پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
خاشقجی

حوزه/ الشروق مصر با اشاره به احتمال خروج عربستان از بحران بزرگ قتل خاشقجی با استفاده از پول های هنگفت تاکید کرد: در هر صورت عربستان پس از خاشقجی مانند عربستان پیش از قتل خاشقجی نخواهد بود.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه با گذشت 20 روز از قتل خاشقجی روزنامه نگار عربستانی منتقد آل سعود و مجبور شدن عربستان به اعتراف به قتل وی در کنسولگری عربستان در ترکیه، واکنش های جهانی به این قتل هولناک همچنان ادامه دارد. روزنامه های عربی ضمن اظهار تردید در مورد سناریوی اعتراف عربستان به قتل خاشقجی آن را بسیار ساده و غیر قابل باور دانستند و افزودند: تا زمانی که این مسئولین و سیاست ها در راس نظام عربستان هستند، سریال خونین کشتارهای بی دلیل عربستان متوقف نخواهد شد.

 

خاشقجی اولین نفر نیست

محمد عبدالکریم دیاب در روزنامه القدس العربی لندن تاکید کرد: خاشقجی اولین معارض سعودی نیست که دچار چنین سرنوشتی می شود و این در حالی است که او خدمات زیادی به حاکمان عربستان انجام داده بود و از این رو سزاوار این همه خشونت و انتقام خونین نبود.

این نویسنده در ادامه گفت: عربستان تمام مخالفان خود را حذف می کند و تا زمانی که این مسئولین و سیاست ها در راس نظام عربستان هستند، سریال خونین کشتارهای بی دلیل عربستان متوقف نخواهد شد.

 

عربستان پس از خاشقجی مانند عربستان پیش از قتل خاشقجی نخواهد بود

خالد سید احمد در روزنامه الشروق مصر نیز گفت: عربستان اکنون با بزرگ ترین بحران خود از 1932 تا کنون روبرو است و با فشارهای بین المللی و انگشت های اتهام جهان در پرونده قتل خاشقجی روبرو شده است و نکته قابل تامل در این پرونده عبور شگفت انگیز عربستان از تمام این فشارها است که این نجات یا به خاطر پول های هنگفتی است که در این راه پرداخته و یا به خاطر روابطی است که با قدرت های بین المللی دارد و می تواند حمایت آنها را جلب کند، اما در هر صورت عربستان پس از خاشقجی دیگر عربستان قبل از قتل خاشقجی نخواهد بود.

طلال سلمان در روزنامه رای الیوم لندن می گوید: همه از این پرونده با دست پر خارج می شوند؛ آمریکا به پول و طلای بادآورده بیشتری از عربستان دست می یابد و ترکیه هم به تجارت خود رونق می بخشد، اما بزرگ ترین زیان در این میان متوجه عرب ها است که روز به روز در حال زیان هستند و با خودسری های حاکمان خود پیشتازی در نشر دین و تمدن اسلام در جهان را از دست می دهند.

 

اعزام گروه ۱۵ نفره امنیتی با قتل ساده خاشقجی سازگار نیست

از سوی دیگر روزنامه های قطری در مورد بیانیه دادستان عربستان در اعتراف به قتل خاشقجی اظهار تردید کرده و تاکید کردند روایت عربستان از قتل خاشقجی بسیار ساده و غیر قابل باور است.

روزنامه الشرق در این زمینه گفت: عربستان بعد از دو هفته به مرگ خاشقجی در کنسولگری خود در ترکیه اعتراف کرد، اما روایت آنها از این ماجرا مبنی بر کشته شدن او با درگیری بسیار ساده و ضعیف است و این اظهارات با اولین روایت ریاض در مورد خروج خاشقجی از کنسولگری و اظهار بی اطلاعی از سرنوشت وی منافات دارد و اگر بنا باشد ما به اعترافات استناد کنیم، باید پرسید اکنون بدن خاشقجی کا با اره تکه تکه شده کجا است؟ و آیا همین مشاجره ساده باعث شده سعودی ها گروه 15 نفره خود را با دو هواپیما به کنسولگری بفرستند؟

این روزنامه افزود: از سوی دیگر تصمیمات عربستان در مورد برکناری برخی مسئولان اطلاعاتی و بازداشت 18 سعودی دلیل دیگری است بر اینکه عربستان در قتل خاشقجی دست دارد و اکنون این اعترافات آنها سناریویی برای خارج ساختن بن سلمان از دایره اتهام ها است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha