سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
جلسه طلاب مشهدی مقیم قم

حوزه/ مشکلات معیشتی طلاب به اندازه تاریخ حوزه های علمیه به همراه حوزه بوده و هیچ دوره ای نبوده که طلاب بتوانند نفس راحتی بکشند و همیشه با مشکلات مواجه بوده اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام معلمی در جلسه طلاب مشهد، چناران، سرخس و فریمان مقیم حوزه علمیه قم  که در سالن اجتماعات دفتر تبلیغات اسلامی در قم  برگزار شد، اظهار داشت: ما طلاب مشهدی مقیم باید ببینیم که وقتی حوزه مشهد را رها کرده و به قم آمدیم، چه مزیتی نسبت به طلاب مشهدی ساکن مشهد داریم؛ چراکه برخی معتقدند فضاهای بهتری در مشهد نسبت به قم وجود دارد که باید پاسخ داد، دغدغه های علمی و پژوهشی است که طلاب را از مشهد به قم می کشاند و این مسئله نیز به برکت انقلاب اسلامی و برنامه ریزی های بلندمدت رهبر معظم انقلاب است.

وی ابراز داشت: رهبر انقلاب بر فضای علمی و پژوهشی تشویق و تأکید داشته که نشان دهنده برنامه ریزی بلندمدت ایشان است.

نماینده طلاب مشهد، چناران، سرخس و فریمان در مجمع نمایندگان حوزه علمیه قم خاطرنشان ساخت: به عنوان مثال برای هفت صفر دو قول ولادت امام کاظم(ع) و شهادت امام حسن مجتبی(ع) وجود داشت که رهبر انقلاب مأموریتی به دفتر تبلیغات اسلامی محول کردند که مشخص شود آیا روز شهادت امام حسن(ع) در این روز است یا 27 صفر که پس از تکمیل این تحقیق، مأموریت دیگری نیز به دفتر سپرده شد تا تاریخ ولادت و شهادت تمام معصومین(ع) تحقیق شود که پس از اتمام، کتاب سال حوزه و جمهوری اسلامی نیز شد.

حجت الاسلام معلمی تصریح کرد: امروز نگاه های عمیق پژوهشی و دستیابی به واقعیت ها در قم وجود دارد که سبب شده طلاب مشهدی برای تحصیل در این شهر حضور پیدا کنند.

وی با اشاره به مأموریت های مجمع نمایندگان طلاب، بیان داشت: یکی از دلائل راه اندازی این مجمع، تعامل میان اساتید باتجربه و طلاب است تا طلاب جوان بتوانند از این تجربیات برای ادامه راه خود استفاده نمایند.

نماینده طلاب مشهد، چناران، سرخس و فریمان اظهار داشت: امروز طلاب مشهدی دارای جلسات گوناگونی همچون جلسات توسل، صندوق، جلسات همفکری و ... بوده و در آن شرکت دارند که به منظور استفاده بهینه از این ظرفیت، به دنبال مدیریت منظومه ای تمام جلسات بودیم تا بتوانیم از موازی کاری ها جلوگیری شده و مطلع از توانمندی ها شویم که بر این اساس، شورای عالی سیاست گذاری طلاب مشهد را راه اندازی کردیم تا بتوانیم از تمام ظرفیت ها استفاده نماییم.

حجت الاسلام معلمی ابراز داشت: امروز به دنبال آن هستیم تا صندوق های قرض الحسنه ای که طلاب مشهدی در آن عضو هستند را باهم مرتبط کرده تا بتوانند کمبودهای یکدیگر را جبران نمایند.

وی به مشکلات معیشتی طلاب اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: مشکلات معیشتی طلاب به اندازه تاریخ حوزه های علمیه به همراه حوزه بوده و هیچ دوره ای نبوده که طلاب بتوانند نفس راحتی بکشند و همیشه با مشکلات مواجه بوده اند.

نماینده طلاب مشهد، چناران، سرخس و فریمان تصریح کرد: در تحقیقاتی که از سوی مرکز خدمات حوزه درباره وضعیت معیشتی طلاب بر اساس 19 آیتم معیشتی استاندارد انجام دادیم، به این نتیجه رسیدیم که اولین مشکل طلاب، عدم توانایی در پرداخت اقساط و مشکل بعدی، تأمین کالاهای اساسی از قبیل گوشت، برنج، روغن و ... است که به دلیل شهریه پایین طلاب است.

حجت الاسلام معلمی بیان داشت: راهکاری که می توانیم مطرح کنیم، کارآفرینی است؛ باید طلاب و خانواده های آنان را به سمت کارآفرینی سوق دهیم؛ بنده با توجه به تحصیلات اقتصادی که داشتم، با این نظریه که کار در کنار تحصیل نباشد، کاملا مخالفم؛ در کل دنیا کار در کنار تحصیل تعریف شده و دانشجویان کار می کنند؛ البته فضای کسب و کار دانشجویی برای آنان تعریف شده است.

وی اظهار داشت: متأسفانه این زیرساخت ها در کشور ایجاد نشده؛ به همین دلیل افراد در کارهای ساعتی که انجام می دهند، مغبون شده و در ازای کاری که انجام می دهند، پول مناسبی دریافت نمی کنند.

نماینده طلاب مشهد، چناران، سرخس و فریمان ابراز داشت: انتقال تجارب نخبگان علمی، فرهنگی و تبلیغی برای طلاب جوان از برنامه های ماست تا طلاب جوان بتوانند از این تجربیات بهره مند شده و استفاده بهینه ای داشته باشند.

حجت الاسلام معلمی خاطرنشان ساخت: مهارت آموزی از دیگر ضروریاتی است که باید به دنبال آن برویم تا بتوانیم از مشکلات موجود بکاهیم.

حجت الاسلام جوانشیر نیز در این جلسه گفت: از رأی اعتماد طلاب محترم مشهدی کمال تشکر را داشته و امیدواریم بتوانیم در مجمع نمایندگان طلاب فعالیت های خوبی داشته باشیم.

وی تصریح کرد: امروز نیازمند تعامل و ارتباط دوسویه میان نمایندگان و طلاب محترم هستیم تا بتوانیم خروجی های بهتری داشته باشیم.

نماینده طلاب مشهد، چناران، سرخس و فریمان بیان داشت: امروز فرصت های پژوهشی مناسبی پیش روی ماست که با تعامل و همکاری با یکدیگر می توانیم به دستاوردهای مناسبی برسیم.

حجت الاسلام جوانشیر اظهار داشت: امروز مباحث اخلاقی از ضروریاتی است که می توانیم با همکاری با یکدیگر جلسات مناسبی راه اندازی کرده و از ظرفیت های موجودی که وجود دارد استفاده لازم را داشته باشیم.

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha