چهارشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ |۱۴ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Sep 18, 2024
تصاویر/ اولین نشست هیئت امنای جشنواره هنر آسمانی

حوزه/ اولین جلسه هیئت امنای هفتمین جشنواره هنر آسمانی درمرکز مدیریت حوزه های علمیه در قم برگزار شد.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری«حوزه»، حجت الاسلام محمدعلی قربانی دراولین جلسه هیئت امنای هفتمین جشنواره هنر آسمانی، اظهار داشت: امسال علاوه بر اعضا، سایر مراکز حوزوی و مرتبط، که می توانستند ما را کمک کنند دعوت شدند.

وی با تأکید بر استفاده از نظر جمعی برای بهتر برگزار شدن این جشنواره گفت: مدیران و رؤسای کمیته های هنری نیز همکاری خوبی دارند.

مسئول هنر، رسانه و امور فرهنگی معاونت تبلیغ حوزه‌های علمیه به ارائه گزارشی از جشنواره ششم پرداخت و افزود: در سال 96 جشنواره هنر آسمانی از بخشی از معاونت حوزه به معاونت تبلیغ منتقل شد.

مشارکت 11 مرکز حوزوی در جشنواره هنر آسمانی سال گذشته

وی با اشاره به اینکه مشارکت11 مرکز حوزوی را سال گذشته شاهد بودیم تصریح کرد: شش کمیته و جلسات متعددی برگزار شد و نظر معاونت بر این بود تا برنامه ها با نظر کمیته ها باشد.

حجت الاسلام قربانی با بیان اینکه مشارکت حداکثری طلبه ها و هنرمندان در کمیته ها را شاهد بودیم ادامه داد: اجرای برنامه های آموزشی و نیز تدوین درسنامه در کمیته ها به عنوان پیش نویس اولیه برای آموزش مقدماتی در مدارس علمیه نیز از دیگر اقدامات در سال گذشته برشمرد.

وی ابراز داشت: آثار رسیده به ششمین جشنواره هنر آسمانی در سال گذشته 2 هزار و 492 اثر و در بخش بین الملل نیز هزارو 855 اثر بود.

مسئول هنر، رسانه و امور فرهنگی معاونت تبلیغ بیان کرد: امسال در مدارس علمیه به ویژه مدارس قم، کارگاه های و آموزش ها رسمیت بیشتری پیدا خواهند کرد.

وی گفت: این جشنواره با حجم وسیعی که دارد هزینه هایی را بر معاونت تبلیغ و دبیرخانه تحمیل کرده که این امر می طلبد تا مشارکت بیشتر و جدی تر صورت بگیرد.

سطح هنری طلاب افزایش یابد

حجت الاسلام اسلامیان نیز از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی قم در این جلسه ابراز کرد: از نظر کیفی باید سطح طلبه ها این قدر بالا بیاید که در جشنواره های بین المللی بتوانند شرکت کنند.

وی گفت: همچنین باید مکاتبه ای با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توسط حوزه علمیه صورت بگیرد تا بتوان درصدی از هزینه این جشنوار ملی را تهیه کنند، چرا که بودجه های استانی قابل توجه برای چنین کار ملی نیست.

جشنواره های گذشته آسیب شناسی شوند

حجت الاسلام حسنی از صدا و سیمای مرکز قم نیز بیان کرد: این جشنواره به آسیب شناسی جدی نیاز دارد تا نواقص آن مرتفع شود.

وی تصریح کرد: درجشنواره های قبل به خصوص در جشنواره گذشته چند بخش بود که هیچ اثری حائز رتبه نشد که باید این موضوع مورد بررسی قرار بگیرد.

حجت الاسلام حسنی توضیح داد: شاید بهتر باشد جشنواره هزینه اش را بروارد کلی نمیاد و در اختیار اعضا قرار دهد تا بر اساس آن بتوانند چه در بخش مادی و چه معنوی تصمیم بگیرند و کمک کنند.

صالحی زاده  نیز از دانشکده صدا وسیمای قم در این جلسه ابراز کرد: صد طلبه داریم که در بخش فیلم نامه فعالیت دارند که آثار 20 نفر از آن ها روی آنتن است.

وی همچنین گفت:200  نفر طلبه در ساخت کلیپ و تیزر و 300 طلبه از حوزه های علمیه سراسر کشور در ساخت فیلم کوتاه و نیز نزدیک به 300 طلبه در ساخت مستند و 2 طلبه در ساخت فیلم سینمایی مشغول هستند.

صالحی زاده با بیان اینکه در ساخت سریال نیز درچند بخش از جمله فیلم نامه طلاب فعالیت دارند توضیح داد: نزدیک به 50 طلبه انیمیشن می سازند و سه مؤسسه در این زمینه فعالیت می کنند.

8 مؤسسه رسانه ای مربوط به طلاب در قم وجود دارد

وی با بیان اینکه در بازینامه گروه قوی داریم و نزدیک به 8 مؤسسه رسانه ای مربوط به طلاب وجود دارد گفت: طلاب دارای ظرفیت بالایی در تولید آثار هنری دارند.

این مقام مسئول بیان کرد: مشکل این است که در اجرا همیشه مثل قبل عمل می شود چون آسیب شناسی درستی نداشته و  وضعیت مطلوب ترسیم نشده است.

وی افزود: اگر قرار است در زمینه اجرا گام برداریم اولین قدم آسیب شناسی جشنواره های قبل در محتوا، فرم و اجرا باید باشد و وضعیت مطلوب آینده ترسیم شود.

صالحی زاده گفت: باید جایگاه ما در جغرافیا، ایران، جهان اسلام و کل جهان مطرح شود و مشخص شود ما در کجا قرار داریم.

حجت الاسلام والمسلمین عبدالرسول هاجری مسئول دبیرخانه انجمن های علمی حوزه نیز در سخنانی بیان کرد: در بخش مقالات جشنواره خوب است تا به موضوع هنر و الگوی پایه پرداخته شود.

وی با بیان اینکه ایده های نو در عرصه هنر و دین باید مورد بررسی قرار بگیرد تصریح کرد: طلبه های جوان خلاقیت هایی دارند که باید از ایده های آنان استفاده شود و جهت دهی شوند.

مسئول دبیرخانه انجمن های علمی حوزه خاطرنشان کرد: طرح ها و برنامه های موفق هنری که برخی طلاب اجرا کردند و تأثیر گذار بودند هم باید جایزه بگیرند و کارگاه های جنبی گذاشته شود.

بخش ویژه در جشنواره گذاشته شود

وی با بیان اینکه نیروی های برتری که در جشنواره ها شناسایی می شوند نباید رها شوند گفت: در جشنواره باید بخش ویژه گذاشته شود و موضوع خاص و بخشی که مهم تر برای حوزه است بررسی و جریان سازی شود؛ جلسات فرا تحلیلی  برای بهتر برگزار شدن جشنواره گذاشته شود.

حجت الا سلام مؤمنی از حوزه علمیه اصفهان نیز در این جلسه گفت: مقام معظم رهبری راهبرد هایی را در این زمینه دارند که باید به آن توجه شود.

وی با بیان  جریان سازی اجتماعی، مطرح کرد: خوب است تا روی چند رشته متمرکز شویم و به سمتی که طلبه علاقه و استعداد دارد برویم و جریان سازی کنیم و امتیاز های خاصی برای طلابی که در این زمینه فعال اند داده شود؛ از ظرفیت سازمان های بزرگ استفاده شود.

سلیمانی از گروه هنر های تجسمی مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی، نیز در این جلسه اظهار داشت: لازم است تا جلساتی برای آسیب شناسی انجام شود.

وی گفت: جشنواره باید در کل سال با مخاطبان خود ارتباط داشته باشند و یکی از راه های این امر برگزار کردن کارگاه هایی در طول سال می باشد.

سلیمانی با بیان اینکه اعتبار یک جشنواره به جوایز ان است افزود: باید جوایز را افزایش داد و می توان از بسیاری مراکز در کشور در این زمینه کمک گرفت.

وی بیان کرد: بسیاری از رویداد های هنری در دنیا دو سال یک بار برگزار می شود تا فرصت برای تولید آثار فراهم شود لذا پیشنهاد ما این است تا رشته ها را تقسیم نماییم تا بخشی امسال و بخشی سال دیگر پرداخته شود تا ارزیابی درست تری انجام گیرد و برای مخاطب هم فرصت بیش تری برای تولید آثار ایجاد شود.

حجت الا سلام سید محمد حسین نواب رئیس مدرسه اسلامی هنر ابراز کرد: در رشته های هنری طلابی باید باشند که قوی و حرفه ای عمل کنند و افراد با استعداد که کار های هنری آن ها دست چندم است شناسایی و راهنمایی شوند.

توجه به پوشش رسانه ای جشنواره

خانم جلالی مدیرکل تبلیغ حوزه علمیه خواهران نیز عنوان کرد: جشنواره بخش بین المللی دارد که ناظر به طلاب غیر ایرانی داخل کشور است و اگر این تعامل با کشور های همسایه انجام شود بسیاری از مشکلات حل می شود.

وی با بیان اینکه امسال 40 سالگی انقلاب را داریم و باید در این جشنواره به این موضوع توجه شود گفت: پوشش رسانه ای انگونه که باید نیست و برخی شبکه ها هستند که ظرفیت ویژه ای دارند که می شود از آن ها استفاده کرد.

باید نخبه هنری داشته باشیم

بهرامی دبیر گروه پژوهش جشنواره نیز  افزود: باید به سمت تولید در جشنواره برویم درحالی که اکنون آثار آرشیوی هنرمندان استفاده می شود و لذا طلاب را باید به سمت تولید ببریم و این  نیاز به برنامه ریزی دارد؛ همانند نخبه تبلیغ باید نخبه هنری داشته باشیم.

 

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha