شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
ملکی

حوزه/ استاد درس خارج حوزه علمیه خراسان با اشاره به ضرورت طرح مسائل کلان در پالایشگاه های فروع فقهی یعنی کرسی های درس خارج گفت: فقه پویا پا به پای حدوث هر موضوعی بر اساس وحی و مبانی وحیانی پاسخگو است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام ملکی، استاد حوزه علمیه خراسان، در میزگرد تخصصی همایش «مسائل مستحدثه و حوزه علمیه، چالش ها و رویکردها» در مدرسه سلیمانیه مشهد به نقش فقاهت شیعه و حوزه های شیعی در بررسی، پژوهش و واکاوی مسائل مستحدثه پرداخت و گفت: اصل این برنامه که طلبه های جوان در حوزه مسائل نو در حوزه فعالیت کنند بسیار مبارک است، چراکه خوش استعدادهای حوزه در مباحثی که احساس می شود خلاء وجود دارد، با فرض اینکه از نیاز های روز جامعه است، ورود کرده و در راستای ارائه راهکار در پاسخگویی به آن بر آیند.

استاد حوزه علمیه خراسان با بیان این که باید آنانی که در حوزه های علمیه قدرت دارند، این گونه مسائل مستحدثه را تعقیب کرده و به گرمای مباحث بیافزایند، تصریح کرد: حوزه بعد از انقلاب کارهای زیادی را در این زمینه تعقیب کرده است.

وی با بیان این که مسائل مستحدثه و فقه حکومتی و مسائل مربوط به جامعه توحیدی باید در بطن دروس خارج طرح شده و تفریع فروع فقهی را در این جلسات درس خارج داشته و عده ای نیز نقد و اشکال کنند، اظهار کرد: بر اساس مطالعات صورت گرفته، چنین کارهایی در درس خارج نسبت به مسائل مستحدثه صورت نگرفته و حقوقدانان گاهی حتی خودشان نیز فتوا داده اند یعنی بعد از موضوع شناسی و بحث از ادوار تاریخی ناخودآگاه گفته های آنان به سوی حکم رفته است.

حجت الاسلام والمسلمین ملکی ادامه داد: بنابراین این خلاء مشهود است که مسائل مستحدثه مورد نیاز جامعه دینی پس از انقلاب کمتر در کرسی های درس خارج مطرح و اصطلاحا پالایشگاهی شده اند و شخصیت های طراز اول حوزه نیز بحث خارج خود را اختصاص به مسائل مربوط به حکومت و جامعه می دهند که بدین سبب خلاء در این زمینه احساس می شود.

استاد حوزه علمیه خراسان با بیان این که همین عدم طرح مسائل کلان در پالایشگاه های فروع فقهی یعنی کرسی های درس خارج سبب شده تا حکومت بر اساس اوضاع و احوالی که از قدیم استمرار داشته لایحه هایی را به تصویب برساند که پخته نیست و نیاز وجود دارد که بیش از این بر آن تعمق صورت گیرد، افزود: فقه پویا پا به پای حدوث هر موضوعی بر اساس وحی و مبانی وحیانی پاسخگو است و استنباط و اجتهاد در این موضع نسبت به کسب راه حل برای مسائل مستحدثه نیاز است.

وی با بیان این که بنابراین مسائل فروع مستحدثه در وهله اول نیاز به موضوع شناسی دارد، عنوان کرد: به عنوان مثال در حوزه بیمه و بانک آنچه که اول راه باید با آن دست و پنج نرم کنید، این است که موضوع را بشناسید؛ در این بخش متخصصین باید به آنان مراجعه کرد و دید موضوعی که ایجاد شده همچون اجاره به شرط تملیک هر کس تعریف و موضوع را مشخص کرده و محقق حوزوی باید چه میزان وقت بگذارد تا آن را مبین کند که چه چیزی است و بر این اساس چه احکامی مربوط به موضوع است.

حجت الاسلام ملکی با بیان این که کارهای پالایشگاهی در فروع فقهی جدید باید بیش از این باشد، ابراز کرد: سران و بزرگان پس از انقلاب به حوزه ها آمدند که بگویند حکومت اسلامی بدون پالایشگاه های عظیمی همچون دروس خارج قادر به تولید علوم اسلامی نیست ولی به طور کلی باید فقهای حوزه و نظام سیاسی اجتماعی ارتباط تنگاتنگی را با یکدیگر داشته باشند.

استاد حوزه علمیه خراسان با بیان این که فضای سیاسی اجتماعی باید طلبکار از حوزه های علمیه در مسائل مستحدثه باشد، گفت: امروز در حکومت اسلامی بر مدار فقه اهل بیت، تنها جایی که می تواند تامین کننده در پاسخگویی به مسائل مستحدثه، روز و نوپیدای جامعه اسلامی باشد، درس های خارج حوزه های علمیه است.

انتهای پیام ۳۱۳/۴۹

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha