچون آیات قرآن، در مسیر دیگری می برد.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با بیان این که از ابتدای طلبگی این را شنیده ایم که احکام دین مرتبط با یکدیگرند و قوانین شارع مقدس مرتبط با هستند، اظهار کرد: برخی بزرگان در درس خود استدلال می کنند که هر جزئی در نظام تشریع همچون نظام تکوین با سایر اجزا ارتباط دارد که البته این امر نیز جای بحث دارد.

آیت الله فاضل لنکرانی با بیان این که باید نظام تشریع بر وفق تکوین باشد و تشریع مجموعه ملاکات و آثار خاص خودش را دارد، اظهار کرد: پیشنهاد دارم کارگروهی تشکیل شده و همین موضوع در حوزه علمیه خراسان با اساتید در جلسات مختلف طرح شود؛ این هم یکی از مبادی بحث است که آیا بین احکام در دین ارتباط هست یا نیست؟

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه در چند دهه اخیر به خصوص پس از انقلاب اسلامی، مساله موضوع شناسی را خیلی مطرح می کنند و این تا حدی درست است، اظهار کرد: اگر فقیه موضوع را نشناسد، نمی تواند حکم صادر کند؛ یعنی وقتی بحث خمس را در تورم و زمان را در کاهش ارزش پول مطرح کنیم، طبیعی است که باید حقیقت پول را بشناسید تا بتوانید حکم صادر کنید.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با بیان این که در زمان ما هر موضوعی را فقیه نباید بشناسد، اظهار کرد: اگر بناست مسائل روز همچون «تراریخته» و یا مسائلی از این دست مطرح شود، موضوع شناسی آن بر عهده فقیه نیست، بلکه مسائل مبتلابه باید به اهل خبره ارجاع داده شود.

آیت الله فاضل لنکرانی با بیان این که موضوع شناسی مهم است و در مسائل مستحدثه شناخت این مسائل ضرورتی بی بدیل دارد، بیان کرد: باید دید تاریخ مسائل مستحدثه چیست؟ چراکه در طول تاریخ هر فقیهی در زمان خود به مسائل مستحدثه زمان پرداخته است و در واقع جریان و حیات حوزه ها با مسائل مستحدثه سپری شده است.

وی با اشاره به اینکه افرادی هستند که طعم فقه را نچشیده اند ولو پای درس خارج بزرگان حوزه نشسته باشند و این چنین می گویند که حوزه دور از مسائل اجتماعی است، تصریح کرد: بدون شک باید گفت اینان دور از مسائل فقها هستند؛ آن مقدار که بعد از پیروزی انقلاب مسائل مستحدثه مطرح شده، قابل قیاس با قبل از آن نیست، اما این افراد بی انصافی می کنند و این افترا را به حوزه علمیه می زنند.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با بیان این که کسانی که دارای مبنای اصولی هستند می توانند وارد مسائل مستحدثه شوند، عنوان کرد: باید مبنا داشت و ملاکات احکام برای فقیهی که می خواهد وارد مسائل مستحدثه شود، منقح باشد. از سوی دیگر باید مراقب باشید از قواعدی که فقهی نیست اجتناب و دوری کنید و شک نداشته باشید که با همین اجتهاد جواهری امام راحل(ره) و آیت الله العظمی خوئی(ره) می توان بسیاری از مسائل مستحدثه را حل کرد.

انتهای پیام/313/49

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha